ING-campagne moet schulden jongeren bespreekbaar maken

ING-campagne moet schulden jongeren bespreekbaar maken
  • Content
  • 10 sep 2024 @ 10:14
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Bijna de helft (49%) van de Nederlandse jongeren heeft een financiële schuld. Dat blijkt uit onderzoek van ING. De campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt in samenwerking met jongeren zelf, is erop gericht om Generatie Z te stimuleren over geld te praten.

Ook geven jongeren die er financieel niet goed voor staan aan, daar moeilijk over te kunnen praten met anderen, bijvoorbeeld omdat zij zich kwetsbaar voelen. ING wil hier iets aan doen en start daarom een meerjarenprogramma om jongeren te helpen financieel gezond te zijn en te blijven. Deze campagne, die ING samen met Wefilm ontwikkelde, is de aftrap van dat programma. De campagne wordt onder meer ondersteund door Geldfit en de jongerenmagazines Linda Meiden, Parra TV en Teenmag.

In het onderzoek beoordelen 420 Nederlandse jongeren tussen de 16 en 27 jaar (Generatie Z) hun financiële situatie. Hieruit blijkt dat 51% vindt dat zij er financieel goed voor staan, terwijl tegelijkertijd 49% ook schulden heeft. Veel jongeren hebben bijvoorbeeld een studieschuld of een persoonlijke lening. Ook maakt 52% van de jongeren gebruik van achteraf-betaalmiddelen zoals creditcards en apps zoals Klarna en Riverty. 11% van de jongeren heeft hierdoor schulden.

Karin Wartena, expert financiële gezondheid van jongeren bij ING: ‘In de huidige cultuur is het voor sommige jongeren lastig om financieel gezond te blijven. Unlimited data, eindeloos streamen, fast fashion, ongelimiteerde consumptie van sociale media waarop rijkdom en vakanties gepromoot worden. Keuzes maken is niet meer de norm. Daarnaast is geld uitgeven met je telefoon of smartwatch steeds makkelijker, sneller en daardoor onbewuster geworden. Ook achteraf-betalen behoort dankzij creditcards en betaalapps tot de mogelijkheid.’

Weinig inzicht en schaamte
Gen Z’ers die er financieel slecht voor staan hebben ook vaker (heel) weinig inzicht in hun uitgaven en inkomsten. Zij weten bijvoorbeeld vaker niet hoeveel zij maandelijks uitgeven (19%). Ook weet 15% niet welke abonnementen zij hebben en hoeveel geld zij daaraan kwijt zijn. Als reden hiervoor geeft 53% aan dat zij het controleren van financiën confronterend vinden. Daarnaast vinden deze jongeren het vaak lastig om over hun financiële situatie te praten. Deze groep voelt zich kwetsbaar (50%) en vindt het een moeilijk (30%) of ongemakkelijk (20%) onderwerp. Bovendien schaamt 18% van deze groep zich voor hun financiële situatie.

“Jouw geld, jouw keuze”
Wartena: ‘ING wil jongeren helpen om financieel gezond te zijn en te blijven door ze te stimuleren in gesprek te gaan over geld en daarmee meer financieel inzicht en bewustzijn te creëren. Met het meerjarenprogramma helpt ING Gen Z’ers met het krijgen van inzicht in hun financiën, sparen, budgetteren, uitgaven beperken en inkomsten verhogen.’

Het meerjarenprogramma wordt afgetrapt met de campagne “Jouw geld, jouw keuze”, gemaakt samen met een groep van zes jongeren. Met de campagne geeft ING een podium aan de jongeren om het onderwerp op hun eigen manier bespreekbaar te maken. Het bestaat uit een introductiefilm en online contentserie waarin de jongeren samen met influencers en experts hun ervaringen en inzichten rondom financiële gezondheid delen en met elkaar hierover het gesprek aan gaan. Zij praten over onderwerpen die spelen onder de doelgroep, zoals uitdagingen, schaamte en hulp vragen aan vrienden of familie. Ook delen experts tips, bijvoorbeeld over spaardoelen maken en inkomsten beheren. De campagne start op 10 september 2024 en loopt tot eind november.

ING heeft dit onderzoek laten uitvoeren door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok. In totaal hebben 420 Nederlandse jongeren van 16 t/m 27 jaar (Generatie Z) de vragenlijst helemaal ingevuld. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Het onderzoek is uitgevoerd in juli-augustus 2024.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken