Verstappen en Heineken vragen met game aandacht voor alcohol en verkeer

Verstappen en Heineken vragen met game aandacht voor alcohol en verkeer
  • Algemeen
  • 23 aug 2024 @ 07:44
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

In de aanloop naar de Formule 1-race op zondag 25 augustus op circuit Zandvoort heeft Max Verstappen de online game competitie Player 0.0 afgetrapt. Verstappen en bierbrouwer Heineken vragen hiermee aandacht voor verantwoord alcoholgebruik in het verkeer. ‘De beste bestuurder drinkt niet, tenzij het 0.0 is’, aldus Verstappen.

Op een groot scherm in de fanzone van het circuit van Zandvoort zette Max Verstappen de eerste score in de Player 0.0 game neer. Hij daagde daarna voormalig F1-coureur Giedo van der Garde, sim-racer Maxime Bijmans, Radio 538 DJ Jordi Warners en influencer Pieter Valley uit om zijn tijd te verbeteren. Eerder op de middag sprak Max tijdens een talkshow, gepresenteerd door Hélène Hendriks, over zijn rol als ambassadeur van Heineken 0.0 en het belang van verantwoord alcoholgebruik in het verkeer.

Player 0.0 is onderdeel van de When You Drive Never Drink campagne die Heineken wereldwijd inzet rondom F1 wedstrijden. De Player 0.0 competitie is een speelse, maar tegelijkertijd serieuze oproep om veilig de weg op te gaan. Dit is nog altijd nodig; uit recent onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlanders weleens meemaakt dat een familielid of vriend met meer dan twee glazen alcohol achter het stuur kruipt of op de fiets springt. Tegelijkertijd zijn we ook goed op weg, want ruim een derde van de Nederlanders pakt bewust een 0.0 om op een verantwoorde manier aan het verkeer deel te nemen.

‘We kunnen niet vaak genoeg onderstrepen dat in het verkeer nul de norm is’, aldus Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland. "Er is wat dat betreft nog altijd een wereld te winnen, bovendien komen er ieder jaar jongvolwassen weggebruikers bij. Het helpt enorm dat Heineken met deze creatieve aanpak in samenwerking met rolmodel Max Verstappen deze belangrijke boodschap over de bühne brengt.’

Lastig
Het onderzoek wijst ook uit dat veel Nederlanders het in sociale situaties, zoals op een feestje, nog altijd lastig vinden om een drankje af te slaan of het gevoel hebben zich te moeten verdedigen. Dit speelt met name onder twintigers en dertigers. Het goede nieuws is dat 88% aangeeft geen last te hebben van sociale druk om alcohol te drinken als ze nog moeten deelnemen aan het verkeer.   

Maarten Schuurman, algemeen directeur Heineken Nederland: ‘Het gaat gelukkig de goede kant op en dit cijfer laat zien dat When You Drive Never Drink steeds beter wordt nageleefd”. Tegelijkertijd is er nog winst te boeken, want er zijn nog altijd mensen die met een slok op achter het stuur stappen. Voor ons is nul de norm: als je achter het stuur stapt, drink je geen bier, tenzij het een 0.0 is. Met onze Player 0.0 game en campagne willen we een steentje bijdragen aan de bewustwording en brengen we dit met de Player 0.0 competitie op een interactieve manier tot leven. Samen met Max benadrukken we hoe belangrijk het is om de juiste keuze te maken.’


©Set Vexy.

Groeiende voorkeur 0.0
Hoewel er sociale druk wordt ervaren rondom het drinken van alcohol, zeggen toch veruit de meeste mensen (76%) het niet minder gezellig te vinden als zij in sociale situaties geen alcohol drinken. De groep Nederlanders die kiest voor 0.0 bier of een ander alternatief neemt dan ook toe. De brede beschikbaarheid van 0.0 maakt het daarbij voor veel Nederlanders makkelijker (85%) om de ‘Bob’ te zijn en voor alcoholvrij bier te kiezen als ze nog moeten deelnemen aan het verkeer.  Ruim een derde van de Nederlanders is in de afgelopen vijf jaar meer alcoholvrij bier gaan drinken; dat geldt vooral voor jongeren (45%) en millennials (48%). Op de vraag waarom men 0.0 bier drinkt, geeft 40% van de Nederlanders aan dat dit is omdat zij het lekker vinden, 35% ziet verantwoorde deelname aan het verkeer als belangrijke drijfveer voor het drinken van 0.0. Onder millennials is dit zelfs 46%.     

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken