Oeteldonk 'heer en meester' tijdens carnaval op social media

Oeteldonk 'heer en meester' tijdens carnaval op social media
  • Food-en-retail
  • 23 feb 2023 @ 11:11
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementFood

Clipit deed onderzoek naar de openbare online- en social media data in de meest populaire carnavalssteden van Nederland. Een analyse van deze data laat zien dat in 2023 Den Bosch (Oeteldonk) op nummer 1 staat, gevolgd door Breda (Kielegat) en Eindhoven (Lampegat).

Carnavalsvierders brengen graag een bezoek aan Oeteldonk. Niet alleen in de Korte Putstraat, op de Markt en omstreken werd er veel gehotst en gekletst, maar ook online werd er veel gesproken over carnaval in Den Bosch, blijkt uit wat er online rondging de afgelopen week. Hoe kan het dat Oeteldonk online zo viral ging en welke stad heeft de meeste impact gemaakt tijdens carnaval in Nederland? Britt de Leeuw, Marketing & Communicatie specialist bij Clipit, analyseerde de data en deelt de resultaten in onderstaande analyse.

Eerste dag carnaval begon goed: hoogste aantal berichten en hoogste PR-waarde 
Het was zover: start carnaval 2023! Het feest barstte los en ook het internet ontplofte. Vrijdag 17 februari 2023 luidde het officiëuze startschot (zondag officieel) en op deze dag kwamen online ruim 1.800 berichten binnen, qua aantal op de voet gevolgd door de berichtgeving op zondag. In Den Bosch, Breda en Eindhoven waren de meeste mensen actief op de eerste dag, terwijl Oldenzaal Den Bosch bijna voorbij schoot op de zondag (daarover hieronder meer). Den Bosch heeft zoals wellicht verwacht de hoogste PR-waarde behaald geraamd op ruim 1 miljoen euro, maar scoort op PR-waarde per bericht volgens de Clipit-onderzoekers daarentegen gemiddeld. De Limburgse steden Venlo, Roermond, Maastricht en Sittard staken met kop en schouders boven de rest uit wanneer naar de PR-waarde per bericht werd gekeken. Dit is vooral te verklaren door het lagere aandeel berichten op social media en relatief meer berichtgeving in de grote media.

Negatieve berichtgeving bepaalde de online sfeer in Oldenzaal en Breda
Naast de populaire carnavalssteden Den Bosch, Breda, Eindhoven, Tilburg en Maastricht sprong Oldenzaal ertussenuit op de zondag van carnaval. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door het tragische incident van een vrouw met een carnavalswagen en een mishandeling in het centrum. Er ontstond een flinke piek aan Tweets waarin mensen geschokt gereageerden op de gebeurtenissen. Ondanks de negatieve berichtgeving mocht Boeskoolstad, de carnavalsnaam van Oldenzaal, zich aansluiten als ‘runner-up’ buiten de top 5.

Ook Breda kwam met relatief veel negatieve berichtgeving in het nieuws. Het ging hier voornamelijk over een vrouw die drie tanden mist na een ruzie, een jongen die als hulpverlener verkleed ging en althans volgens de satarische site De Speld zes keer in elkaar werd geslagen werd (fakenews), een oproep van Roze Leeuw tegen homohaat tijdens carnaval en het blikverbod in de binnenstad. De ervaring leert dat tragische gebeurtenissen of geruchten daarover tijdens feesten in de media vaak de overhand hebben, maar deze hebben carnaval volgens de onderzoekers zeker niet minder gezellig gemaakt.

'Houd jij mijn biertje even vast? Even iets delen op de socials'
Van de in totaal 8.000 berichten werd ruim 75% opgehaald van de social media kanalen en de berichtgeving kwam voornamelijk vanaf Twitter. Met ruim 500 geschreven berichten op social media in de week voorafgaand aan carnaval in Den Bosch zag het er naar uit dat je naar Oeteldonk moest komen om écht carnaval te vieren. In die berichten voorafgaand aan carnaval ging het vooral over de kosten van een biertje, Thierry Baudet in Den Bosch, geen Prins Carnaval maar Prinses Carnaval, gehoorschade en voorzorgsmaatregelen in ziekenhuizen.

Tijdens de op straat hossende carnavalisten was het online ook een drukte van jewelste in Den Bosch met ruim 1.400 berichten. Vooral op Twitter en Instagram ging het los. Het ging hier vooral over dierenactivisten die protesteerden tijdens de optocht, een staking van gemeenteambtenaren waardoor het carnaval-afval niet werd opgehaald en over illegale taxichauffeurs. Al met al was het online een spraakzaam feest en zoals ze in Oeteldonk zeggen: 'Je zult het niet geloven maor as gij ut zeet, dan geleuf ik oe gère wor.'

Niet elke stad profileert zich ook met haar Carnavalsnaam
Hoewel Breda veel werd genoemd in de berichtgeving, werd haar carnavalsnaam Kielegat amper genoemd. Waar het in 2.000 berichten over Den Bosch in maar liefst 33% van de berichtgeving ook over Oeteldonk ging, werd Kielegat in nog geen 10% van de berichtgeving over Breda genoemd. In de berichtgeving over Eindhoven werd Lampegat in 14% van de berichten genoemd, Kruikenstad (Tilburg) werd in 12% van de berichtgeving genoemd en Boeskoolstad (Oldenzaal) 11%.

Mooi fiske nie?
De bok is verbrand in Oldenzaal en dat betekent het einde van het carnavalsweekend. Het nummer ‘Ladder Zat’ was zeer populair in de carnavalskroegen en is daarom uitgeroepen tot carnavalskraker van dit jaar. Veel carnavalsvierders blikken terug op een geweldig carnavalsjaar met quotes als: ‘Er is geen mooiere val dan: carnaval’, ‘We sluiten carnaval af met een heerlijke haring’ en ‘Tips voor een kater’. In 2011 deed Clipit ditzelfde onderzoek en was Den Bosch ook al de populairste carnavalsstad van Nederland. Maastricht stond toen op een mooie derde plek, terwijl ze nu op de 5e plek zijn geëindigd achter Tilburg en Eindhoven. Zie hieronder een actuele beeldimpressie uit Oeteldonk.
(tekst Clipit, foto's Oeteldonk 2023: PvWK)


Over Clipit
'Clipit is sinds 2001 gespecialiseerd in media monitoring en analyses en insights. Met media monitoring volg je structureel berichten in online media, social media, print media, radio en TV over een bepaald onderwerp. Aan deze berichten worden metrics als PR-waarde, bereik en sentiment toegekend. Analyses en insights bieden duiding en interpretatie van alle media data. Wij structureren die enorme bak aan data en gieten die in een overzichtelijke rapportage.'

(bron: Clipit)

BEELDIMPRESSIE OETELDONK:
GEEL - WIT - ROOD

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken