De marketingtransfers van week 36, 2024

De marketingtransfers van week 36, 2024
  • B2b
  • 6 sep 2024 @ 11:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Personalia

Het is duidelijk te merken aan de files: de vakanties zijn weer voorbij. En ook het transfernieuws staat in de file, zoveel marketeers en andere creatieven staan te popelen om bij bun nieuwe werkgever een goede indruk te maken. Maar vreest niet: MarketingTribune houdt het overzicht.

Op 1 september 2024 is Aline van Keulen gestart als directeur Marketing & Communicatie bij netwerkbedrijf Alliander. Van Keulen wordt verantwoordelijk voor de doorvertaling van de strategie van Alliander naar effectieve en efficiënte marketing en communicatie. Niemand wil tenslotte inefficiënte marketing en communicatie.
Van Keulen vervulde de afgelopen twintig jaar diverse leidinggevende rollen in marketing en communicatie bij KPN. In zowel de consumenten- als zakelijke markt, en op corporate niveau. Ook leverde zij onder andere als bestuurslid van de Stichting Adverteerdersjury Nederland jarenlang een bijdrage aan het marketingcommunicatie vakgebied en is zij lid van SER Topvrouwen.
Aline van Keulen: ‘Energie is onmisbaar in ons dagelijks leven. Onze samenleving draait erop. Dat zegt veel over de betekenis van Alliander voor Nederland en het belang van klantgerichtheid. Duurzame energie moet voor iedereen bereikbaar, betrouwbaar en betaalbaar zijn en blijven. Ik heb heel veel zin om samen met collega’s, klanten en partners te gaan voor een duurzame toekomst voor ons allemaal.’


Aline van Keulen.

Bas Verheiien, Chief Customer Officer bij Hema, treedt toe tot de BvA. Tenminste, als de leden dat goedkeuren tijdens de ALV in april 2025. Ook Els Dijkhuizen (marketingdirecteur Heineken Nederland), die in juni werd aangekondigd als beoogd nieuw bestuurslid, wordt dan officieel voorgedragen.
Verheijen staat bekend als een toonaangevende Nederlandse (retail)marketeer en businessstrateeg, zowel in de offline als online wereld. Hij leidde marketingafdelingen bij onder andere Procter & Gamble, Albert Heijn en C1000, en heeft als medeoprichter ook start-up Picnic vanuit het niets opgebouwd. Sinds 2021 geeft hij leiding aan de marketing-, formule- en designafdeling van Hema en helpt hij dit merk nog sterker op de kaart te zetten.
‘Ik ben verheugd toe te treden tot het bestuur van BvA,’ zegt Bas Verheijen. ‘In deze snel veranderende marketingwereld is het cruciaal dat merken hun stem laten horen en van elkaar leren. Ik kijk ernaar uit om mijn ervaring in te zetten om de positie van adverteerders te versterken en bij te dragen aan een transparant en innovatief medialandschap.’


Bas Verheijen.

Het Zwitserse horloge- en juwelenhuis Chopard kondigt aan dat supermodel en ondernemer Bella Hadid is benoemd tot nieuwe mondiale ambassadeur van het familiebedrijf. De samenwerking viert de terugkeer van Bella Hadid op het internationale modepodium. Bella Hadid: ‘Ik heb grote waardering voor het vakmanschap van Chopard en ben al jaren een bewonderaar. Hierdoor ben ik verheugd om deel te mogen uitmaken van de Chopard familie.’


Bella Hadid.

Creatief-maatschappelijk bureau Closed on Monday breidt uit met Tim Visser en Patrick Gremmer. Visser maakt de overstap als Senior Creatief na een carrière bij onder andere DDB, Monks en Alfred. Gremmer, die de afgelopen vijf jaar bij Pünktlich werkte, komt het design team versterken als Motion Grafic Designer.
‘We worden steeds vaker benaderd door grotere, commerciële én maatschappelijke merken. Ons team kan zich meten met de beste bureaus van Nederland,’ vertelt oprichter Gookie Sassen. ‘Maar we willen niet alleen het beste bureau voor onze klanten zijn, maar juist ook het beste bureau voor de wereld worden. Die beweging is nu officieel gestart.’


Tim Visser, Patrick Gremmer en Gookie sassen, niet noodzakelijkerwijze in die volgorde.

Counter, het Zaanse bureau voor PR, branding en storytelling, versterkt het team met Gjalt Rameijer als Senior PR & Communications Strategist. Rameijer (51 jaar) heeft vijfentwintig jaar ervaring binnen de journalistiek en communicatie. Eerst als redacteur/verslaggever bij Kassa, Rtl Z en Rtl Nieuws en later in verschillende communicatierollen van woordvoerder en communicatieadviseur tot reputatiemanager en hoofd communicatie bij onder meer de VNG, VolkerWessels, Transdev, ProRail en Jex.
Met zijn achtergrond in verschillende branches en bij merken in de bouw, infrastructuur en mobiliteit brengt Gjalt strategische kracht naar accounts. Ook denkt hij mee met de creatieve invulling en uitvoering van projecten. Dit doet hij onder andere voor Ayvens, Easypark en Mourik. Raymond Bresching, partner en communicatiestrateeg bij Counter: ‘Met Gjalt halen we een zwaargewicht op het gebied van communicatie binnen. Samen met hem verdiepen we onze kennis en verbreden we onze activiteiten.’


Gjalt Rameijer.

Branchevereniging voor digitale bureaus Dutch Digital Agencies heeft Fenna van Raaij, voorheen bureaumanager, benoemd tot directeur van de organisatie. Van Raaij heeft sinds haar komst in 2022 diverse grote projecten op haar naam staan, een dergelijke nieuwe invulling van haar rol bleek een logische stap. Van Raaij treedt hiermee in de voetsporen van Annemieke Deering, die tot 2021 als directeur bij de vereniging betrokken was.
Van Raaij: ‘De vereniging doet al jaren goed en relevant werk voor ruim 160 leden. We hebben een onwijs actieve en open community en ik ben trots dat ik daar deel van uit mag maken. De komende tijd ligt onze focus met name op onze communicatie, enerzijds met kennisplatformen voor onze leden onderling maar ook een nieuwe, heldere website.’


Fenna van Raaij.

Olaf van Rijn (Whooz) treedt toe bij de Commissie Post van de DDMA. Van Rijn: ‘Op het gebied van DM is nog veel te winnen door het gericht inzetten van hoogwaardige klantselecties. Het in- en uitsluiten leidt immers niet alleen tot kwaliteitsverbetering van de conversie, maar draagt ook zeker bij aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. Dit laatste wordt bij steeds meer organisaties omarmt als belangrijke meeteenheid van het uiteindelijke succes van DM-campagnes. Ook ga ik me inzetten om meer adverteerders te betrekken bij de commissie. Hiermee verwacht ik een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de verdere professionalisering van het vakgebied.’


Olaf van Rijn.

Per 1 september is Joris Gruiters Head of Strategy bij Hotel L’Amour geworden. De afgelopen vijf jaar vervulde hij die rol ook bij DDB, waar hij een plek had in het management van het bureau en werkte op klanten zoals Kruidvat, Ikea en Centraal Beheer. Bij zijn nieuwe werkgever wordt hij ook lid van het management dat nu bestaat uit Valérie Dekeuwer (MD), Martijn van Marle en Peter van Rij (ECD’s). Joris Gruiters is geen onbekende voor de hoteliers. Hij werkte bij DDB al nauw samen met Peter van Rij, Martijn van Marle en Aad Kuijper.
Gruiters: ‘Ik heb Hotel L’Amour altijd met veel interesse gevolgd. Als je een creatief bureau opricht precies in de tijd dat A.I. opkomt, dan moet je iets bijzonders kunnen. Dit bureau snapt creativiteit van vandaag - en die van morgen. Daarnaast kreeg ik nu ook de kans om te ondernemen, dat maakt de keuze voor Hotel L’Amour nog aantrekkelijker.’


Joris Gruiters.

Insight consultancybureau Human8 (voorheen InSites Consulting), kondigt de benoeming van Tim Wragg aan als nieuwe Chief Executive Officer. Wragg volgt Camille Nicita op, die als Non-Executive Partner blijft dienen in de Raad van Bestuur van Human8.
Wragg brengt meer dan 25 jaar wereldwijde ervaring in marktonderzoek met zich mee, met senior managementposities bij grote wereldwijde onderzoeksbedrijven. Zijn brede ervaring omvat rollen als CEO en Global Chief Client Officer bij Millward Brown in Europa, CEO van Kantar’s Insights, Analytics en Brand Strategy praktijken in de VS, en recentelijk als CEO van Hall & Partners (recent overgenomen door Escalent samen met C Space). Tim’s internationale expertise in onderzoek, consulting en digitale transformatie, en zijn passie voor AI maken hem de ideale leider voor Human8 terwijl het bedrijf zijn volgende evolutie doormaakt.
‘We staan op een cruciaal punt in onze industrie, gekenmerkt door een grote AI-transformatie,’ zegt Tim Wragg. ‘Ik kijk ernaar uit om deel uit te maken van het Human8-team en om dit getalenteerde team te leiden terwijl we blijven innoveren en unieke inzichten aan onze klanten bieden. Samen zullen we voortbouwen op de sterke cultuur die door Camille is neergezet en onze wereldwijde ambities verder realiseren.’


Tim Wragg.

Marinke Phaff is per 1 september gestart als de nieuwe CFO/COO van Mr Marvis. Als lid van het managementteam zal zij zich inzetten om het Nederlandse herenkledingmerk voor te bereiden op verdere internationale groei. Phaff heeft in het verleden functies bij SuitSupply en Fonq bekleed. Als de nieuwe CFO/COO van MR MARVIS gaat Phaff de financiële strategie van de onderneming aansturen en zal ze zich, in nauwe samenwerking met MT en afdelingshoofden, gaan richten op het bevorderen van de (internationale) bedrijfsgroei en het waarborgen van de financiële duurzaamheid.
'Het is geweldig op zo’n dynamisch punt bij Mr Marvis aan de slag te gaan', aldus Marinke Phaff. 'Ik kijk ernaar uit om bij te dragen aan het succes van Mr Marvis, zeker nu het merk zich steeds verder uitbreidt, en om in kaart te brengen welke kansen er voor ons liggen in zowel bestaande als nieuwe markten.'


Marinke Pfaff.

Het Nationaal Media Onderzoek kreeg onder leiding van Ton Schoonderbeek een solide fundament. Tijd voor iets anders dus voor Schoonderbeek. Het bestuur van NMO zoekt naar opvolging. Schoonderbeek blijft de komende tijd actief voor NMO tot uiterlijk eind februari 2025. Patricia Sonius blijft als Directeur Onderzoek verbonden aan NMO.
Ton Schoonderbeek over zijn aanstaande vertrek bij NMO: ‘Mijn missie is volbracht. De organisatie staat en alles wat nodig is om NMO naar een volgende fase te brengen is afgerond. Ik heb alle vertrouwen in het team en in Patricia in het bijzonder. Met veel plezier heb ik met haar samengewerkt en ik ben enorm trots op wat wij in een betrekkelijk korte tijd hebben bereikt.’


Ton Schoonderbeek.

Bureau Oona, dat zich bezighoudt met contentcreatie, PR, influencermarketing en social media, heeft Shanice Engel als nieuwe partner. Engel werkt sinds 2015 bij het bureau. Vier jaar later, in 2019, werd zij associate partner. Na jarenlang gebouwd te hebben aan internationale ‘love brands’ zoals Nike, Pepsico en Levi’s, verschoof haar focus naar business development. Zo was ze onder andere verantwoordelijk voor het winnen van strategische pitches op Zalando, Gucci, Polestar en On Running. Eén van haar grootste successen was de ontwikkeling van de Benelux influencermarketingstrategie voor Samsung, waarbij het merk de kracht van influential communities in haar strategie integreerde.
‘Bij oona heb ik de unieke kans gekregen om mee te bouwen aan het succes van community-first marketing. Ons bureau is uitgegroeid tot één van de toonaangevende spelers in dit domein, iets waar ik bijzonder trots op ben. Nu wil ik me meer richten op de strategische groei van de organisatie om ons internationaal verder te versterken’ volgens de nieuwe partner.


Shanice Engel.

Vanaf 16 september neemt Christian Stein de functie van Chief Communications Officer bij Renault Group over van Stéphanie Cau, die het bedrijf verlaat. Stein rapporteert in zijn nieuwe functie aan Luca de Meo, CEO van Renault Group, en is verantwoordelijk voor de communicatie van alle activiteiten van de Group.
Na meer dan twintig jaar in het buitenland te hebben gewerkt, keerde Christian Stein in november 2020 terug naar Frankrijk. Hij trad toen bij Renault Group in dienst als Director of Brand Communications, voordat hij in november 2023 Director of Revenue & Customer Experience bij Ampere werd.


Christian Stein.

Verzendplatform voor e-commerce Sendcloud kondigt de promotie van Ana Silvério Rodrigues tot Chief Customer Officer aan. Haar nieuwe rol staat in het teken van klanttevredenheid, waarbij ze niet alleen customer support en succes aanstuurt, maar ook de samenwerking tussen verschillende teams versterkt om maximale klantwaarde te realiseren. Voordat Ana in 2022 bij Sendcloud aan de slag ging als VP Customer Support, spendeerde ze vijf jaar bij Pipedrive.
‘Door de kloof tussen webwinkels en vervoerders te dichten, hebben we een unieke kans om de bezorgervaring voor consumenten naar een hoger niveau te tillen. Met slim gebruik van onze data lossen we problemen in de bezorging bijvoorbeeld al op voordat deze zich voordoen. Zo verlichten we niet alleen de druk op support teams, maar bieden we zowel grote als kleine webwinkels dezelfde verzendervaring als grote e-commerce spelers,’ legt de kersverse Chief Customer Officer uit. ‘Ik kijk er dan ook naar uit om deze nieuwe uitdaging aan te gaan en vanuit deze rol samen met ons team verder te bouwen aan blije klanten.’


Ana Silvério Rodrigue.

Springbok kiest voor een update van het managementteam na de integratie van bureaus als Joe Public, Dawn, Duke & Grace en Adeptiv (Yourzine, Searchresult). Om deze interdisciplinaire mix verder te versterken, verwelkomt het managementteam twee nieuwe leden: Antoine Houtsma en Peter Van Wijnaerde.
Antoine Houtsma is de creatieve founding partner en managing director van Joe Public NL, waar hij het bureau twee keer naar de prestigieuze titel van Agency of the Year in Nederland leidde, in 2019 en dit jaar weer. Hij heeft meer dan 100 lokale en internationale prijzen gewonnen als creatief, filmregisseur en MD. Antoine is trots op de cultuur van Joe Public die gericht is op het laten groeien van mensen en merken door middel van creativiteit.
Peter Van Wijnaerde (CMO) heeft jarenlange ervaring op het hoogste niveau van zowel digitale als creatieve bureaus. Zijn professionele reis begon bij VML en ging digitaal verder via The Reference om vervolgens over te stappen naar de adverteerderskant. De laatste jaren verdiepte hij zich in het SaaS-segment. Ook als hoofdredacteur van Agency Life by Teamleader heeft hij een grondige kennis opgedaan van de agentschapsmarkt in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.


Peter Van Wijnaerde en Antoine Houtsma.

Het Amsterdamse This Agency heeft een Business Director aangenomen. Pieter Jan Glerum komt het bureau versterken. Glerum was in het verleden werkzaam bij onder andere de VPRO, VML en TBWA\Neboko, waar hij onder meer werkte voor klanten als McDonald’s, VodafoneZiggo, Albert Heijn, Staatsloterij en GrandVision.

'PJ en ik kennen elkaar van onze tijd bij TBWA\Neboko en ik ben heel blij dat hij met zijn brede ervaring voor This Agency heeft gekozen', vertelt een enthousiaste Ingmar Larsen, eigenaar en creatief directeur van This Agency. Gelukkig klinkt Glerum ook enthousiast: 'This Agency is een klein, optimistisch bureau met een ziel. Reden voor mij om terug te keren naar de reclame na een heel erg leuke vier jaar bij de VPRO. We zijn snel, wendbaar en behandelen met dezelfde liefde een grote strategische vraag als een klein dingetje dat nu gewoon even moet. Onze ambitie is om speels en intelligent werk te maken voor klanten die iets positiefs willen betekenen in een wereld die dat goed kan gebruiken.'


Pieter Jan Glerum.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken