AI houdt miljarden slechte advertenties tegen

- B2b
- 16 apr 2025 @ 14:04
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 16 apr 2025 @ 14:04
- Kel Koenen
Google heeft in zijn Ads Safety Report 2024 een balans opgemaakt van zijn strijd tegen schadelijke advertenties. Dankzij geavanceerde kunstmatige intelligentie – waaronder het Gemini-model – heeft het techbedrijf vorig jaar meer dan 5,1 miljard advertenties verwijderd en ruim 39 miljoen adverteerdersaccounts opgeschort.
'Onze nieuwste Large Language Models zijn wendbaarder en hebben minder data nodig om snel patronen van misbruik te herkennen', aldus Google. Deze modellen stelden het platform in staat om 97% van de handhaving op paginaniveau automatisch uit te voeren. AI speelt daarmee een steeds grotere rol in preventie: het blokkeert advertenties van kwaadwillenden al voordat ze online verschijnen.
Een bijzonder zorgpunt in 2024 was de toename van deepfake-oplichting en advertenties waarin bekende personen werden geïmiteerd. Google stelde hiervoor een team van honderd experts samen en schorste meer dan 700.000 accounts. Het gevolg: 90% minder meldingen van dit type scam-advertenties.
Ook in aanloop naar wereldwijde verkiezingen zette Google stappen. Meer dan 8.900 nieuwe verkiezingsadverteerders werden geverifieerd en ruim 10,7 miljoen advertenties van niet-geverifieerde accounts verwijderd. Daarbij introduceerde het bedrijf als eerste verplichte disclosure van AI-gegenereerde content in verkiezingsadvertenties.
Het rapport laat verder zien dat:
- Meer dan 9,1 miljard advertenties beperkingen kregen opgelegd;
- 1,3 miljard webpagina’s onder advertentiebeperkingen vielen;
- En ruim 220.000 uitgeverssites actie tegen zich zagen.
Google blijft investeren in AI en heeft het afgelopen jaar meer dan vijftig modelverbeteringen doorgevoerd. 'Technologische vooruitgang is essentieel om het advertentie-ecosysteem veilig en verantwoord te houden.'
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Herna Verhagen draagt bij PostNL stokje over aan Pim Berendsen
- De marketingtransfers van week 14, 2025
- ‘Stukje van Mij’ bekroond met hoogste Europese PR-onderscheiding
- Digital advertising naar recordhoogte: TikTok en AI stuwen...
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en waarom van de campagne...
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden voor: Dercksen,...
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 15,... 18-04-2025
- Nima Marketing Day 2025: Het hoe en... 16-04-2025
- AI houdt miljarden slechte... 16-04-2025
- Digital advertising naar... 16-04-2025
- Herna Verhagen draagt bij PostNL... 14-04-2025
- VIA draagt drie nieuwe bestuursleden... 14-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management