In het wiel van... Allard Hansma (CMO Greenwheels)

In het wiel van... Allard Hansma (CMO Greenwheels)
  • Algemeen
  • 6 sep 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingSport

Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In editie 21 Allard Hansma, CMO van Greenwheels, die fervent amateurwielrenner is en iedere week op kantoor gezien wordt met een nieuw t-shirt dat linkt naar fietsen. Als hij niet onderweg is.

Bij wie duiken we in het wiel?

'Ik ben Allard Hansma, 41 jaar oud, en woon in Maarssen samen met Marieke. Sinds mei 2020 werk ik als Chief Marketing Officer ofwel CMO bij Greenwheels, het grootste autodeelbedrijf van Nederland.'

Waarom beoefen je het wielrennen?

'Voor mij draait het om vrijheid: lekker de natuur in en tegelijkertijd fit blijven.'

Fiets je alleen of in een groep?

'Ik fiets vaak met baaslief, Marieke Hansma-de Jong. Ze is net zo gepassioneerd over wielrennen als ik en het is dan ook geen toeval dat we elkaar tijdens een fietsvakantie hebben ontmoet. Af en toe fiets ik ook alleen, om mijn hoofd leeg te maken of juist om zaken op een rijtje te zetten. De beste marketingideeën ontstaan tenslotte niet achter een beeldscherm, maar verrassend vaak tijdens een rondje fietsen.'

Luister je naar muziek onderweg?

'Absoluut niet! Ik geniet van de wind, omgeving en het zoemende geluid van de banden op het asfalt. En als ik door het bos fiets, luister ik liever naar de vogels, de stilte, en het knisperen van steentjes, schelpjes, takjes en grind onder mijn banden.Daarnaast luister ik veel naar mijn eigen gedachten. Soms zijn die van hoger niveau, maar net zo vaak zijn het nietszeggende herhalingen of een deuntje dat zich blijft herhalen op het ritme van mijn trappers.
Overigens vind ik oortjes in tijdens het fietsen gevaarlijk. Je neemt tenslotte op forse snelheid deel aan het verkeer. Mijn ongevraagde advies: doe het niet en geniet van je omgeving.'

Hoe lang fiets je al?

'Mijn ouders fietsten in het weekend altijd al met vrienden en zodra ik groot genoeg was, fietste ik stukken met hen mee. Ik ging ook vaak met mijn vader op fietsvakantie. Daar is het zaadje geplant. Na een korte tussenpauze ben ik vanaf mijn 24ste weer serieus gaan fietsen. De laatste jaren leg ik gemiddeld zo’n 6.000 kilometer per jaar af.'


Allard Hansma onderweg in het Atlas gebergte (Marokko)

Welk merk fiets rij je?

'Voor mijn ritjes naar het station gebruik ik een Cortina. Voor gravel en het bos pak ik mijn Apex Onyx en voor het snellere werk stap ik op mijn Apex Blackbuck. De Blackbuck is inmiddels mijn tweede van dit model, beide afkomstig van CC53-11 uit Zaltbommel. Het is een mooi familiebedrijf waar Allen en zijn team dagelijks hun passie voor fietsen laten zien. Wat hen echt bijzonder maakt, is de mogelijkheid om je fiets volledig naar jouw wens op te bouwen. Dat is een unieke USP die ze goed begrijpen en ten volle benutten. Hun slogan "your bike / your personality" vind ik een geweldig voorbeeld hoe een kleiner merk toch een sterke branding en positionering kiest en zich zo weet te onderscheiden in een markt waar de multinationals domineren. Voor fietsonderhoud is de afstand Maarssen > Zaltbommel niet ideaal. Daarom maak ik graag wat reclame voor Rinus van Cycleworks in Utrecht (met het risico dat ik nu nog langer op mijn beurt moet wachten). Hij is een absolute vakman en samen met zijn vrouw Tiny biedt hij topservice. Mond-tot-mondreclame is uiteindelijk de droom van elke marketeer en in het geval van Rinus kan ik hem niet vaak genoeg aanbevelen.'

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?

'Met de komst van mijn gravelfiets zijn de gemiddelde ritjes wel wat korter geworden, maar de duur is misschien juist wat langer. In de zomer fiets ik meestal 2 à 3 keer per week, met het liefst één rit van meer dan 100 kilometer. Mijn doel is om mijn Eddington-nummer dit jaar nog op 107 te krijgen.

In de winter stap ik regelmatig op de NeoSmart fiets op zolder, maar eerlijk gezegd vind ik dat na een uur al niet zo leuk meer.'

Wie is je grootse wielerheld(in)?

'Voor de punten zeg ik natuurlijk: Marieke! In ons huis hangen vier foto’s van memorabele overwinningen van Mathieu van der Poel. In willekeurige volgorde: het WK in Glasgow, Strade Bianchi, Amstel Gold Race en de millimeter sprint tegen Wout van Aert in de Ronde. Ik schreeuw hem dan ook graag naar overwinningen, voor zover dat helpt.
Toch zou ik ook een lans willen breken voor Wilco Kelderman. Hij heeft al zo’n 140 keer in de top tien gefinisht zonder te winnen. Ook gezien de hoeveelheid pech die hij heeft moeten overwinnen toont het moraal dat hij er voor blijft gaan. Een van de meest frustrerende tv-momenten was dan ook om te zien hoe de Giro-winst in 2020 door zijn vingers glipte. Ik gun hem zijn zege enorm! Anderzijds, als hij straks met wielerpensioen gaat, kan hij met deze indrukwekkende statistiek misschien wel een mooi sprekersmerk voor zichzelf opbouwen.'

Wanneer je mocht kiezen: Tour de France of Giro?

'Sorry, ik doe eigenwijs: de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Het merk “De Ronde”, de hoogmis van België… daar kun je als marketeer toch alleen maar van dromen. De trots van Vlaanderen en de pure liefde voor het fietsen worden nergens zo mooi in beeld gebracht als tijdens de Ronde. Deze zondagen zijn voor mij als wielerliefhebber dan ook het absolute hoogtepunt van het jaar. Ik kijk er ieder jaar naar uit, en de kans dat je mij op die dagen buitenshuis krijgt terwijl het peloton onderweg is? Die is 0%.'

Wat is je devies op de fiets?

'Volgens mij zei iemand anders het ook al in deze rubriek: geniet. Ik kan oprecht als een kind zo blij van de fiets afstappen na 100 kilometer ploeteren over het Kroondomein. Geluk op twee wielen, dat bestaat echt!'

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

'De Stelvio van beide zijden achter elkaar op en af was pittig. Ook zonder mountainbike-ervaring vier dagen door het Atlasgebergte in Marokko fietsen staat hoog op mijn lijstje. Maar ik herinner me ook een fietstocht met Marieke waarbij we 10km in noodweer een berg in Italië moesten afdalen – nog zonder schijfremmen. Zonder kleerscheuren beneden aankomen, dat was ook een hele prestatie. Verder vallen mijn prestaties in het niet bij die van anderen en daar kan ik me prima in vinden.'


Recente wielerroute langs Villard, Notre Dame

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op…?

'Die hebben we in 2021 al afgevinkt. Helaas was er bovenop dichte mist, dus veel hebben we op het einde niet gezien. De grootste uitdaging nu is het plannen van zoveel mogelijk weekendjes fietsen.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

'Oef… Ik zou willen zeggen dat bij fietsen vaak een plan en strategie komen kijken om je doel te halen. Maar eerlijk gezegd vertrek ik soms ook zonder plan, geniet ik evenveel en bereik ik toch mijn doel. Dus kiest ik emotie! Zowel fietsen als marketing draaien om emotie. Een merk heeft een persoonlijkheid en daar komen vaak (sterke) emoties bij kijken, net zoals bij het fietsen, of je nu kijkt of zelf rijdt.
Wat me vooral fascineert, is hoe er rondom fietsen prachtige merken ontstaan, groot en klein. Een mooi voorbeeld hiervan is de podcast "Tweewielers" van Herman van der Zandt en Martijn Hendriks en hun "Longest Day" avonturen en liefde voor de fiets. Ook "De Rode Lantaarn" en hun fanatieke luisteraars zijn voorbeelden van hoe fietsen en (merk)beleving hand in hand gaan.
En dan heb je nog merken als La Machine, dat begon met een paar T-shirtjes en is nu zelfs sponsor van Visma Lease a Bike—een indrukwekkende groei. Of de opkomst van meer recentere merken als La Passione, Kahoot en Zwift... Ja, er zijn zoveel mooie merken en cases rondom fietsen die je kunt vinden en analyseren.'

Wat zijn actuele marketing-kwesties bij Greenwheels?

'We hebben recent onze merkstrategie herzien, waarbij we de strategie 't Slimste Alternatief hebben vertaald naar een creatief concept: 'Genieten van wat je niet hebt'. Het doorvoeren van deze positionering in alles wat we doen, bij een klein bedrijf maar groot merk, gaat niet over één nacht ijs. Dat vraagt om slimme marketing op alle vlakken: van online tot branding, van content tot digital, maar ook op het gebied van cultuur en productontwikkeling. Het is ontzettend leuk om hieraan te mogen werken.'

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?

'Greenwheels is een prachtig en sterk Nederlands merk met een schitterende missie. We dragen echt bij aan leefbare straten; met iedere auto die wij op straat plaatsen, halen we privéauto’s van straat. Zo ontstaat er ruimte voor leukere en groenere zaken in de buurt. De grootste uitdaging blijft om de Nederlander ervan bewust te maken dat autobezit geen noodzaak is. Natuurlijk, als je ieder jaar 30.000 kilometer rijdt, is deelmobiliteit misschien niet de oplossing voor jou. Maar voor iedereen die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt of geen auto bezit, is er een slimmer alternatief! Probeer het eens. Zo ingewikkeld is dat delen niet…'

tekst: Peter van Woensel Kooy

Allard Hansa doorkruist Galivier in de Alpen

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken