Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne tijdens Koningsdag

Fritz-kola en Laser 3.14 vieren eenheid met guerrillacampagne tijdens Koningsdag
  • Food-en-retail
  • 25 apr 2025 @ 13:17
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

In aanloop naar Koningsdag kiest frisdrankmerk Fritz-kola voor een opvallende samenwerking met de Amsterdamse streetartist Laser 3.14. Samen lanceren zij een guerrillacampagne die draait om saamhorigheid in tijden van toenemende verdeeldheid. De actie? Een gelimiteerde vintage kledinglijn met een maatschappelijk statement, op z’n Amsterdams, met een kunstzinnige knipoog.

De limited edition collectie bestaat uit oranje kledingstukken die uit Amsterdamse thrift stores zijn geplukt en vervolgens door Laser 3.14 zijn bewerkt met de tekst: ‘Unity wears the crown’. Na deze artistieke make-over worden de items, volledig in guerrillastijl, weer stilletjes teruggehangen in de winkelschappen. Voor wie ze weet te spotten: de prijs is net zo symbolisch als het statement, namelijk € 3,14.

Fritz-kola, dat zich al jaren profileert als challenger brand met een maatschappelijk geweten, grijpt Koningsdag aan als moment om een groter verhaal te vertellen. 'Echte impact maak je samen,' zegt Klaus Schmaeing, marketingdirecteur bij Fritz-kola. 'Deze campagne is een ode aan verbondenheid – niet alleen op 27 april, maar elke dag.'

Onderzoek van het merk (uitgevoerd via Factsnapp onder 500 Nederlanders) laat zien dat Koningsdag daadwerkelijk iets losmaakt: 65% viert het feest, en vooral jongeren voelen zich op die dag sterker verbonden met mensen buiten hun eigen bubbel. Bijna een derde ervaart een gevoel van saamhorigheid, versus 21% op een doorsnee dag.

Ook Laser 3.14 ziet de kracht van dit moment: 'Met deze campagne maken we van eenheid iets tastbaars en draagbaars. Het gaat niet om mode, maar om de boodschap die je meeneemt, ook als het feest voorbij is.'

De kledingstukken zijn vanaf vandaag in gelimiteerde oplage verkrijgbaar bij Bij Ons Vintage (Reestraat en Nieuwezijds Voorburgwal), Time Machine, Rejoes en Tutti Frutti. Concept en productie kwamen tot stand via reclamebureau Neew, met ondersteuning van Ace PR.

Imke Walenberg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken