In het wiel van... Annette Menheere (VW&S)
- Algemeen
- 11 sep 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - StrategieCommunicatieConcept
- 11 sep 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Voor overheidscommunicatie breekt een spannende en richtinggevende periode aan, verwacht Annette Menheere (Ministerie voor VW&S). Maar eerst sprong zij nog serieus op de fiets. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In editie 22: 'Mijn lief is kersvers op één knie gegaan bovenop de Stelvio! Very whoop.'
Bij wie duiken we in het wiel?
'Annette Menheere, senior Communicatiestrateeg bij het Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn & Sport. Mevrouw Menheere voor intimi.'
Waarom beoefen je racefietsen ofwel wielrennen?
'Oei... pijnlijk! Hoewel ik dol op sporten ben is dit een weinig heldhaftige story vrees ik: mijn toen tienjarige zoontje schaatste destijds fanatiek. In de zomer ging het groepje wielrennen. Moeders voelde toen wat druk om ook te gaan fietsen, om met de roedel mee te trappen als begeleiding. Vrij kansloos overigens, ze schoten er meestal als Ferrari’s vandoor. De enige mazzel is dat ze maar een standje kenden, dus als je maar ver genoeg ging… haha. Ik prijs me gelukkig met dit toeval, want ik geniet nog steeds enorm van fietsen in al haar hoedanigheden.'
Fiets je alleen of in een groep?
'Vrijwel altijd à deux, ik heb een paar fietsmaatjes: één vriendin zie ik vooral op de fiets. We kletsen -pardon- ríjden dan gezellig een uurtje of anderhalf. In corona tijd ben ik met een nieuwe collega gaan trappen die ik tot dusver alleen online kende, beter dan de zoveelste "zoom-bila". Jaarlijks verken ik Walcheren op de fiets met Edward van de Ridder (voorzitter Esprix jury, red.). En sowieso, het hele jaar rond, de grote afstanden én events rijd ik met mijn lief. Dat kan ook klein hoor, tijdens onze eerste Kerst samen in corona was het prachtig weer, maar we hadden alleen mijn racefiets. Toen hebben we "De ronde van Nazareth" bedacht: de Ronde Hoep maar dan op Eerste Kerstdag op een oma of OV-fiets. Doet het heerlijk na een feestelijk kerstontbijtje. Inmiddels een mooie traditie.'
Luister je naar muziek onderweg?
'Dat zou wel een beetje onaardig zijn en ach... de mooiste muziek zijn de vogels, je kunt soms ook zo fijn je hoofd een beetje opruimen, al fietsend in de stilte.'
Hoe lang fiets je al?
'Op een racefiets dan? ’t Kind is net achttien, dus acht jaar op de kop af.'
Welk merk fiets rij je?
'Oh... ik geef daar weinig om, ik ben destijds begonnen op een Eddy Merckx Alu sprint 53’ , knalgeel, die leek zó uit de jaren 80 weggereden, een golden match, haha. Ik kon ‘m overnemen van een vriend en was allang blij dat ik een fietsje had. Maar ik ben inmiddels verknocht aam mijn 'Black Mamba’ de Specialized Works Amira 54”. Uitgezocht op haar performance en (licht)gewicht.'
Hoe vaak spring je op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
'Wekelijks, ook ’s winters. In het voorjaar/ zomer vaker als ik op de racefiets naar m'n werk rijd bijvoorbeeld. Afstand varieert van 30 tot 120 kilometer, afhankelijk hoeveel tijd ik heb en hoe hard de wind is, haha.'
Wie is je grootse wielerheld(in)?
'Moeilijk, er zijn zoveel fantastische rijders, maar dan kies ik toch voor de legende "Il Campionissimo": Angelo Fausto Coppi. Alle grote sporters hebben natuurlijk hun verhaal, maar dit was de eerste sport-ster die zowel verheerlijkt als verguisd is. Het begon allemaal met de jonge kleine, ondervoede Fausto, die al vanaf zijn dertiende als postbezorger op de fiets werkte en een absoluut all round talent was. Pas net doorgebroken toen op zijn twintigste de oorlog uitbrak en hij tot krijgsgevangene werd gemaakt in Tunesië. Na de oorlog heeft hij alsnog geweldig gereden: of het nu klimmen, sprinten of een tijdrit was. Hij won vijf keer de Giro d'Italia, in 1940, 1947, 1949, 1952 en 1953. En tweemaal de Tour de France -in 1949 en 1952- en het Wereldkampioenschap in 1953: ongeëvenaard! Maar het lot was hem niet gunstig gezind: hij is op zijn 40e aan Malaria overleden, omdat hij verkeerd gediagnosticeerd en behandeld werd. Hij is bij zijn broer begraven, die kort daarvoor in een wielerongeluk overleed. Overigens was hij toen al persona non grata in het katholieke Italië: Coppi zat in een ongelukkig huwelijk en vond de liefde bij Giulia Occhini, de zogenaamde “la dama Bianca” (afbeelding: zie link hieronder, red.). Scheiden was onwettig en een affaire was strafbaar. Coppi zakte in het ultraconservatieve Italië naar de status van schurk.'
Wanneer je mocht kiezen: Tour de France of Giro?
'De "Tour" heeft een speciaal plekje in mijn hart, die hoorde net zo hard bij de zomers vroeger als de vakanties in Bretagne, waar we graag heen gingen. Uiteraard met Radio Tour de France en Theo Koomen.'
Wat is je devies op de fiets?
'Ik doe jaarlijks mee aan de "Hollandse 100” waarbij geld opgehaald wordt voor Lymheklierkanker. Het is zijn overzichtelijke afstanden, 10km schaatsen en 90km fietsen, maar het feit dat dit altijd al in maart plaatsvindt en rond de kale vlakten van Heereveen, maakt dat ik me vooral bij de eindeloze stukken wind pal op de kop bij de les houd met een simpel: keep calm and carry on.'
Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
'Ik denk mijn deelname aan "Limburgs Mooiste". Ik haakte last minute aan, bij een vriendin in een nogal serieus dames-equipe, die een mooie uitdagende lange route had geselecteerd. Ik reed toen pas een paar maandjes en hoorde voor het eerst van het fenomeen verschillende "lussen", aantal "hoogtemeters" et cetera. En okeee, ik was niet al te sterk op de steile stukken. Maar de groep wilde ik niet kwijtraken natuurlijk. Ik gierde daarom de hellingen af en reed als een malle vooruit op de vlakke stukken, zodat ik niet achterop zou raken. Mission accomplished en het bier smaakte heerlijk bij de finish. En dat voor een niet- bierdrinker.'
Parcours vanaf de top
Wat is nog een uitdaging op wielrengebied?
'Dat was de Stelvio in de Italiaanse Alpen, en die heb ik net deze zomer ingelost! Ik heb door een medische onhandigheid indrukwekkend weinig trapvermogen vanaf 6%, dus de col’s zag ik als een no go voor mij. Dit jaar toch de stoute schoenen aangetrokken -dus op een fiets met ondersteuning- en vanaf Prato allo Stelvio de klim gemaakt: 25km lang en met 48 haarspeldbochten schoon aan de haak. Geweldige uitzichten en je kunt het gewoon zo zwaar maken als je aankunt: naast uitzicht dus ook een mooi inzicht: op naar meer! We kwamen overigens nog een eenwieler (!) tegen die voor Bike for Brains (een initiatief van het Eric Scherder-huis voor niet aangeboren hersenletsel, red.) ploeterde, I kid you not: dat bleek Tom Massoels uit Hoegaarden, diepe buiging voor deze held!
Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
'Toewijding is key. Een slecht geplakte band met een heel klein gaatje is toch gewoon 100% lek. En een marketingplan dat "een beetje rammelt" mist al gauw toch compleet zijn doel.'
Wat zijn actuele marketing-kwesties die spelen bij jouw activiteiten?
'Het vertrouwen in de overheid is -invoelbaar- laag, terwijl die overheid de samenleving wél hard nodig heeft om de maatschappelijke opgaven verder te brengen. Binnenkort gaan we zien hoe het beleid met het nieuwe kabinet vorm gaat krijgen. Voor communicatie een spannende en richtinggevende periode! Daarnaast heeft inmiddels meer dan 40% van de Nederlandse samenleving een migratie achtergrond. Daar gaan veel merken mijns inziens nog te makkelijk aan voorbij. Ook voor ons betekent dat verdiepen en terug naar de tekentafel durven gaan, voor wat betreft je (media) aanpak.'
Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
'Zodra de slag is gemaakt van een "hoofdlijnen akkoord" naar een "regeerakkoord" (inzake de zorgpassage, red.) kunnen we beter overzien wat dit voor de koers in de zorg op de grote maatschappelijke opgaven betekent. Zoals het toekomstbestendig maken van de zorg. Daar is met zo’n beetje de hele sector ongelofelijk hard gewerkt om te komen waar we nu staan. Politiek -met een meer korte termijn focus- staat niet zelden op spanning met het beleid -dat een langere termijn focus kent. Ik kijk reikhalzend uit wat de nieuwe inzichten van het huidige kabinet kunnen bijdragen aan het verder brengen van de maatschappelijke opgaven in de zorgsector. En wat dat betekent voor de communicatie opgave.'
Nog iets wat je wilt delen, voor de rondvraag?
'Hum. Zéker… Mijn lief is kersvers op één knie gegaan bovenop de Stelvio! Midden tussen de wielrenners en hordes motorrijders die aan het bier en Schnitzels zaten op het plastic terras. Very whoop! Oh en ik ga met uw welnemen eventjes schaamteloos reclame maken voor Velor-cycling, van oud wielerprof Tom Leezer en met Bram Tankink. Zij hebben in samenwerking met GR23 een hoogwaardig fietsshirt geproduceerd dat voor 100% uit afgedankte wielershirts bestaat. Sowieso een bezoekje waardig, omdat hun hele range duurzaam is en zij met een minimale impact op de natuur een positieve impact willen maken op de wereld. Dat fietst wel zo lekker en mag de standaard worden. Ook voor de geliefde wielermerken. Ciao!'
(PvWK: beeld: AM)
Lees en zie hier meer over Annetts grote wielervoorbeeld Fausto Coppi: 'apres velo'.
Kiek van Annette deze zomer op de Stelvio
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- impact
- Velor-cycling
- strateeg
- Mevrouw Menheere
- zorg sector
- zoom-bila
- Den Haag
- Ministerie voor VW&S
- Annette Menheere
- racefiets
- Stelvio
- communicatie
- Tom Massoels
- wielerprof
- In het wiel van
- Eddy Merckx
- opgave
- Esprix
- Fausto Coppi
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- Elevation Group zet People centraal in bedrijfscultuur en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events