DWDD schuift Opium opzij

  • Media
  • 13 nov 2015 @ 11:13
  • Link
  • Joost van Liemt
    Joost van Liemt

    Strategy Director
    Energize
  • Televisie

De NPO heeft toch net iets te weinig geleerd van de curieuze beslissingen die Sander Dekker heeft genomen over de publieke omroep: op 10 december is de laatste uitzending van Opium. Een wekelijks programma waarin literatuur, beeldende kunst, theater en film aan bod komen. Kwamen, straks dus.

Dit alles gepresenteerd door Cornald Maas. Ja, er komt een vervangend programma. Minder studio, meer "in de wereld van kunst en cultuur", aldus de woordvoerster. Maar de verhelderende discussie aan tafel is weg, met de stap in ‘de wereld’ wordt het programma voor veel mensen te elitair, schat ik zo in.

Afijn, tot zover niets bijzonders. Het is een beslissing die weliswaar niet mijn keuze zou zijn geweest, maar ook één die niet tot al te grote droefenis leidt, nu er een ander cultuurprogramma voor in de plaats komt. Mijn verbazing geldt dan ook niet voor de beslissing, maar de onderbouwing: 

"Opium is een talkshow waarin Maas gasten ontvangt uit de wereld van theater, film, beeldende kunst en literatuur. Dat is volgens de NPO niet onderscheidend genoeg van programma's als De Wereld Draait Door, waarin gasten ook over cultuur praten."

Nu, dat is toch een tamelijk boude uitspraak. DWDD als cultuurprogramma zien, is ongeveer hetzelfde als vinden dat in GTST net zo goed geacteerd wordt als in, uh… nu ja, om het even elke andere serie waarin wél geacteerd wordt. DWDD is populair, ik weet het, maar is in mijn ogen niets meer dan een publieke omroep-versie van RTL Boulevard. Dezelfde mensen, dezelfde voorspelbare onderwerpen, even grote ego’s aan tafel en dezelfde volstrekte leegte. Opium is daarentegen een programma waar per keer mensen aan tafel schuiven, die echt iets weten van kunst en cultuur en daar gepassioneerd over vertellen. Niet gedreven door ego’s, niet gedreven door commerciële belangen (zoals het pluggen van artiesten, of promoten van boeken) maar door interesse voor het onderwerp.

Vergelijk dat eens met de blasé houding van die krijsende meneer - kom, hoe heet ie ook al weer - Marc-Marie of de altijd vals geëmotioneerde Giel Beelen. Natuurlijk, kritiek is makkelijk, maar ik ben niet degene die deze mensen regelmatig uitnodigt.

Nu is Opium maar een programma. Maar wel een programma waar zaken aan bod kwamen, die ik anders niet te weten was gekomen. DWDD brengt onderwerpen die ik al op nu.nl heb gelezen. Artiesten die al eerder zijn geplugd. Boeken die al in de winkel liggen. Niks mis mee, maar het voegt weinig toe. Programma’s als Opium brengen nieuwe onderwerpen, nieuwe namen. Dat is echt niet met elkaar te vergelijken. Dit hindert mij omdat ik weet dat ik toch al voornamelijk zaken lees, zie en hoor die passen in mijn profiel. Google vult mijn vraag aan op basis van mijn zoekgedrag. De suggesties die ik te zien krijg, beperken mij alleen maar meer in mijn kennis. En Google is niet de enige. Allerhande sites als reissites, boekensites, filmssites werken op dezelfde manier. Uiteindelijk wordt mijn, maar ook jouw blik steeds smaller. Natuurlijk kun je eraan ontsnappen, maar dan moet je wel bewust buiten de bestaande digitale lijntjes kijken.  

DWDD is niet gelijkwaardig aan Opium. Dat kan ook de woordvoerster van de NPO niet echt menen. De beslissing lijkt eerder genomen te zijn op basis van kijkcijfers. Die verklaring zou ik begrijpen. Maar kom daar dan rond voor uit. En zorg ervoor dat mensen die wel iets meer willen zien dan een brommerige Jan, een scheldende Prem of een behaagzieke Halina aan hun trekken kunnen komen. 

Joost van Liemt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken