Danone kapt met Nutri-Score op drinkyoghurts
- Food-en-retail
- 12 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CommunicatieFood
- 12 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Zuivelproducent Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkmerken.
'We hebben besloten om vanaf september 2024 de Nutri-Score geleidelijk af te schaffen van onze zuivel- en plantaardige drinkproducten van onze merken', aldus de fabrikant in vakmedium VMT. Het gaat om de vloeibare versies van de merken Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone en Activia, zegt een woordvoerder tegen AFP, zo dat weer Francetvinfo - uit deze bron citeert.
Ingedeeld als frisdrank
Door de aanpassing worden vloeibare drinkyoghurts beoordeeld als frisdrank. Danone en andere fabrikanten betwisten deze update van de berekeningsmethode, waartoe in 2023 werd besloten door het wetenschappelijk comité. Zo ging Actimel bijvoorbeeld van Nutri-score A of B naar D. De drinkyoghurt voor kinderen 'Danonino' ging naar D. Dit merk wordt nu beschouwd als een suikerhoudende frisdrank. Danonino-yoghurt, dat volgens de makers geconsumeerd wordt met een lepel, behoudt de B-score 'ondanks vergelijkbare voedingswaarden'.
'Het is betreurenswaardig en uiterst schokkend om te zien dat Danone Nutri-Score verlaat terwijl de door wetenschappers vastgestelde spelregels het niet langer bevallen', reageert Serge Hercberg, hoogleraar voeding aan de Universiteit Sorbonne Paris Nord en ontwerper van Nutri -Score op VMT. Lees hier verder (paywall).
Ook in Nederland zouden verschillende foodmerken moeite hebben met de 'willekeur' aan gezondheidsclaims via de Nutri-Score.
(PvWK, bronnen: VMT en AFP | beeld: Nutri-Score)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- drinkmerken
- Activia
- Serge Hercberg
- Danone
- Danone
- Danonino
- Nutri-Score
- skippen
- Hi-Pro
- zuivel
- Danonino
- Actimel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing