Onderzoek: TikTok en YouTube populair bij marketeers

Onderzoek: TikTok en YouTube populair bij marketeers
  • Online
  • 8 aug 2024 @ 10:16
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het afgelopen kwartaal groeide het advertentiebudget dat Nederlandse bedrijven investeren in TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube het meest.

Dat signaleert Billy Grace, een onafhankelijk platform voor het managen van online advertentiebestedingen, na een onderzoek onder ruim 250 marketeers. Volgens Mitch Voskuilen, CEO van Billy Grace, blijken deze impressiekanalen belangrijker voor online marketing dan vaak gedacht.

Impressiekanalen steeds populairder

Het afgelopen kwartaal werd er 75 procent meer advertentiebudget besteed aan TikTok. YouTube ontving 32 procent meer budget, TikTok 31 procent en Facebook zo’n 15 procent. Opvallend is dat het afgelopen kwartaal het marktaandeel van conversiegerichte kanalen als SEA juist daalde.

 ‘TikTok is een relatief nieuw advertentiekanaal, dus in dat opzicht is het niet verwonderlijk dat het populairder is bij adverteerders. Maar YouTube, Pinterest en Facebook bestaan al veel langer en groeien ook flink. Wat deze kanalen met elkaar gemeen hebben? Het zijn allemaal zogenoemde impressiekanalen, in tegenstelling tot zoekwoord-advertenties, die zich meer richten op de conversie,’ aldus Voskuilen.

Branding gaat weer belangrijker worden

Volgens Voskuilen hebben veel organisaties de laatste jaren geïnvesteerd in het einde van de funnel, waar de conversie plaatsvindt. Daardoor is er veel concurrentie rondom zoekwoord-advertenties, wat leidt tot stijgende kosten. Voskuilen: ‘Dat betekent dat wie meer investeert in het begin van de funnel, meer impact maakt. TikTok, Pinterest, Facebook en YouTube stellen marketeers in staat om aan branding te werken en zijn dus niet voor niets zo populair.’

Voskuilen verwacht dat er de komende jaren nog meer wordt gefocust op het begin van de funnel. ‘Deze ontwikkeling zet de komende tijd nog wel even door. Dat komt doordat de prijzen aan het einde van de funnel blijven stijgen. Branding gaat (weer) belangrijker worden.’

Dat digitale impressiekanalen meer bijdragen aan groei dan click-based platformen, is volgens Voskuilen goed nieuws voor de ‘old school’ creatieve marketeer. ‘Marketeers kunnen blijven focussen op het einde van de funnel, maar dat is een doodlopende weg. Voor awareness is één ding nodig: creatieve uitingen die aansluiten op de beloften van de business en de wensen van de consument. En daar zijn creatieve marketeers voor nodig. Ook in het tijdperk van AI zijn menselijke skills onmisbaar.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken