Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren

Ontdek hoe merken hun effect op conversie maximaliseren
  • Algemeen
  • 17 apr 2025 @ 15:06
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Retail Media Day

Op donderdag 15 mei is het zover: de Retail Media Day 2025, hét event voor marketing- en e-commerceprofessionals die voorop willen lopen in het snelgroeiende domein van retail media. Een dag vol inspiratie, inzichten en praktische tips zoals de sessie van Stefan Heijdra, Lead E-commerce bij OMG Transact en Strategy Lead Tale Meester van OMD.

Retail media zit stevig in de lift. De bestedingen groeien al jaren met dubbele cijfers en die trend zet zich onverminderd voort. Niet gek, vindt Heijdra: ‘Als merk ben je op geen enkel ander mediumtype zó dicht bij het aankoopmoment. Bovendien zijn de effecten op sales en marktaandeel vaak kraakhelder te meten. Dat maakt retail media niet alleen relevant, maar ook strategisch onmisbaar.’

Tijdens Retail Media Day delen Heijdra en Meester de resultaten van een nieuw onderzoek van OMG Transact, OMD en Annalect. In dit onderzoek is gekeken naar de impact van merk-KPI’s – zoals merkbekendheid en -herkenning – op retail media-KPI’s als cost per click (CPC) en conversie. Het onderzoek vond plaats in de Nederlandse markt, met bol.com als testomgeving.

‘Wat blijkt? Er is een duidelijke wisselwerking tussen merk en performance. Merkbouw is geen nice-to-have, maar essentieel om conversieresultaten te maximaliseren. We laten zien hoe je die inzichten kunt vertalen naar je eigen praktijk. Bezoekers van onze sessie gaan gegarandeerd naar huis met concrete handvatten’, aldus Heijdra. Toch is er volgens Heijdra in Nederland nog veel terrein te winnen. ‘Vergelijk je ons met landen als het VK of de VS, dan zie je dat zij retail media al verder hebben geprofessionaliseerd – zowel qua tooling, targeting als het inkoopproces. Wij staan pas aan het begin. Retail Media Day is dan ook hét moment om je kennis bij te spijkeren én bij te praten met vakgenoten.’

Heijdra woonde vorig jaar de eerste editie van Retail Media Day bij en was positief verrast: ‘De sessies waren sterk en inhoudelijk relevant. Of je nu adverteerder, publisher of bureau bent – het doel blijft hetzelfde: effectievere campagnes. Dit event helpt je daarbij.’

Zijn advies aan marketeers en e-commerce professionals is dan ook helder: ‘Retail media ontwikkelt zich razendsnel, maar de kennis in de markt groeit niet altijd mee. Wil je niet achterop raken, dan is Retail Media Day een no-brainer.’

 


Tot en met maandag 21 april (Tweede Paasdag) loopt een speciale PAASACTIE voor RMD en krijgt iedereen € 100,- korting op een ticket. Klik hier!


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken