Hoop van ProudDesign in de race voor een European Design Award
- Design
- 16 apr 2020 @ 09:38
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignawardsPackaging design
- 16 apr 2020 @ 09:38
- Nanny Kuilboer
Gelukkig gaan er ook dingen wel gewoon door, zoals de nominaties voor de European Design Awards 2020. Altijd weer een goed moment om Neerlands mooiste designwerk te delen, zoals Hoop van ProudDesign.
Steven de Cleen, strategy director/oprichter ProudDesign en vader van liefdesbaby Hoop Oudt Heyn Limited Edition 525: ‘Tussen leven en dood ligt Hoop. Het concept verbeeldt 525 jaar historie, toen Zaandijk gesticht werd en laat zien dat er nu Hoop ligt tussen leven en dood. Een 525 jaar oud verhaal dat met authentieke materialen en technieken op een moderne manier weer tot leven komt.’
Tussen leven en dood ligt nu Hoop
De klassieke 750 ml bruine bierfles is met de hand gevuld met oud bruin bier en verzegeld met was, zodat de inhoud over jaren kan rijpen. De Cleen: ‘Er op zit een ouderwets geschept label, handgedrukt op een oude Degel. Bewust onregelmatig gedrukt met verschillende kleuren, präg en foliedruk en met een breed zwart elastiek vastgezet. Het design laat de twee gezichten van de stichters van Zaandijk zien, Oudt Heijn en syn wyf, die beide op de oprichtingsakte stonden. Ook de binnenzijde is bedrukt en vertelt het verhaal van de Zaandijkers, die al eeuwen tussen (watermolen het) leven en (graanmolen de bleecke) dood wonen, maar gelukkig is er nu (brouwerij) Hoop.’
Lokaal ambacht
De oplage is gelimiteerd tot 525 stuks per Zaanse kleur en zijn elk individueel genummerd. De Cleen: ‘De gelaagdheid in design zorgt ervoor dat je telkens nieuwe details ontdekt die het verhaal ondersteunen en verrijken. Centraal staat het geschepte label van lompen (oude kleren) van de enige nog werkende papiermolen in de wereld: de Schoolmeester te Westzaan (aangrenzend dorp). Feit dat de binnenzijde bedrukt is, zorgt ervoor dat je het label niet zo snel weggooit. De drukker uit Zaandijk, Heijnis &Schipper, is daar al meer dan 200 jaar gevestigd en beschikt over het ambacht van weleer met de ouderwetse Degel uit Heidelberg.
30 april worden de uitslagen bekend gemaakt, maar in verband met de coronacrisis is er geen awardshow dit jaar.
The making of:
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024