[interview marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
- Food-en-retail
- 8 nov 2019 @ 00:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 8 nov 2019 @ 00:01
- Peter van Woensel Kooy
Deze week in onze serie [Marketeer] Milo Borghans van foodmerk Blyck, die verwacht dat eten uit blik weer terugkomt. 'Wij willen verandering in de markt van ongezonde kant-en-klaar maaltijden, Blyck Leckerneyen is het alternatief.'
Voor de 135 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.
Het bestaande kant- en klaaraanbod wordt volgens Blyck gekenmerkt door een overdaad aan suikers, zouten en conserveringsmiddelen. Borghans: 'Wij produceren zout- en suikerarme stoofpotten en soepen, geconserveerd in blik, zonder toevoegingen en wij doen dit met zoveel mogelijk aandacht voor mens, dier en milieu. Blik is het enige verpakkingsmateriaal waarbij je met alleen verhitting een product kunt conserveren zonder toevoegen. Wij vinden het erg belangrijk met eigen ogen te zien waar onze producten vandaan komen. Onze leveranciers zijn dan ook met zorg gekozen. Onze producten staan inmiddels bij Marqt, Jumbo Maripaan en Kooistra in Noord-Nederland, een aantal Jumbo’s in Noord en Zuid-Holland en verschillende speciaalzaken.'
Zie onderop voor een korte introductiefilm.
Wat heb je met marketing?
'Tot 2017 niet zoveel. Het was een wereld waar ik niet in thuis was en die ik ook niet echt begreep. Het belang van goede marketing ben ik gaan inzien door mijn eerste contacten met grotere supermarktorganisaties, zoals Jumbo Maripaan en Marqt. Zij hebben mij, nu ongeveer 2 jaar geleden, op het spoor gezet serieus na te denken over de noodzaak van een goede branding en wat dit doet met een merk. Vanaf dat moment heb ik een marketingbureau uit Groningen (Abraham en de Leeuw, red.) in de arm genomen om mij, als leek, te begeleiden in dit veranderproces. Borghans Blikjeswinkel werd Blyck Leckerneyen. De branding ging volledig op de kop. Alles hebben we veranderd met uitzondering van de inhoud van het blik, want koken en heerlijke maaltijden bereiden is mijn vak.'
OK, jullie food packaging product Blyck, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn. En waar dit idee om draait?
'Ik irriteerde mij een aantal jaren geleden als chefkok over de kant-en-klaar maaltijden in de supermarkt. Niemand kon mij vertellen van welke teler of boer de groente of het vlees kwam. Er zaten structureel meer ingrediënten in dan nodig. De rest wordt toegevoegd om het langer houdbaar te maken, er goed te laten uitzien of om smaken te maskeren, terwijl dat niet nodig is. Dit wilde ik anders doen. Wel een gemaksproduct maken en aanbieden aan de consument, maar met daarin alleen de ingrediënten die ik thuis gebruik om een mooi gerecht te maken. Verpakken in blik is de enige manier om zonder toevoegingen met behoud van smaak, geur en structuur een product langer houdbaar te maken. Ik ben hierin geïnspireerd door de programma’s van Wouter Klootwijk "De Wilde Keuken". Daarbij heb ik ook de keuze gemaakt om alleen maar te werken met dieren en groenten waar ik een fijn gevoel bij heb. Bijvoorbeeld Schotse Hooglanders die altijd buiten lopen en zelf kiezen welke wat ze eten en niet worden volgepropt om een zogenaamd mooi gekleurd stukje vlees te krijgen. Het is de missie van Blyck om Nederland te laten kiezen de keuze te bieden voor gezond eten zonder toevoegingen.'
Hadden jullie al ervaring in de foodmarketing? Wat werd de USP?
'Wij zijn twee jaar geleden geconfronteerd met de foodmarketing. Vóór dat moment waren we hoofdzakelijk bezig met de inhoud van het blik. Dit deden we door op markten en fairs te staan om het product uit te testen en smaken te verfijnen. Daarna hebben we met een team de weg naar de foodretail gevonden. Ook hierin is de uitdaging om als nieuwkomer op de markt de weg omhoog te vinden. Wij onderscheiden ons door stoofpotten in blik te presenteren op een niet traditionele manier. In ons product vind je geen toegevoegde suikers, zouten, e-nummers en andere vormen van smaakversterkers. Vandaar dat wij staan voor "Puur", "Verantwoord" en "Ambachtelijk gemaakt". Blyck staat bovendien voor een ambachtelijk product, langer houdbaar gemaakt zonder toevoegingen.'
Is de foodmarkt een ingewikkelde, licht graag toe? Wie is de doelgroep?
'Op zich is de foodmarkt niet ingewikkeld, maar doordat deze markt gedirigeerd wordt door een aantal grote spelers sta ik voor strategische keuzes om met mijn doelgroep in contact te komen. Wij hebben de keuze gemaakt om gebruik te maken van één landelijke werkende groothandelsorganisatie, Familie Haarsma uit Heerenveen, die alle contacten met de retailers onderhouden en ook sterk zijn in de markt waar wij ons in begeven. Dat was een gouden greep. Wij zien dat onze doelgroep steeds groter wordt. Consumenten die weinig tijd hebben, eerlijke producten op hun bord willen op een ambachtelijke manier gemaakt (oftewel, hoe je het in je eigen keuken zou bereiden), waarbij de boeren en telers een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Wij van Blyck streven naar een eerlijke prijs voor boeren en telers.'
Moeilijk je hoofd boven water te houden in jullie branche? Of gaat het juist van een leien dakje?
'Als producent binnen de foodsector in een groeiende markt van gezonder eten gaat niets van een leien dakje. Wij staan continu voor uitdagingen. Maar als je vertrouwen hebt in je eigen concept en dat wordt nog eens bevestigd door de markt, dan ben je in staat om deze uitdaging aan te gaan. Om te kunnen groeien heb je partijen nodig die onvoorwaardelijk om je heen gaan staan en die begrijpen waar je mee bezig bent. Zonder zo’n groep van specialisten en leveranciers is het lastig. Wij hebben in de loop van de afgelopen jaren zo’n netwerk om ons heen gebouwd, waar we heel trots op zijn.'
Waar komt het op aan als het om de marketing van Blyck gaat? Wat zijn jullie focuspunten voor het merk?
'Het belangrijkste ten aanzien de marketing is de merkbeleving die wij willen uitstralen. Alles wat wij doen, wat wij zeggen en laten zien moet kloppen en bij elkaar passen. Dat is iets waar je een professionele marketing partij bij nodig hebt om dit vorm te geven. Wij hebben dus de keuze gemaakt om dit uit handen te geven.'
Wat is je lievelings blik? Wat maakt dit je favoriet?
'Mijn lievelingsblik vraag je…..Volgens mij is dat ons volgende product wat we nu aan het ontwikkelen zijn. Het leuke is dat wij continu nieuwe producten uittesten en dat onze chefkok veel recepten heeft met diversiteit die wij op de markt kunnen gaan brengen. Hierdoor kunnen we ook zeer snel inspelen op veranderingen op de markt. Voor de winter gaat een heerlijke Bonenstoof glutenvrij en vegetarisch het licht zien.'
Spelen jullie in op de gezondheids-trend?
'Ik wil het geen trend noemen. Een trend heeft bij mij het beeld dat het een tijdelijk iets is. Waar wij mee bezig zijn is bewustzijn creëren dat je lekker, gezond en puur kunt eten wat langer houdbaar is zonder enige toevoeging. Met producten van dieren die een heel mooi leven hebben gehad (vrije uitlooprunderen) en waarbij iedereen in de voedselketen een eerlijke prijs krijgt. Dat is waar wij voor staan.'
Hoe gaan jullie verder? Gaat Blyck verder Europa in?
'Wij hebben zeker een grote ambitie, maar eerst de basis goed hebben staan. Je moet als ondernemer stappen zetten die je kunt overzien. Wij hebben in Nederland een hele mooie retailmarkt, waar wij de eerste jaren mee vooruit kunnen. Blijf ons volgen op onze social media kanalen: Facebook, Instagram en LinkedIn. Daar zijn we net een campagne gestart waarin we laten zien wie we zijn en waar we voor staan. Om onze droom te realiseren om zoveel mogelijk consumenten de kans te geven een eerlijk goed product van Blyck te kunnen kopen, misschien ook verder in Europa, zijn we langzaam begonnen met de zoektocht naar de juiste partijen en of partners die ons daarbij kan helpen. Meer informatie staat op www.blyck.nl. '
Nog anders nieuws over Blyck dat je wilt delen?
'Jazeker, iets heel belangrijks namelijk. Als wij een verandering teweeg willen brengen in de foodmarkt door minder suikers, zouten en conserveringsmiddelen te gebruiken (onze missie) zullen we moeten beginnen bij onze jongste gebruikers. Daarom zijn wij, gesteund door subsidieverstrekker SNN, een project voor baby en kindervoeding begonnen. Hierin willen wij (voor de retail afgekeurde biologische) groente van Hollandse bodem gaan gebruiken om hier baby- en kindervoeding van te maken. Voeding met voldoende voedingswaarde, de juiste ingredienten, zonder toegevoegde suikers, zouten en conserveringsmiddelen, waarbij wij tevens een bijdrage willen leveren aan de food waste pyramid.'
tekst: Peter van Woensel Kooy
Voor de 135 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder. Zie ook de Blyck videopresentatiefilm onderop!
Milo Borghans - eigenaar Blyck Leckerneyen
Eerdere hoogvliegers uit deze serie
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126] Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124] Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115] Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Milo Borghans
- marketeer van de week
- eten
- foodmerk
- 136
- marketeer
- eigenaar
- foodmarkt
- blik
- Blyck
- conserven
- verandering
- Blyck Leckerneyen
- Lekkerneyen
- blik
- Milo Borghans
- Frank Brouwer
- Blyck
- verpakking
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Aldi introduceert nieuwe... 25-11-2024
- Beerda: failliet love-brand Blokker... 25-11-2024
- Keukenapparatuur met Philips... 22-11-2024
- Samenwerking De Koffiejongens en... 21-11-2024
- Kerst 2024: Smyths X Accenture Song21-11-2024
- Jumbo brengt innovatie in heropende... 20-11-2024