SP: 'Wij openen de aanval op graaiflatie door grote supermarkten'
- Food-en-retail
- 12 jun 2023 @ 09:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekStorytellingPrijsFood
- 12 jun 2023 @ 09:30
- Peter van Woensel Kooy
De SP voert sinds dit weekend een campagne tegen 'de woekerwinsten van Jumbo en Albert Heijn'. Via een ‘terughaalactie’ op landelijke en regionale radio, een postercampagne, een tv-spot en acties bij supermarkten wil de SP de winsten terughalen voor prijsverlaging.
Dat meldt ons Sarah Dobbe namens de partij vanuit de Tweede Kamer.
SP-leider Lilian Marijnissen (foto) vult aan: ‘Bekend zijn de ‘terugroepacties’ van supermarkten als er iets fout is gegaan met een product uit de winkel. Nu gaat er iets goed fout met de winsten! Die winsten worden nu door de supermarkten verdeeld onder hun aandeelhouders, maar moeten worden teruggehaald om in te zetten voor lagere kosten voor mensen.’
De SP heeft reclames van de Albert Heijn en de Jumbo naar eigen zeggen op een ludieke manier aangepast op de realiteit. 'Daarmee laat de partij de enorme prijsstijgingen zien aan de hand van producten zoals kaas, melk, suiker en kwark. Mensen zien de prijzen van de boodschappen enorm stijgen. Een miljoen mensen dreigt in armoede te komen. Het Rode Kruis geeft inmiddels voedselhulp in ons rijke land. Tegelijkertijd zien we dat de supermarkten de prijzen éxtra hebben verhoogd om meer winst uit te keren aan hun aandeelhouders. Deze graaiflatie moet stoppen. Daarom zeggen wij: haal deze winsten terug en verlaag de prijzen,’ laat Marijnissen de redactie weten.
De SP wil dat de winstbelasting wordt verhoogd naar minimaal dezelfde belasting die mensen ook betalen over hun werk. ‘Wel zo eerlijk,’ aldus Marijnissen. ‘Vorig jaar leverde de winstbelasting al miljarden éxtra inkomsten op, vanwege de enorm gestegen winsten van bedrijven. De opbrengst van de winstbelasting kan worden ingezet om de kosten voor het dagelijks leven van mensen direct te verlagen. Door prijzen te verlagen of lonen te verhogen.’
Uit een peiling van peil.nl blijkt dat de steun hiervoor onder Nederlanders hoog is, stelt de SP. '85% van de mensen vindt dat supermarktbedrijven zoals Ahold en Jumbo hun winsten moeten inzetten om de prijzen van boodschappen te verlagen, in plaats van de winsten uit te keren aan de aandeelhouders. Slechts 6% van de mensen vindt dat het kabinet genoeg doet om de hoge prijzen van boodschappen aan te pakken. En ruim de helft maakt zich zorgen of ze straks nog rond kunnen komen.'
De getoonde prijzen in de campagne komen volgens de initiatoren van de website van de supermarkten. 'Hierbij is gebruik gemaakt van de Wayback machine website die snapshots van webpagina’s archiveert.' Enkele ontdekkingen:
Albert Heijn:
De Zaanse Hoeve Jong belegen 48+ plakken
nu: 4,99
in januari 2021: 2,99
Campina Halfvolle melk
nu: 1,79
in oktober 2020 in de bonus: 0,99
Jumbo:
Almhof Volle Kwark Spaanse Sinaasappel 500g
nu: 2,92
in september 2022: 1,99
Van Gilse Kristalsuiker
nu: 1,48
in juli 2022: 0,82
De actie loopt sinds 9 juni 2023 18 uur en is te volgen op sp.nl/terughaalactie. De tv spots werden op televisie gelanceerd tijdens de zendtijd politieke partijen van de SP op NPO1.
De radiospots zijn sinds j.l. zaterdag te horen op de radio. Bekijk de film in het venster hieronder.
(PvWK, foto: SP)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- koopkracht
- Lilian Marijnissen
- campagne
- politiek
- NPO1
- SP-leider
- graaiiflatie
- actie
- retail
- voedswelprijzen
- SP
- partij
- Sarah Dobbe
- Sarah Dobbe
- woekerwinst
- Tweede Kamer
- prijsvergelijking
- protest
- radio
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Etos lanceert VR-experience tegen... 12-12-2024
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024