'Inflatie en Oekraïne dwingen Frankrijk terug naar plofkip'

'Inflatie en Oekraïne dwingen Frankrijk terug naar plofkip'
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodStrategie

'Erst kommt das Fressen, dann die Moral', citeert MT Bertold Brecht in de recent verschenen print-editie over True Pricing. Actueler dan ooit. Dit principe lijkt nu ook weer in Frankrijk terrein te winnen, signaleert Foodlog.

'Hoge dierenwelzijnsstandaarden werken alleen als je iemand kunt vinden die er voor wil betalen', zei de Franse minister van Landbouw vorige week op de Space landbouwtentoonstelling in Bretagne. Het idealisme dat leidde tot meer vraag naar biologisch vlees en plantaardige alternatieven, lijkt anno 2023 geluwd, signaleert Foodlog.

'Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit. De gele hesjes-protesten maakten duidelijk dat de gewone Fransen maar net in hun basisbehoeften kunnen voorzien. De coronacrisis en de oorlog in Oekraïne joegen de inflatie en met name de voedselprijzen gierend omhoog. Macron moest alle zeilen bijzetten om zijn nieuwe pensioenregeling door te voeren waardoor Frankrijk langer moet werken. Misschien is het daarom dat er al tijden sprake is van radiostilte vanuit het Elysée over de upgrading van de Franse landbouw. Dat leidt immers tot nog hogere uitgaven voor de dagelijkse boodschappen. De woorden die nu rondzingen zijn "voedselsoevereiniteit" en verminderen van de afhankelijkheid van import.'

Betaalbaar en bereikbaar
Nog maar 30% van de Fransen kan het zich veroorloven meer te betalen voor kwaliteit, signaleert Cécile Janssen, eindredacteur / eigenaar van Foodlog die de analyse schrijft. Frans vlees, melk en eieren moeten betaalbaar zijn en blijven voor de gewone Fransman. 'En dat betekent: zo goedkoop mogelijk produceren en importen buiten de deur houden. Uit Oekraïne komt heel betaalbare plofkip, maar Frankrijk wil zijn eigen kip.' En dan wel de (voor de massa) goedkopere plofkip van eigen bodem, net als discount varkenvlees. Waarmee de woorden van Brecht weer aan actualiteit lijken te winnen, een foodtrend die ook in Nederland waarneembaar is, zoals de nieuwe MT13/14 '23 documenteert in dossier True Pricing.
Lees hier verder.
(bron: Foodlog, beeld:  Alex Haney | Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken