Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het begin'

Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het begin'
  • Algemeen
  • 27 apr 2025 @ 20:01
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Retail Media Day

Retailmedia groeit razendsnel en wordt steeds belangrijker binnen de marketingmix. Toch zijn er nog volop kansen om het kanaal verder te professionaliseren. Tijdens Retail Media Day op 15 mei delen Daniël Franco en Odine van den Broeke van Hema hun visie op deze ontwikkeling. MarketingTribune sprak hen alvast vooraf.

Daniël Franco (foto links) is Head of Retail Media & Advertising bij Hema. Met meer dan twaalf jaar ervaring in marketing en media is hij verantwoordelijk voor de omnichannel mediaplanning, -inkoop en de verkoop van advertentieruimte aan externe partners. Odine van den Broeke, Lead Retail Media & Secondary Revenue bij Hema, bouwde eerder al het Digital Out-of-Home netwerk op bij Basic-Fit en richt zich nu op de ontwikkeling van retailmedia en aanvullende inkomstenstromen binnen het warenhuis.

Retail media is inmiddels niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Volgens Franco is het 'een interessant en groeiend fenomeen' dat steeds meer terrein wint. 'Termen en definities willen nog wel eens verschillen, maar voor ons gaat het om het verwaarden van ons waardevolle bereik richting partners', legt hij uit. Hij ziet retail media als 'een zeer kwalitatieve toevoeging aan de marketingmix' en verwacht dat het kanaal de komende jaren alleen maar volwassener wordt. Ook Van den Broeke ziet het potentieel: 'Retail media is en blijft een hot topic, zeker de komende jaren. Tegelijkertijd is het nog een jong domein waarin veel winst te behalen valt, met name op het gebied van educatie en volwassenwording binnen de netwerken.'

Gevraagd naar hun verwachtingen voor 2025, zijn beide specialisten eensgezind: de groei zal onverminderd doorgaan. Franco voorspelt dat 'met het wegvallen van third party cookies de vraag naar data en gerichte targetingmogelijkheden bij retailers verder zal toenemen.' Retailers zullen steeds meer mediabedrijven worden, denkt hij. 'De concurrentie zal vermoedelijk verder toenemen, wat het nóg belangrijker maakt om te investeren in kwaliteit en transparantie.' Van den Broeke onderstreept die visie: 'De behoefte aan betrouwbare data groeit snel. Retailers die hun netwerk kwalitatief en transparant inrichten, kunnen echt het verschil maken.' 

Hema speelt hier actief op in. Sinds begin 2024 zet het merk zijn grote bereik in om adverteerders te helpen relevante doelgroepen te bereiken, zowel fysiek in de winkelstraten met een schermennetwerk als online via hema.nl. 'Binnenkort voegen we nog verschillende proposities toe aan ons retailmedia-aanbod', vertelt Franco. 'Tijdens Retail Media Day zullen we daar meer over uitweiden.' Van den Broeke benadrukt daarbij het belang van een zorgvuldige aanpak: 'We richten ons nadrukkelijk op schaalbaarheid en kwaliteit, zodat we structureel waarde kunnen bieden aan adverteerders zonder de dagelijkse operatie te verstoren.' 

Hoewel Nederland al ver is in de adoptie van retailmedia, is er volgens beide experts nog veel ruimte voor verbetering. 'Er valt zeker nog veel te winnen, vooral op het gebied van transparantie en het gebruik van data', stelt Franco. Van den Broeke vult aan: 'Wereldwijd moeten er nog flinke stappen worden gezet. In Nederland lopen we misschien niet voorop, maar we vervullen zeker een voortrekkersrol in de verdere ontwikkeling van retailmedia.' 

Op 15 mei spreken Daniël Franco en Odine van den Broeke tijdens Retail Media Day meer vertellen over de koers die Hema vaart en hoe het bedrijf inspeelt op de snelgroeiende mogelijkheden van retailmedia.

Retail Media Day 2025
Op donderdag 15 mei komen de retailers, merkproducenten, retailmedia specialisten en belangenorganisaties bij elkaar om verhalen, kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen tijdens de tweede editie van Retail Media Day. Mis het niet! Kom op 15 mei naar Media Plaza, Utrecht. Bestel hier je ticket met korting.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken