Guardian verdient meer geld met online dan print

  • Media
  • 27 jul 2018 @ 12:24
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EffectJournalistiekMediaOnline

Hoezo kunnen kranten geen geld verdienen met hun website? De Britse krant The Guardian heeft het afgelopen boekjaar voor het eerst meer geld binnengehaald met de digitale propositie dan met de papieren krant. Een streven van veel uitgevers, dat tot nu toe zelden wordt gehaald.

Guardian Media Group (GMG) zag als eigenaar van The Guardian en The Observer afgelopen boekjaar de digitale inkomsten met 15 procent groeien naar 108,6 miljoen pond. Daarmee wipt de online omzet nipt over de 50 procent van de totale omzet, die 217 miljoen pond bedraagt.

Volgens GMG zijn mensen meer dan ooit bereid te betalen voor journalistiek. De inkomsten uit lezers bedragen meer dan de helft van de totale inkomsten. Inmiddels heeft GMG ruim een half miljoen betalende abonnees of regelmatig terugkerende donateurs.

De Britse krant sloopte enkele jaren geleden zijn betaalmuur en vraagt sindsdien onder elk artikel om een donatie. In het afgelopen jaar ontving GMG maar liefst 375.000 eenmalige donaties van lezers.

Guardian Media Group: 'Most trusted journalism'

David Pemsel, CEO van Guardian Media Group: 'In 2016 we set out a three-year strategy based on building deeper reader relationships and getting GNM’s finances to break even at operational level, in order to bring the organisation as a whole back to sustainability. The global media sector continues to face challenging conditions, but our strategy is on track to achieve our target and secure the future of The Guardian. We have grown our revenues for a second consecutive year and more people are paying for Guardian journalism than ever before. Thanks to the hard work of everyone at GMG, we are building a strong foundation in order to invest in some of the most trusted journalism in the world.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken