Fabrikanten voorkomen verspilling van twee miljoen producten met Too Good To Go

Fabrikanten voorkomen verspilling van twee miljoen producten met Too Good To Go
  • Food-en-retail
  • 13 nov 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

Too Good To Go, de grote internationale marktplaats voor voedseloverschotten, heeft in Nederland in minder dan een jaar tijd ruim 100.000 zogenoemde 'Magic Pakketten' gered.

Deze pakketten bevatten producten van fabrikanten die om verschillende redenen niet aan retailers kunnen worden verkocht. In plaats van ze weg te gooien, worden ze rechtstreeks bij de consument thuisbezorgd, waar ze een tweede leven krijgen. Na een pilot met Unilever zijn meer dan 50 fabrikanten bij de service aangesloten en zo’n 2,5 miljoen producten succesvol gered van verspilling.

Magic Pakket
Bij de verwerking, productie en verpakking van levensmiddelen wordt onnodig veel weggegooid, signaleren de initiatoren: zo’n 18% van alle verspilling vindt in dit stadium plaats. Om dit te voorkomen introduceerde Too Good To Go in november 2022 het ‘Magic Pakket’-model. Hiermee kunnen fabrikanten producten die niet meer geschikt zijn voor verkoop aan bijvoorbeeld supermarkten, bijvoorbeeld door drukfouten op het label of een te korte Tenminste Houdbaar Tot (THT)-datum, toch aan de consument verkopen. En zo wordt er waarde ontsloten uit anders verspilde producten, wordt de productzichtbaarheid verhoogd en de ecologische voetafdruk van fabrikanten verkleind.

Inmiddels zijn ruim 100.000 Magic Pakketten gered van de verspilling op de Too Good To Go-app, meldt het merk, wat gelijkstaat aan 1.450.000 kg vermeden CO2-uitstoot. Geertje Zeegers, Country Director van Too Good To Go Nederland over de mijlpaal: 'We zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Het Magic Pakket biedt niet alleen een uitkomst voor de fabrikant, maar ook voor de consument en de planeet. Een win-win-win oplossing waar een groeiend aantal bedrijven de waarde van inziet. We roepen fabrikanten die nog niet aangesloten zijn op om zich ook aan te sluiten en krachten te bundelen in de strijd tegen voedselverspilling. Samen bereiken we meer.'

Too Good To Go koopt producten rechtstreeks op van fabrikanten, waarna ze verpakt worden in een Magic Pakket. Vervolgens wordt het pakket tegen een gereduceerde prijs aangeboden op de Too Good To Go-app en na bestelling bij de consument thuisbezorgd door PostNL. Meer dan 50 fabrikanten hebben inmiddels gebruikgemaakt van het model, waaronder Kraft Heinz, Oatly, Coca-Cola en John West. Belén Llamazares Carballo, Marketing Director Benelux bij KraftHeinz: “Voedselverspilling is een belangrijke prioriteit binnen Kraft Heinz. We richten ons op de hele waardeketen en kijken waar voedselverspilling kan worden verminderd. Het komt weleens voor dat producten niet langer via reguliere kanalen verkocht kunnen worden. De samenwerking met Too Good To Go stelt ons in staat om die producten toch – op een makkelijke manier – een waardevolle bestemming te geven en tegelijkertijd onze duurzaamheidsambities te verwezenlijken.'

4 miljoen appgebruikers
Sinds 2016 maakt Too Good To Go het voor Nederlandse bakkers, supermarkten en horeca mogelijk hun overgebleven voedsel tegen een gereduceerde prijs aan te bieden aan consumenten. Met het Verrassingspakket-model zijn inmiddels ruim 22 miljoen maaltijden gered. Zo’n 4 miljoen Nederlanders hebben de app gedownload en meer dan 10.000 partners zijn aangesloten op het platform; cijfers die een stijgende lijn tonen door ontwikkelingen als inflatie en klimaatproblematiek. De missie van Too Good To Go – een wereld zonder voedselverspilling – heeft de afgelopen jaren geïnspireerd om ook andere delen van de voedselketen onder de loep te nemen. Naast het Magic Pakket introduceerde Too Good To Go in in 2022 het ‘Kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ logo, dat consumenten motiveert hun zintuigen te gebruiken voordat ze een product met een versterken THT-datum weggooien. Een toenemend aantal fabrikanten, waaronder Unilever en Bertolli, geeft het label een plek op hun verpakkingen.
(PvWK)

Over Too Good To Go
'Too Good To Go is een gecertificeerd B Corp gecertificeerd Social Impact bedrijf, met een missie om iedereen te inspireren en in staat te stellen om samen voedselverspilling tegen te gaan. De Too Good To Go-app is 's werelds nummer 1 marktplaats voor voedseloverschotten. Via de marktplaats verbindt Too Good To Go meer dan 78 miljoen gebruikers met meer dan 140.000 partners om onverkocht voedsel te redden bij lokale supermarkten, koffiehuizen, bakkerijen, restaurants en meer. Sinds de lancering in 2016, heeft Too Good To Go meer dan 237 miljoen maaltijden gered, het equivalent van ruim 500.000 ton CO2e. Het bedrijf is momenteel actief in Europa (het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Spanje, Italië, Portugal, Zwitserland, Zweden, België, Polen, Nederland, Oostenrijk en Noorwegen); en Amerika (Canada en de VS). Bezoek toogoodtogo.com voor meer info.'

(bron: Too Good To go)
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken