Jonnie Boer pionier in gastronomie en co-branding

Jonnie Boer pionier in gastronomie en co-branding
  • Food-en-retail
  • 24 apr 2025 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Jonnie Boer (60), chef-kok en mede-eigenaar van het driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle, is niet meer. De invloedrijke chef wist zijn culinaire visie uit te bouwen tot een toonaangevend bedrijf met vele merksamenwerkingen.

Zo legde de topchef met zijn team de culinaire lat in Nederland een stuk hoger. Hij werkte altijd samen met zijn vrouw en vinologe Thérèse Boer.

Boers loopbaan begon op zijn zeventiende in een keuken in Amsterdam. In 1987 ging hij aan de slag bij De Librije, dat hij in 1993 samen met Thérèse overnam. In datzelfde jaar kreeg het restaurant zijn eerste Michelinster, gevolgd door een tweede in 1999 en de felbegeerde derde in 2004. Onder hun leiding groeide De Librije uit tot een gastronomisch bolwerk, met een hotel, meerdere eetgelegenheden en internationale samenwerkingen.

Naast zijn status als topchef verwierf Boer erkenning als ondernemer. Hij was een van de eersten die zich als sterrenkok openstelde voor commerciële samenwerkingen met consumentenmerken. Zo ontwikkelde hij productlijnen met kruidenfabrikant Euroma en werkte samen met diverse supermarktketens. In de Levensmiddelenkrant werd deze stap omschreven als 'een gedurfde maar succesvolle koerswijziging in het fine dining-segment.'

Joyce Nijensteen, brand marketingmanager bij Euroma, lichtte in hetzelfde artikel toe: 'Jonnie was vanaf het begin nauw betrokken bij de ontwikkeling. Hij proefde alles, stuurde bij op geur en balans. Zijn naam stond niet zomaar op het potje — het moest kloppen met zijn visie op pure smaken.'

Volgens de Gelderse zender Omroep GLD sprak Boer zich ook uit over deze commerciële richting: 'Waarom zouden alleen fastfoodmerken zichtbaar mogen zijn in de supermarkt? Wij willen kwaliteit bereikbaar maken.'

Daarnaast werkte Boer jarenlang samen met KLM, waarvoor hij de menu’s in de World Businessclass verzorgde. Frank Houben, destijds CMO en nu boardmember van KLM, schreef op Facebook en Instagram: 'Je kookte de sterren van de hemel. Hoog boven de wolken serveren we al jaren jouw meesterlijke gerechten aan onze passagiers.'

Japans koksmes met de merknaam Jonnie Boer

Ook op het gebied van design en presentatie bouwde Boer aan zijn merk. Hij werkte samen met messenfabrikanten en bracht diverse luxe kookboeken uit, waaronder Puurst, waarin zijn gastronomische filosofie en recepten samenkomen in tekst en beeld.
Boer stond bekend als uitgesproken en eigenzinnig. Zo uitte hij publiekelijk kritiek op de anti-foie-gras-lobby, die hij 'megazeuren' noemde. Tegelijkertijd werd hij gewaardeerd om zijn positieve instelling en collegialiteit. In een interview met Omroep GLD zei Peter Klosse, oprichter van de Academie voor Gastronomie: 'Hij was altijd vrolijk, zelfs onder spanning. Een mens, een prestatie, een voorbeeld.'

Chef Ron Blaauw schreef op sociale media: 'Boer zette iedereen in zijn kracht.' Joey Stinissen, chef van restaurant Zenith in Apeldoorn, liet GLD weten: 'Hij is echt de absolute top van de Nederlandse gastronomie. We mogen hem en Thérèse dankbaar zijn voor de vele talenten die zij hebben opgeleid.'

De opvolging van De Librije was al in gang gezet. In de Omroep Max-documentaire De Opvolging was te zien hoe zoon Jimmie en dochter Isabelle samen met chef Nelson Tanate, zich voorbereidden op het overnemen van het familiebedrijf. De bedoeling was dat Jonnie en Thérèse zich de komende jaren langzaam konden terugtrekken en meer tijd samen konden doorbrengen, onder meer op Bonaire.
De familie Boer deelde het nieuws dat het anders liep als eerste via Instagram. Uit de vele reacties van chefs, merkpartners en vrienden blijkt dat hij het eetgedrag in Nederland op een stuk hoger niveau heeft getild en daarnaast zeer gewaardeerd werd als chef, harde werker, smaak- en geurontwikkelaar en inspirator voor een nieuwe generatie restaurateurs en foodies.
De Librije is Nederlands enige drie sterren restaurant, het hoogst haalbare volgens bandenmerk Michelin. Een restaurant met drie sterren heeft 'een buitengewone keuken' en is daarmee meer dan het omrijden waard. Michelin stelt dat drie sterren op zich al een bestemming zijn. Jonnie bokste het voor elkaar.
(PvWK | bronnen: GLD, Levensmiddelenkrant, socials, MT en TG | foto: NOS)


Co-branding met o.a. Kesbeke en Euroma in Oldenhof webshop

Euroma-assortiment bij Jumbo

Boekomslag 'Thuis' door Jonnie Boer

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken