Campagne voor gelijke kansen voor top- en breedtesport van start
- Algemeen
- 11 sep 2024 @ 08:39
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 sep 2024 @ 08:39
- Michiel van Zaane
Paralympisch kampioenen en gouden medaillewinnaars Jetze Plat en Kimberly Alkemade hebben een boodschap voor de sportwereld: ‘Mijn medaille is pas echt compleet als iedereen dezelfde kans krijgt.’ De boodschap is onderdeel van een campagne van Fonds Gehandicaptensport.
In Nederland heeft 33% van de mensen met een beperking niet de mogelijkheid om te sporten, niet vanwege hun beperking, maar vanwege het gebrek aan toegang tot betaalbare hulpmiddelen en toegankelijke sportlocaties. Eén op de drie mensen met een beperking loopt tegen structurele barrières aan als het gaat om sporten en bewegen. Hoewel veel sportaanbieders inclusiviteit nastreven, blijft er een groot tekort aan faciliteiten, sporthulpmiddelen en begeleiding.
Plat en Alkemade zijn al een aantal jaar ambassadeurs van Fonds Gehandicaptensport. ‘Het is onvoorstelbaar dat zoveel mensen, die willen sporten, worden buitengesloten. Niet vanwege hun fysieke beperkingen, maar door een gebrek aan toegang tot de juiste middelen’ benadrukt Plat, die tijdens de afgelopen Paralympische Spelen in Parijs drie gouden medailles in de wacht sleepte.
‘Dit is niet acceptabel’ zegt Kimberly Alkemade, paralympisch winnaar van een gouden en zilveren medaille op het onderdeel para-atletiek in Parijs. ‘De drempels die mensen met een beperking opgelegd krijgen, zijn door de maatschappij gecreëerd. Het is aan ons allemaal om deze weg te nemen. Ik heb de kans gehad om mijn dromen na te jagen en gouden medailles te winnen, maar mijn medailles zijn pas echt compleet als iedereen dezelfde kansen krijgt om te sporten.’
Oproep tot actie
Plat en Alkemade roepen beleidsmakers, sportorganisaties en de samenleving op om de sport toegankelijker en eerlijker te maken voor iedereen. Ze pleiten voor meer investeringen in toegankelijke sportfaciliteiten, betaalbare sporthulpmiddelen en het trainen van gespecialiseerde coaches. ‘Iedereen zou de kans moeten krijgen om zijn of haar sportieve dromen na te jagen. Of je nu wel of geen beperking hebt, sport moet een recht zijn, geen privilege’, aldus Alkemade.
Eerlijker
Om deze verandering mogelijk te maken, roept Plat op om in actie te komen. ‘Iedereen kan een verschil maken. Door te doneren, door bewustwording te creëren of door je in te zetten voor inclusieve sportprojecten, kunnen we samen de sport een stukje kansrijker maken.’
Nederlandse Loterij is 1% Fairshare partner van Fonds Gehandicaptensport én supporter van kansen en ondersteunt daarom bij deze campagne voor gelijke kansen voor top- en breedtesport. De campagne is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en mede mogelijk gemaakt door een aantal mediapartners (o.a. De Telegraaf, Ocean Outdoor, PXR en VI Magazine).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- “Do Tell" winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events