Mensen Maken Merken: bij Opvallers draait alles om persoonlijke interactie

Branded Content
Mensen Maken Merken: bij Opvallers draait alles om persoonlijke interactie
  • Algemeen
  • 21 okt 2024 @ 07:57
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 21 okt 2024 @ 07:57
  • Sales

Bij Opvallers draait alles om mensen: zij maken het verschil voor merken. Al 25 jaar zet het bureau uit Eindhoven persoonlijke interactie centraal in haar campagnes, die opvallen én impact hebben. Oprichter Martin Damen en commercieel directeur Renee van der Westen vertellen hoe hun mensen merken tot leven brengen.

Sinds Opvallers in 2001 het levenslicht zag, heeft het bureau zich ontwikkeld tot dé specialist in field marketing en field sales, met een focus op persoonlijke interactie. ‘Bij Opvallers geloven we dat mensen de sleutel zijn tot het succes van ieder merk’, zegt oprichter en algemeen directeur Martin Damen.
Bij Opvallers zijn mensen dan ook niet zomaar een schakel in het proces, maar de motor achter de merkbeleving. ‘Het is onze overtuiging dat een merk pas echt tot leven komt wanneer je het verbindt met mensen, zowel de klanten als de mensen die voor ons werken’, zegt Damen. ‘Daarom werken we niet met freelancers of tijdelijke krachten die maar éénmalig inzetbaar zijn, maar investeren we in een eigen, duurzaam inzetbaar team. Uiteindelijk zijn het onze mensen in het veld die merken bouwen.’
Renee van der Westen, gestart als projectmanager en nu commercieel directeur, benadrukt de unieke positie die het bureau hiermee heeft in de markt: ‘Wij stellen mensen centraal in alles wat we doen. Van het eerste contact tot de daadwerkelijke uitvoering op de winkelvloer of bij een evenement – die mensen in het veld zijn cruciaal. Zij zijn degenen die het waarmaken. Wij kunnen op kantoor alles nog zo goed bedenken en voorbereiden, maar het zijn onze mensen die in het veld moeten excelleren.”
Volgens Van der Westen wordt het succes van Opvallers gemeten aan de terugkoppeling van de klant, de behaalde resultaten, het enthousiasme na elke campagne en het feit dat klanten steeds terugkeren. ‘Veel klanten blijven bij ons vanwege de fijne samenwerking en de mensen met wie ze werken. En als er iets misgaat, dan gaat het erom hoe je daarop acteert, hoe je schakelt en de bal snel oppakt. Onze focus op kwaliteit en KPI’s, gecombineerd met een scherpe strategie, zorgen ervoor dat we niet zomaar campagnes draaien, maar ervaringen creëren die blijven hangen.’

Sony, MediaMarkt en Capri Sun

Martin Damen illustreert dit met een praktijkvoorbeeld: ‘In 2018 begonnen we met Sony, toen we nog voornamelijk op de field marketing gericht waren. We verkochten namens Sony televisies in de meeste MediaMarkt-vestigingen. Waar andere merken dat vaak uitbesteden, deden wij dit rechtstreeks. Sony was ontzettend tevreden, en dat bleek nog sterker toen Hisense, een nieuwe speler op de Nederlandse markt, tijdens een pitch bij MediaMarkt vroeg: “Bij welke partij moeten we zijn?”, waarop MediaMarkt zonder aarzeling antwoordde: “Bij Opvallers”. Als we dat vooraf hadden geweten, hadden we natuurlijk andere prijsafspraken gemaakt’, lacht Damen. ‘Maar het zegt veel over de kwaliteit die we leveren. We willen niet de grootste zijn, maar wel de beste – en dat zie je terug in hoe wij relaties met klanten opbouwen en behouden.’
Van der Westen benadrukt dat het huidige succes mede te danken is aan de “sterke creatieve afdeling”, die het bureau in staat stelt conceptueel sterk werk af te leveren. ‘Zo mochten we voor Capri Sun Zero aan de slag om een kids-activatie te bedenken waar kinderen konden bewegen en waar geen ouders mogen komen’, vertelt ze. ‘Na een brainstorm met kinderen hebben we een supervet interactief concept ontwikkeld en tot leven gebracht. Een fun run om de Avond Vierdaagse nog leuker te maken, maar ook lieten we een enorm Capri Sun Island maken – een bijzonder springkussen met een doorsnee van ruim 20 meter. Van idee tot productie en partnerships met bijvoorbeeld Billy Bird en Dippie Doe: dat is echt onze kracht. Bedenken én excellente executie van wat we bedachten.’

Strik om de zomer

Het najaar is vaak een rustige periode voor veel merken, na een zomer vol campagnes. Maar Opvallers ziet juist kansen om in de winter voort te bouwen op wat in de zomer is bereikt. Van der Westen legt uit: ‘Dit najaar lanceren we verschillende winterconcepten die laten zien dat wij als bureau niet alleen seizoensgebonden zijn, maar ook in de winter merken goed onder de aandacht kunnen brengen. Eén daarvan is ‘We doen een strik om de zomer’. We blikken terug op wat we deze zomer met klanten hebben bereikt, maar kijken vooral vooruit naar wat de winter kan brengen.’
De zomermaanden draaien vaak om activaties zoals sampling op festivals, maar in de winter ligt de focus op andere touchpoints, zoals winkelcentra en kerstmarkten. ‘Onze klanten hebben in de zomer misschien een mooie campagne gedraaid, maar de uitdaging is om die merkbeleving door te trekken naar de winter’, zegt Van der Westen. ‘Denk bijvoorbeeld aan Chocomel, dat na een actieve en zichtbare zomer op meer dan vijftig locaties nu ook in de winter zijn 0 procent suiker onder de aandacht gaat brengen. Of aan acties in winkelcentra tijdens de feestdagen, of activaties op plekken waar veel mensen samenkomen. Onze inpakservice is daar een mooi voorbeeld van.’

Dit najaar lanceren we verschillende winterconcepten die laten zien dat wij als bureau niet alleen seizoensgebonden zijn

Laat je inpakken door Opvallers

De Opvallers Inpakservice geldt als een van de meest opvallende initiatieven van Opvallers dit najaar en wordt begin oktober gelanceerd onder de titel ‘Laat je inpakken door Opvallers’. Het concept speelt slim in op de feestdagen en biedt merken een onverwacht, maar waardevol contactmoment met consumenten.
Van der Westen licht toe: ‘Een van onze grootste initiatieven dit najaar is de lancering van de Opvallers Inpakservice. We bieden merken de kans om hun producten letterlijk en figuurlijk mooi te verpakken. Tijdens de feestdagen kunnen consumenten hun cadeaus laten inpakken door ons team, terwijl we tegelijkertijd het merk centraal zetten in de beleving.’
De inpakservice speelt in op de behoeften van consumenten in een drukke periode en biedt merken tegelijkertijd de kans om speels zichtbaar te blijven. ‘We reizen met een mobiele inpakbalie langs winkelcentra en stations, waar onze enthousiaste promotors de cadeaus van consumenten inpakken’, zegt Damen. ‘Het is een simpel maar effectief concept dat inspeelt op de behoefte van mensen tijdens de feestdagen, terwijl we voor onze klanten maximale zichtbaarheid creëren op een onverwachte plek. We doen letterlijk en figuurlijk een strik om het merk en zorgen ervoor dat consumenten met een positieve merkervaring naar huis gaan.’

M.M.M. Gebakken Lucht Lunch

Naast de inpakservice organiseert Opvallers op 5november een businessevent met de titel M.M.M.-Gebakken Lucht Lunch? Het evenement met een opvallende naam is bedoeld om klanten en prospects te inspireren en via een interactief programma te laten zien hoe zij in de wintermaanden kunnen blijven opvallen. ‘Het event is een vervolg op een succesvol event eerder dit jaar,’ vertelt Damen. ‘Het draait om hoe merken in de winter kunnen blijven shinen – in een tijd waarin veel merken minder actief zijn.’
Hij is trots op de line-up: ‘We hebben een aantal geweldige sprekers, waaronder Arno de Jong, cco van de Nederlandse Loterij, en Bob van Oosterhout, ondernemer in sportmarketing en eigenaar van Heroes Den Bosch. Ook komt foodkunstenaar Jasper Udink ten Cate, beter bekend als Creative Chef, vertellen hoe creativiteit merken helpt om op te vallen. Hoe blijf je zichtbaar als de dagen korter worden en consumenten minder buiten komen? Het event biedt handvatten en antwoorden op die vragen, waarbij mensen en merken centraal staan.’
Van der Westen tot slot: ‘Of het nu zomer of winter is, wij zorgen ervoor dat onze klanten opvallen. We laten opnieuw zien dat creativiteit, menselijke interactie en een slimme strategie de sleutels zijn tot succes. Het zijn niet alleen de merken die mensen maken, het zijn ook de mensen die merken bouwen. Daarom zeggen we keer op keer: Mensen. Maken. Merken.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Opvallers
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken