[onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
![[onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde](/algemeen/nieuws/2025/04/onderzoek-ipsos-i-and-o-imago-koningshuis-licht-verbeterd/Willem-Allexander-fotocredit-PvWK-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 28 apr 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 28 apr 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De populariteit van het Koningshuis toont licht herstel, blijkt uit vers onderzoek van bureau Ipsos I&O. Blijkbaar een baken in roerige tijden. Zes op de tien Nederlanders is nu voorstander van het behoud van de monarchie, die zaterdag 'gevierd' werd. Zondag was de Koning jarig.
De populairiteit is wel nog steeds lager is dan vóór de pandemie, tekent het onderzoeksbureau aan. De koninklijke familie en tradities rondom het Koninklijk Huis kunnen inmiddels wel op meer waardering rekenen. Nederlanders noemen de koning als stabiele factor in onzekere (geo)politieke tijden als een van de redenen om de monarchie te behouden, blijkt uit de jaarlijkse Koningsdagenquête, die Ipsos I&O uitvoerde in opdracht van de NOS.
Amalia positief
Net als haar ouders krijgt ook kroonprinses Amalia dit jaar een hogere beoordeling. Zij wordt gemiddeld met een 7,3 beoordeeld, waar zij vorig jaar nog een 7,0 kreeg. Nederlanders geven aan haar te zien groeien in haar rol als toekomstig koningin en vinden haar intelligent, betrokken en gemotiveerd overkomen.
Waar in 2024 de verminderde steun voor de monarchie nog als het 'nieuwe normaal' werd beschouwd, is daar in 2025 een lichte kentering in gekomen. Inmiddels geeft 62% van de Nederlanders de voorkeur aan de monarchie boven een republiek, een stijging van vijf procentpunt vergeleken met 2024, toen dit percentage op 57% lag. Toch blijft de huidige steun iets lager dan een paar jaar terug. In april 2020, aan het begin van de coronacrisis, piekte het draagvlak nog tot 74%, waarna het duidelijk afnam, stelt Ipsos op basis van de onderzoekscijfers.
Meer steun onder jongeren
Opvallend is dat vooral onder jongeren in de afgelopen twee jaar een voorzichtige toename in steun voor het koningshuis zichtbaar is. Als belangrijkste redenen om de monarchie te behouden, noemen voorstanders in het onderzoek vooral de rol van het koningshuis als stabiele factor in onrustige tijden en de neutrale houding van de koning binnen de politiek. Daarnaast wijzen sommige Nederlanders op republieken in andere landen, die zij als minder aantrekkelijk alternatief ervaren. Het merk 'Van Oranje' wint aan waarde.
(PvWK, bron: Ipsos | foto Egelantiersgracht - Koningsdag 25: PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- geopolitiek
- herstel
- Koningsdag
- vieren
- orangist
- Ipsos I&O
- neutraal
- Maxima
- Van Oranje
- merk
- populariteit
- monarchie
- Amalia
- meting
- kroon
- Nederlanders
- feest
- Willem-Alexander
- Koningshuis
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management