De marketingtransfers van week 15, 2025

De marketingtransfers van week 15, 2025
  • B2b
  • 18 apr 2025 @ 08:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Personalia

Het is met recht een Goede Vrijdag, maar dan voor deze rubriek. In alle uithoeken van ons vak wordt er van plek gewisseld. Nieuwsgierig? Lees dan verder, want MarketingTribune heeft weer alle personalia voor je verzameld. Fijne Paasdagen!

Vorige week werd bekend dat CMO Centraal Beheer Peggy Spaapen vertrekt uit Apeldoorn. Wat zij gaat doen is nog steeds niet duidelijk. Wel weten we nu dat zij a.i. opgevolgd wordt door Yolanda van Die. ‘Met mijn passie voor merken en mensen heb ik een opdracht die mij op het lijf geschreven is.’ Van Die was eerder CMO bij ING en werkte bij EY, Mazars en KPMG.

Yolanda van Die

Rutger Pinas
en Aksel van der Wal lanceren Sequel, dat zich richt op het bouwen van schaalbare, toekomstbestendige streamingoplossingen, zoals onder meer video on demand en live event applicaties. Beide heren komen van Warner Bros. Discovery. Pinas, co-CEO Sequel: ‘De streamingindustrie ontwikkelt zich razendsnel. Wie relevant wil blijven, moet continu in de huid kruipen van de kritische eindgebruiker. Alles draait om het aantrekken én vasthouden van aandacht en daar zetten wij vol op in. Dankzij data en AI kunnen we gebruikerservaringen creëren die niet alleen slimmer zijn, maar ook veel persoonlijker. Juist nu ligt er een unieke kans om het verschil te maken.’

Aksel van der Wal en Rutger Pinas

Modeontwerper Duran Lantink wordt Artistic Director van modemerk Jean Paul Gaultier, een merk waar hij al zijn hele leven fan van is, aldus het NRC.

Nee, dit is niet Duran Lantink, maar Jean Paul Gaultier himself

Met ingang van 1 januari 2027 verhuist het AD naar de Coolsingel in Rotterdam. In het nieuwe pand worden niet alleen de centrale redactie van AD en de redacties van AD Rotterdams Dagblad en indebuurt gevestigd, ook de DPG Media-collega's van ICT, Sales, Marketing en Finance verhuizen mee. Het pand is nog in aanbouw, recht tegenover het stadhuis. Rennie Rijpma, hoofdredacteur AD: ‘Heel Nederland kent de Coolsingel. Als finishplaats van de marathon van Rotterdam, als huldigingsplek van Feyenoord, als die dure Monopolystraat. En straks van het AD. We willen altijd dicht bij ons publiek staan en kijken er enorm naar uit dat vanuit hartje Rotterdam te gaan doen.’ Ook Paul van den Bosch, hoofdredacteur AD Regio is blij in hartje Rotterdam te blijven: ‘De Coolsingel is een bijna heilige plek, ook voor de journalistiek. Zo waren de redactie en drukkerij van het voormalige Rotterdamsch Nieuwsblad, één van de voorlopers van het Rotterdams Dagblad, ooit op de Coolsingel gevestigd.’ Voor DPG Media is naast het werkplezier van alle medewerkers en een goede bereikbaarheid ook de duurzaamheid van een locatie van cruciaal belang. Stijn Van den Acker, bij DPG Media verantwoordelijk voor de vergroening van het vastgoed: ‘DPG Media heeft een duidelijke missie: binnen vijf jaar moeten alle kantoren energiezuinig zijn. Met tientallen panden verspreid over twee landen is dit een ambitieus maar noodzakelijk doel. Waar vroeger de focus op gunstige ligging en aantrekkelijkheid van een pand lag, zijn de eisen nu strenger. Kantoren moeten goed zijn voor mens en planeet. Zo moeten ze dicht bij openbaar vervoer liggen, een minimaal energielabel A+ hebben, lokale groene stroom gebruiken en nog een tal van andere eisen. Zonder deze eigenschappen komen locaties niet in aanmerking. Dit pand op de Coolsingel past helemaal in deze visie.’ De andere regionale redacties van het AD blijven gevestigd in Den Haag, Utrecht, Dordrecht en Alphen aan den Rijn.

De Coolsingel

Anderson MacGyver, het strategisch consultancybureau dat organisaties begeleidt in hun transformatie naar een digital enterprise, kondigt de uitbreiding van het Group Leadership Team aan met de benoeming van Han Hendriks als Chief Growth Officer (CGO). Hendriks zal de oprichters Rik Bijmholt (CEO) en Gerard Wijers (CTO) ondersteunen in de volgende groeifase. Hij zal leidinggeven aan groei-initiatieven, waaronder business development, sales en marketing, zodat het bedrijf zijn reikwijdte en relevantie in de Benelux en Europa verder kan vergroten. ‘Ik ben enthousiast dat Han zich bij ons voegt als CGO’, aldus CEO Rik Bijmholt. ‘Zijn ervaring en energie zijn precies wat we nodig hebben om op te schalen en meer impact te maken voor onze klanten. Met zijn achtergrond in ondernemerschap, strategie, transformatie en AI/technologie is Han uitstekend gepositioneerd om onze ambitie als pan-Europees consultancybureau waar te maken.’

Han Hendriks

Hafida Abahai
, voormalig CEO Weber Shandwick Nederland, start haar eigen PR-bureau: Hafida Abahai PR. Zij heeft twintig jaar ervaring in public relations en communicatie. Abahai: ‘Hafida Abahai PR biedt flexibele PR-oplossingen - van full-service teams tot individuele ondersteuning. Na twee decennia in het vak weet ik dat communicatievraagstukken zelden generiek zijn. Sommige klanten willen snel publiciteit, anderen zoeken een senior sparringpartner of een team voor een grote geïntegreerde campagne. Met mijn bureau speel ik flexibel in op die diversiteit aan behoeften, waarbij ik klanten wil ontzorgen.’

Hafida Abahai

Circle8 Group,
staffingdiensten en MSP binnen de IT-sector, benoemt Cécile van Maasakkers tot Chief Marketing Officer. In haar nieuwe rol gaat zij een sleutelpositie innemen in het versterken van de merkstrategie en internationale zichtbaarheid van de groep. Van Maasakkers werkte eerder voor onder meer Boston Consulting Group (BCG), ABN Amro, SparkOptimus, SimpledCard en MyWheels. Van Maasakkers: ‘Circle8 heeft een uniek profiel: bijna 40 jaar ervaring, een sterke groeidynamiek én een team dat barst van de energie. De potentie is enorm. Ik zie het als mijn missie om deze kracht zichtbaar te maken, zowel in onze propositie als in onze marketingaanpak. Met mijn achtergrond in transformaties en mijn passie voor merkbeleving, van digital tot sportsponsoring, wil ik bouwen aan een merk dat staat voor partnership, innovatie en toekomstgericht vakmanschap. Onze samenwerking met het Aston Martin Aramco F1 Team biedt daarbij een krachtige accelerator. Als groot Formule 1-fan zie ik volop kansen om deze partnershippropositie strategisch te benutten en het merk Circle8 op het hoogste podium te positioneren.’

Cécile van Maasakkers

Nizar Ben Messaoud
gaat aan de slag als Brand Business Lead Kérastase en Shu Uemura bij L’Oréal. Hiervoor werkte bijna negen jaar bij Unilever op onder meer Calvé, Hellmann’s en de Ice-Cream-categorie.

Nizar Ben Messaoud

Nestlé Nederland
stelt Michel Mersch aan als nieuwe CEO. Mersch, die al sinds 2018 de positie van CEO bekleedt bij Nestlé Belgilux, krijgt met deze benoeming de leiding over de Benelux-tak van Nestlé. Hij volgt Nikki Adamo op, die sinds 2021 CEO was bij Nestlé Nederland. Mersch benadrukt: “Deze periode markeert een fase waarin we samen de toekomst van Nestlé in de Benelux vormgeven. Ik wil graag Nikki Adamo bedanken voor haar waardevolle bijdrage aan de groei van Nestlé Nederland B.V. Haar strategische inzichten en sterke marketing en communicatie vaardigheden hebben niet alleen onze merkpositie versterkt, maar ook een positieve werkcultuur bevorderd. Ik kijk ernaar uit om deze lijn voort te zetten.”

Michel Mersch

Reclamebureau Natwerk verwelkomt vier nieuwe aandeelhouders: Coen Ruseler, Maaike van der Meer, Hanneke Rikveld en Jurgen Retra. De vier werkten eerder samen bij GUC Agency dat in 2019 verkocht is aan iO en sloten zich het afgelopen jaar al interim aan bij Natwerk. De nieuwe directie: ‘Waar veel bureaus opgaan in internationale bureaugroepen, kiest Natwerk al twintig jaar voor een andere route: die van kleinschaligheid, lef en creatieve vrijheid. Bij Natwerk geloven we dat echte creativiteit gedijt bij korte lijnen en een uitgesproken, eigen manier van werken. Met deze stap versterken we onze onafhankelijkheid, zodat we ons nog scherper kunnen richten op groei, nieuwe proposities en creatieve oplossingen.’ De nieuwe directie bestaat uit Reinier Steures, Coen Ruseler en Maaike van der Meer. Het managementteam wordt gevormd door Hanneke Rikveld, Jurgen Retra, Barend Stegeman (CD) en Wessel Beumer (CD).

Coen Ruseler, Maaike van der Meer, Hanneke Rikveld en Jurgen Retra (in willekeurige volgorde)

Suzanne Ekel gaat weer aan de slag naar een jaartje sabbatical: ‘'🚀 Het is dan eindelijk zo ver. Ik had/heb een vliegende en dynamische start in mijn nieuwe rol als decaan en eindverantwoordelijke bij de Faculteit Business en Economie bij de Hogeschool van Amsterdam. Als de hoeveelheid en rijkdom van de persoonlijke kennismakingen, uitdagende dossiers, boeiende besprekingen rondom wezenlijke thema's zo doorgaat, ben ik een gezegend mens. De faculteit biedt een breed pallet aan onderwijsaanbod en onderzoek op het gebied van HRM, Bedrijfskunde, Finance & Accounting, International Business en Commerciële Economie. Essentieel voor elke organisatie, in (w)elke (tekort)sector en ontwikkelfase (dan ook). En ja, het zijn pittige tijden voor het hoger onderwijs, ook bij ons. Goed en zorgvuldig omgaan met hoe we het doen met elkaar is geen eenvoudige opgave. Voor onze studenten, medewerkers en partners in het veld. De komende maanden staan in het teken van daar verder in landen, in de breedte inwerken en waar zinvol en mogelijk ook concreet bijdragen aan wat nodig en goed is. Want de betekenis van onderwijs en onderzoek voor mens, bedrijfsleven en samenleving vanuit deze faculteit en de instelling als geheel is groot en urgent. Op weg naar een menswaardige en toekomstbestendige wereld van werk, samenwerken en ondernemerschap. Daar ga ik voor. En we're in this together. 🔥 🙏'

Suzanne Ekel

Dorenda Wannet-Nefkens treedt per 1 mei 2025 aan als algemeen directeur van Nederlandse Drogisterij Service (NDS), franchisegever van de DA-formule. Zij volgt Ruud van Munster op, die de functie de afgelopen jaren bekleedde. Wannet-Nefkens is momenteel algemeen directeur bij Service Apotheek, eveneens onderdeel van Mosadex. In haar loopbaan vervulde zij meerdere nationale en internationale managementfuncties binnen de retail- en zorgsector. Binnen NDS zal zij zich richten op de ondersteuning van DA-ondernemers en het versterken van de marktpositie van het merk in een veranderende gezondheidsmarkt. Over haar nieuwe functie zegt zij: ‘Ik kom uit een ondernemersgezin en heb de afgelopen jaren samen mogen werken met lokale ondernemers in branches waar de concurrentie groot was en de ruimte om onderscheidend te zijn klein. Ik begrijp wat er speelt en wat er nodig is om de behoefte van ondernemer en klant bij elkaar te brengen.’ Mosadex zoekt een opvolger voor haar rol bij Service Apotheek. Tot die tijd blijft zij daar als interim algemeen directeur actief.

Dorenda Wannet-Nefkens

Thomas van Vessem is per direct gestart als Head of Marketing Services bij Nederlandse Loterij. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de volledige marketing services-kolom, waaronder media, marketing automation en studio, voor merken als Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Toto en Krasloten. Van Vessem maakt hiermee deel uit van het commercieel directieteam. Hij werkte de afgelopen drie jaar als Head of Corporate Communicatie & Events bij dezelfde organisatie. Eerder vervulde hij marketing- en mediarollen bij onder meer de Persgroep/DPG Media. Van Vessem zegt over zijn nieuwe functie: ‘In mijn nieuwe rol komt voor mij alles samen: aan de slag met onze mooie merken vanuit de strategische en datagedreven kant van marketing, creativiteit én mijn grote liefde voor het mediavak.’ Zijn vorige functie wordt overgenomen door Bas Ticheler, die per 15 mei 2025 start als Head of Corporate Communicatie & Brand. Ticheler was eerder perschef van het Nederlands elftal en hoofd communicatie topvoetbal bij de KNVB. Daarvoor werkte hij als verslaggever en commentator bij NOS Sport.

Thomas van Vessem / Bas Ticheler

We Are Era heeft deze maand influencer agency New Kith overgenomen. Met de overname breidt het full-service social agency zijn talentendivisie uit in Nederland en België en verstevigt het zijn positie binnen de creator economy in de Benelux. Het gezamenlijke talentportfolio telt nu circa 50 namen, waaronder Yuki Kempees, Nina Warink en Typhoon. Volgens We Are Era biedt de overname voordelen voor zowel adverteerders als talenten. Klanten krijgen toegang tot een breder aanbod binnen de regio, terwijl talenten kunnen profiteren van Era’s Europese infrastructuur en ondersteuning op het gebied van onder meer legal, finance en data. Ruben Stuurman, managing director bij We Are Era Nederland, zegt: ‘Met deze stap voorzien we adverteerders relevantie die inspeelt op lokale ontwikkelingen en cultuur binnen de communities die ze willen bereiken.’ Twan Elfers, medeoprichter van New Kith, noemt de integratie ‘een mooie volgende stap’ in het groeipad van zijn agency.

V.l.n.r: Ruben Stuurma, Danny Roumimpe, Twan Elfers en Renee Snaak

Juliëtte den Hartog is gestart als Marketing Automation Consultant bij marketingbureau Yelflow. In deze functie adviseert en begeleidt zij opdrachtgevers op tactisch en operationeel niveau bij de verdere implementatie van marketing automation. Den Hartog beschikt over ruime ervaring in e-mailmarketing en marketing automation. Daarnaast is zij genomineerd voor de Young Talent of the Year award van branchevereniging DDMA. Over haar nieuwe functie zegt zij: ‘Met de stap naar Yelflow zet ik de volgende stap in mijn ontwikkeling. Ik kijk er erg naar uit om mijn kennis van marketing automation binnen e-commerce toe te voegen aan het team.’

Juliëtte den Hartog

CEO Pieter Bas Boertje en CCO Niels Janssen vormen per direct een co-CEO-duo bij Daymakers, de experience group. De benoeming markeert de start van een overgangsperiode richting december 2025, wanneer Boertje zijn functie neerlegt en Janssen de rol van CEO volledig overneemt. Met het gedeelde leiderschap wil de organisatie een zorgvuldige overdracht realiseren. Boertje zegt daarover: ‘De wereld verandert en Daymakers verandert mee. Om dat te kunnen doen, is er een nieuwe leiding vanuit de nieuwe generatie nodig. Eén die op een andere manier naar experience marketing kijkt.’ Daymakers ontstond uit de fusie tussen FX Agency en D&B Eventmarketing. Het bureau combineert digitale en live ervaringen tot geïntegreerde campagnes. Janssen: ‘Mijn doel is om daar een vernieuwende laag van data, platform en digitaal aan toe te voegen.’ Na zijn afscheid blijft Boertje aan als aandeelhouder en ambassadeur van de organisatie.

Niels Janssen en Pieter Bas Boertje

Contentmarketingbureau Matter benoemt Angelique de Hont tot nieuwe Managing Director. De Hont, die sinds 2022 de rol van COO bij Matter vervult, neemt de leiding over van Olivier Smit, die de organisatie verlaat. De Hont krijgt de volledige verantwoordelijkheid over de bureaugroep, inclusief de taken van de voormalig CEO. De bureaugroep bestaat uit MPG, Gicom en Matter New York.

Angelique de Hont

Stijn Zwinkels
neemt na tien jaar afscheid van Glasnost, inmiddels onderdeel van ACE.  Hij wordt opgevolgd door Dorien Kuiken die zijn rol als Head of ACE PR overneemt


redactie & samenstelling Nanny Kuilboer & Tamara de Vos


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken