Danone kapt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Danone kapt met Nutri-Score op drinkyoghurts
  • Food-en-retail
  • 12 sep 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CommunicatieFood

Zuivelproducent Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkmerken.

'We hebben besloten om vanaf september 2024 de Nutri-Score geleidelijk af te schaffen van onze zuivel- en plantaardige drinkproducten van onze merken', aldus de fabrikant in vakmedium VMT. Het gaat om de vloeibare versies van de merken Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone en Activia, zegt een woordvoerder tegen AFP, zo dat weer Francetvinfo - uit deze bron citeert.

Ingedeeld als frisdrank
Door de aanpassing worden vloeibare drinkyoghurts beoordeeld als frisdrank. Danone en andere fabrikanten betwisten deze update van de berekeningsmethode, waartoe in 2023 werd besloten door het wetenschappelijk comité. Zo ging Actimel bijvoorbeeld van Nutri-score A of B naar D. De drinkyoghurt voor kinderen 'Danonino' ging naar D. Dit merk wordt nu beschouwd als een suikerhoudende frisdrank. Danonino-yoghurt, dat volgens de makers geconsumeerd wordt met een lepel, behoudt de B-score 'ondanks vergelijkbare voedingswaarden'.

'Het is betreurenswaardig en uiterst schokkend om te zien dat Danone Nutri-Score verlaat terwijl de door wetenschappers vastgestelde spelregels het niet langer bevallen', reageert Serge Hercberg, hoogleraar voeding aan de Universiteit Sorbonne Paris Nord en ontwerper van Nutri -Score op VMT. Lees hier verder (paywall).
Ook in Nederland zouden verschillende foodmerken moeite hebben met de 'willekeur' aan gezondheidsclaims via de Nutri-Score.
(PvWK, bronnen: VMT en AFP | beeld: Nutri-Score) 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken