Cateraar Albron neemt concurrent Hutten over

Cateraar Albron neemt concurrent Hutten over
  • Food-en-retail
  • 21 okt 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Zakelijk

Cateraar Hutten wordt overgenomen door concurrent Albron. Hierdoor wordt een van oorsprong sociale stichting die nog steeds mvo-doelen dient een van de grootste foodservicebedrijven van Nederland.

Albron is de grootste onafhankelijke Nederlandse foodservice organisatie, in 1997 ontstaan uit de fusiepartners BRN Catering en Service One Catering. Het foodservicebedrijf telt zo’n 700 locaties en heeft 4676 medewerkers. Behalve schaal maakt ook de bedrijfshistorie indruk. Albron vindt zijn oorsprong in 1899, toen het als stichting koffiehuizen en schaftlokalen in de Rotterdamse haven en bij het Utrechtse spoor opende. Deze lokalen werden later de eerste bedrijfsrestaurants van Nederland, wat uiteindelijk leidde tot de oprichting van Albron, een organisatie die nu bijna 900 restaurants en horecazaken beheert.

MVO als kernwaarde
De filosofie van maatschappelijk verantwoord ondernemen is nog steeds een kernwaarde. Volgens commercieel directeur Mark Hartmans draait Albron niet om winst voor aandeelhouders, maar om maatschappelijke impact. Deze week kondigde Albron de overname van concurrent Hutten aan, wat hen samen tot een van de grootste cateraars van Nederland maakt, met een omzet van 420 miljoen euro.

Perfecte match
Albron breidde zijn activiteiten uit naar overheidsinstellingen, ziekenhuizen en recreatieparken. Albron heeft een unieke eigendomsstructuur: de aandelen zijn in handen van een stichting die de winst verdeelt tussen herinvestering in het bedrijf en goede doelen. Dit stelt het foodservicemerk in staat om zich te richten op duurzaamheid en sociale impact, aldus sectoreconoom Dirk Mulder van ING in de Volkskrant. Hutten, dat zich meer op kantoren richt, staat bekend om initiatieven zoals de Zorgbakkerij en de Verspillingsfabriek, waar voedselverspilling wordt tegengegaan. Beide bedrijven delen een duurzame en sociale visie, wat volgens Hutten een perfecte strategische match maakt
(tekst & fotografie: PvWK | bronnen: VK, Albron)

Poster ter gelegenheid van 125-jarig bestan Albron

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken