ROI meten kan, als je maar wil!

  • Sponsoring
  • 28 nov 2013 @ 10:11
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Een opvallend onderzoek van de Amerikaanse ANA (Association of National Advertisers). 68% van de Amerikaanse marketeers meten al hun of nagenoeg al hun sponsor- en eventmarketingactiviteiten. 70% van de ondervraagde marketeers zegt dat de noodzaak om de resultaten van sponsoring te laten zien is toegenomen. Terwijl het onderzoeksbudget als onderdeel van de totale sponsorshiprechten nog relatief klein is, is het gemiddelde wel verdubbeld van 2,3% in 2010 naar 5% in 2013.

Het onderzoek toont aan dat de effectmeting van sponsoring steeds belangrijker wordt. Niet verwonderlijk in een tijd dat sponsoring een steeds belangrijker onderdeel wordt in de marketingcommunicatiemix. 

62% zegt dat men min of meer tevreden is met de instrumenten om ROI van sponsoring te meten. Maar een substantieel percentage (38%) is nog ontevreden. Natuurlijk kunnen de instrumenten om ROI en ROO van sponsoring verder verfijnd worden. Maar wie de presentaties en de artikelen van Sponsorbrein en KPN tijdens het sponsorcongres heeft gezien en in SponsorTribune gelezen en eerder het onderzoek van MISportscompany over Randstad en Nivea for Men kan niet anders concluderen dat de instrumenten om ROI van sponsoring te meten er volop zijn. Mijn stelling: De effectiviteit van sponsoring kan gemeten worden, als men maar wil.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken