Bols viert 450 jarig bestaan met lancering Bols Blue
- Food-en-retail
- 23 jan 2025 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodIntroductie
- 23 jan 2025 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
The Lucas Bols Company, een pionier in gedistilleerd sinds 1575, lanceert Bols Blue 1575. Volgens de makers een levendige premium likeur met een diepe ondertoon van sinaasappel en de fluweelzachte zoetheid van botanische spiced rum: eigenlijk Blue Curaçao 2.0.
De introductie werd gecombineerd met 'Blue Monday' in het voormalige centrum voor vrijdenkers 'Felix Merites' aan de Keizersgracht Amsterdam. Een selecte groep bartenders, cocktailshakers, VIPS, food-journo's en influencers aangevuld door marketeers van Bols en het hospitalityteam van Coebergh, kreeg de nieuwste creatie te ruiken en te proeven als onderdeel van vijf spannende cocktails. Blauw gekleurde borrelhappen onderstreepten het thema van de avond. Zelfs je tong kleurde gaandeweg blauw.
Balthazar Breij, brand educator Lucas Bols, voelde zich als in de balkonscene van Romeo&Julia toen hij het publiek toesprak over het nieuwe Bols Blue, 'een verzachting van deze somberste dag van het jaar'. Bols Blue 1575 combineert volgens hem gedistilleerde sinaasappelschillen met een basis van botanische spiced rum, verrijkt met op een tropisch eiland geïnspireerde ingrediënten zoals vanille, kardemom en paradijskorrels. Het resultaat is een warme, tropische smaak die zowel verfrissend als uitnodigend is, versterkt door de opvallende blauwe kleur en een sterkere alcoholkick van 29,5%.'
Vloeibare apotheek
'In de afgelopen jaren hebben we een levendige heropleving van Disco-cocktails gezien, die de essentie van een geliefd tijdperk in bars over de hele wereld vastleggen', vult Ivar De Lange, Global Education manager en master Bartender bij Bols aan. 'Met Bols Blue 1575 hebben we een Blue Curaçao-recept opnieuw vormgegeven, met meer diepte en een prachtige kleur die cocktails doet opvallen.'
Volgens de heren schittert Bols Blue 1575 zowel in klassieke dranken als in nieuwe creaties zoals de Bols Blue Martini. Deze variant is een luxdere en ook iets duurdere versie van het legendarische submerk Blue Curaçao dat ook door andere labels werd gemaakt. Volgens de verhalen stamt het drankje af van de Spanjaarden die in 1499 sinaasappelen plantten op Curaçao. Vele jaren later werden de 'vergeten' schillen gedistilleerd en bleken heel smaakvol. Aan boord van Nederlandse schepen kregen veel likeuren vaak een medicinale functie. Het drankje 'Curaçao' stond ook aan de basis van de Franse triple sec likeuren, zoals Cointreau en Grand Marnier.
Glazen facetten
Blue Curaçao werd in 1912 voor het eerst op de markt gebracht door Lucas Bols. De fles van 2025 is geïnspireerd op de vorm van een traditionele drum, met gedetailleerd geslepen glazen facetten, moet een elegante touch toevoegen aan elke bar, waardoor je wordt uitgenodigd om nieuwe smaken te ontdekken. 'Deze betoverende blauwe likeur brengt energie in de avonden met zijn levendige aantrekkingskracht en nodigt iedereen uit om het creëren van cocktails naar een hoger niveau te tillen.'
Van distillateur tot cocktailmerk
Lucas Bols is een toonaangevende speler in de wereldwijde cocktail- en sterke drankenmarkt en een van de oudste nog actieve Nederlandse merken. Missie: om geweldige cocktailervaringen te creëren over de hele wereld. Lucas Bols is actief in meer dan 110 landen wereldwijd met een portfolio van meer dan 20 premium- en super-premium merken. Het cocktailmerk omvat naar eigen zeggen het nummer één likeurenassortiment wereldwijd buiten de VS. Daarnaast is men groot in het 'Genever-segment' en omvat het Bols merkenportfolio ook Passoã (passievruchtlikeur) en Tequila Partida. Balthazar Breij: 'Via de "House of Bols Cocktail & Genever Experience" en de Bols Cocktail Academy biedt het bedrijf inspiratie en educatie aan zowel bartenders als consumenten. Met bijna 450 jaar ervaring in de kunst van distilleren en het blenden van sterke dranken en cocktails, gecombineerd met de creatieve geest van Amsterdam, zijn we met recht Masters of Taste.'
Meer info op Bols.com. Zie hieronder ons beeldverslag van de lancering. Onze voorkeur had de minst zoete, kruidig en naar sinaasschil ruikende Bols Blue Marguerita cocktail, zie hier het recept (en nog enkele andere).
(PvWK)
BEELDVERSLAG LANCERING BOLS BLUE
(beeld: Bols en PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Coebergh
- House of Bols Cocktail & Genever Experience
- disco
- borrel
- influencers
- passievruchtlikeur
- shakers
- cocktail
- Balthazar Breij
- Passoã
- merkenportfolio
- 1575
- Lucas Bols
- Bols Cocktail Academy
- Tequila Partida
- bartenders
- House of Bols
- Ivar De Lange
- Bols
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- Jumbo legt na crisisjaar solide basis voor hernieuwde groei
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
- Hornbach laat spijtoptanten aan het woord
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Bols viert 450 jarig bestaan met... 23-01-2025
- Pringles lanceert nieuwe campagne in... 23-01-2025
- Nikki Adamo (ceo Nestlé NL) deelt 5... 23-01-2025
- Starbucks en Old Amsterdam smelten... 22-01-2025
- Marit van Egmond (AH): 'Sterk jaar... 22-01-2025
- Blauwe Maandag op het Spui20-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day