Consumenten gaan steeds duurzamer leven
- Food-en-retail
- 24 okt 2018 @ 09:21
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Consumenten
- 24 okt 2018 @ 09:21
- Hugo Schrameyer
Nederlandse huishoudens laten vaker milieubewust gedrag zien. Uit onderzoek van Motivaction blijkt zelfs dat 22 procent van alle consumenten zich erg verantwoordelijk voelt voor hun ecologische voetdruk.
Duurzaamheid als thema is niet meer weg te denken uit onze samenleving. We zien steeds meer opties die het dagelijks leven op eenvoudige wijze milieuvriendelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan duurzame kleding en een breed assortiment aan vleesvervangers in de supermarkt. Deze mogelijkheden zorgen ervoor dat de Nederlandse consument zich steeds duurzamer gaat gedragen, blijkt uit diverse onderzoeken van marktonderzoeksbureau Motivaction.
Plofkip
Desondanks is de houding omtrent duurzaamheid niet bij alle Nederlanders omgeslagen. Een grote groep heeft geen interesse in milieubewust leven. Zij kiezen nu nog voor plofkip omdat deze goedkoper is.
Minder vlees
Duurzaam leven strekt zich uit over de gehele linie. Ruim een vijfde (22%) van de Nederlandse samenleving voelt zich erg verantwoordelijk voor hun ecologische voetafdruk. Zij maken zich zorgen om het effect dat de mens op de wereld heeft en zien verduurzaming als oplossing voor een wereldwijd probleem. Deze groep streeft naar een milieuvriendelijke levensstijl door afval te scheiden en minder vlees te eten.
Daar staat tegenover dat een groot gedeelte (32%) van de Nederlandse consument nog steeds geen duidelijk beeld heeft bij wat duurzaamheid is. Zij zijn hier in het dagelijks leven dan ook weinig mee bezig. Opvallend is dat ook bij deze groep het bewustzijn rond duurzaamheid toeneemt door regelmatige media-aandacht voor het onderwerp. Men is daardoor vaker bereid om een milieubewuste keuze te maken zolang deze niet duurder is dan hun gebruikelijke optie.
Skeptisch
Bijna een kwart van de Nederlandse samenleving (23%) heeft in de afgelopen jaren een verandering doorgemaakt. Hoewel een meerderheid van hen eerder nog skeptisch tegenover het duurzaamheidsprobleem stond heeft toenemende media aandacht deze groep overtuigd van de realiteit van klimaatverandering. Zij zijn echter niet bereid om luxe in te leveren: de thermostaat gaat geen twee graden lager.
Voor een kleine groep (13%) is duurzaam leven geen keuze maar een vanzelfsprekendheid. Zij hechten aan principes al zuinigheid en netheid. Dit zorgt voor een milieuvriendelijke levensstijl die zich kenmerkt door lage consumptie en weinig verspilling.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing