Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne tijdens Koningsdag

- Food-en-retail
- 25 apr 2025 @ 13:17
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Geen tag
- 25 apr 2025 @ 13:17
- Imke Walenberg
In aanloop naar Koningsdag kiest frisdrankmerk Fritz-kola voor een opvallende samenwerking met de Amsterdamse streetartist Laser 3.14. Samen lanceren zij een guerrillacampagne die draait om saamhorigheid in tijden van toenemende verdeeldheid. De actie? Een gelimiteerde vintage kledinglijn met een maatschappelijk statement, op z’n Amsterdams, met een kunstzinnige knipoog.
De limited edition collectie bestaat uit oranje kledingstukken die uit Amsterdamse thrift stores zijn geplukt en vervolgens door Laser 3.14 zijn bewerkt met de tekst: ‘Unity wears the crown’. Na deze artistieke make-over worden de items, volledig in guerrillastijl, weer stilletjes teruggehangen in de winkelschappen. Voor wie ze weet te spotten: de prijs is net zo symbolisch als het statement, namelijk € 3,14.
Fritz-kola, dat zich al jaren profileert als challenger brand met een maatschappelijk geweten, grijpt Koningsdag aan als moment om een groter verhaal te vertellen. 'Echte impact maak je samen,' zegt Klaus Schmaeing, marketingdirecteur bij Fritz-kola. 'Deze campagne is een ode aan verbondenheid – niet alleen op 27 april, maar elke dag.'
Onderzoek van het merk (uitgevoerd via Factsnapp onder 500 Nederlanders) laat zien dat Koningsdag daadwerkelijk iets losmaakt: 65% viert het feest, en vooral jongeren voelen zich op die dag sterker verbonden met mensen buiten hun eigen bubbel. Bijna een derde ervaart een gevoel van saamhorigheid, versus 21% op een doorsnee dag.
Ook Laser 3.14 ziet de kracht van dit moment: 'Met deze campagne maken we van eenheid iets tastbaars en draagbaars. Het gaat niet om mode, maar om de boodschap die je meeneemt, ook als het feest voorbij is.'
De kledingstukken zijn vanaf vandaag in gelimiteerde oplage verkrijgbaar bij Bij Ons Vintage (Reestraat en Nieuwezijds Voorburgwal), Time Machine, Rejoes en Tutti Frutti. Concept en productie kwamen tot stand via reclamebureau Neew, met ondersteuning van Ace PR.
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Xenos en Sanny Verhoeven lanceren feelgoodcollectie: 'Happy at...
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- [onderzoek] Pasen: Chocola blijft favoriet bij elke generatie
- Retailmedia: La Place lanceert app met loyaliteitsprogramma...
- 'Broodjes van Sam en Joris' weerspiegelt opkomst broodcultuur
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola en Laser 3.14 vieren... 25-04-2025
- Albert Heijn introduceert vernieuwd... 25-04-2025
- [marketeer 223] Sophia Tienstra -... 25-04-2025
- Jonnie Boer pionier in gastronomie... 24-04-2025
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea... 23-04-2025
- Grolsch lanceert zomers bier met... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management