Blokker krijgt uitstel van betaling

Blokker krijgt uitstel van betaling
  • Food-en-retail
  • 4 nov 2024 @ 09:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • VerkoopWinkelen

Blokker, de specialist in Nederland op het gebied van huishouden met producten en diensten die daarbij horen, heeft vandaag bij de Rechtbank in Amsterdam surseance van betaling aangevraagd. Deze gaat onmiddellijk in en heeft op korte termijn geen gevolgen voor de winkels van Blokker. De aanvraag is toegewezen.

Enkele vakmedia buitelden sinds vrijdag al zenuwachtig over elkaar heen na een gerucht in Quote en kwamen met elkaar tegensprekende berichten over de financiële status van Blokker. Nu komt Blokker zelf met een verklaring. Die luidt als volgt.

Pauline Boerman, CEO van Blokker: 'Wij hebben de afgelopen jaren hard en met resultaat gewerkt aan de modernisering en verbetering van de winstgevendheid van Blokker. Ondanks alle inspanningen drukken de financiële consequenties van de Coronaschulden, en de wisseling van de vorige kredietverstrekker eerder dit jaar, nog steeds te zwaar op Blokker. Dit leidt nu tot een gebrek aan liquiditeit waardoor wij surseance van betaling moeten aanvragen om tot de beste oplossing voor de toekomst te komen. Dat is een moeilijke beslissing en wij betreuren de onzekerheid die dit creëert voor alle betrokkenen die ons de afgelopen jaren zo trouw hebben gesteund inclusief medewerkers, franchisenemers, leveranciers en klanten.'

Begin dit jaar ontstond een geschil tussen Blokker en de voormalig kredietverstrekker. Blokker werd daarop in de zoektocht naar de gevonden nieuwe kredietverstrekker, tijdelijk gedwongen een aantal noodmaatregelen te nemen. Hierbij moest directe liquiditeit (kasinkomsten) boven voorraad en winstgevendheid worden gesteld. Dit leidde samen met de druk van de corona -belastingschulden tot tijdelijke terugval in de bedrijfsresultaten en een acuut geldtekort. Afspraken om tijdelijk meer financiële ruimte te creëren, hebben tot op heden niet tot het gewenste resultaat geleid.

De vandaag aangekondigde stap volgt op jaren van werk aan de modernisering en verbetering van de winstgevendheid van Blokker. Zo heeft Blokker stevige vooruitgang geboekt in de optimalisatie van de digitale infrastructuur en datasystemen, efficiënt voorraadbeheer en kostenbesparende maatregelen. Dit jaar is hard gewerkt aan optimale klantbeleving door een heldere marktpropositie met een kwalitatief en innovatief assortiment. Alle werkzaamheden en inspanningen hebben geleid tot goede resultaten waarmee Blokker in de huidige structuur inmiddels op weg was naar een structureel positieve Ebitda met een vooruitzicht van een netto winstgevendheid in enkele jaren.
(PvWK, bron: Blokker | beeld: Blokker Winschoten Wikicommons)

Over Blokker
'Blokker heeft in Nederland een netwerk van bijna 400 winkels inclusief 45 franchise filialen, een webshop met een assortiment van meer dan 500.000 artikelen en ruim 3.500 werknemers. Blokker is al ruim 125 jaar de specialist in Nederland op het gebied van huishouden met producten en diensten die daarbij horen. Een breed assortiment huishoudelijke artikelen van onderscheidende merken en vernieuwende producten van kwaliteit tegen een goede prijs. Het hoofdkantoor van Blokker is gevestigd in Amsterdam. Blokker is onderdeel van de Mirage Retail Groep.'

(bron: MRG)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken