[Ingezonden artikel] Maak van je folder een gaaf cadeau
- 31 mei 2018 @ 10:19
- Sales
In al het communicatiegeweld zijn we steeds meer geneigd in te zetten op onlinemiddelen. Logisch ook, de penetratie van de mobiel is inmiddels 80 procent en neemt toe. We gebruiken de smartphone de hele dag: om te communiceren – bellen, sms, instant messaging en social – maar ook om te shoppen, bankieren en gamen.
Tegelijkertijd houden mensen van aandacht en cadeaus. Tastbare bij voorkeur. En het bijzondere gevoel van een echt cadeau ontvangen kan je online nu eenmaal niet nabootsen. Huis-aan-huis communicatie speelt daar perfect op in. Vooral als je extra opvalt en iets bijzonders doet. Hoe trek je de aandacht van de consument en hoe maak je van je folder een cadeautje?
Hebben hebben hebben
We zijn van nature nieuwsgierig. En wie wordt er nu niet gelukkig van aandacht en cadeaus? Van baby tot volwassenen: we voelen ons stiekem een beetje speciaal als we een cadeautje krijgen. Hoe groot of klein ook. Je tovert een glimlach op het gezicht van de ontvanger en bindt hem sneller aan je. En uiteindelijk willen alle ondernemers klanten vinden en binden.
Met de volledige inzet op onlinemiddelen gaat dit gevoel alleen een beetje verloren. Je moet dus weer terug naar de basis: papier.
De Nederlander is namelijk nog altijd dol op de folder. De cijfers van het NOM Folder Monitor Onderzoek 2017 liegen er niet om; een folder heeft behoorlijk wat impact. In een tijd dat er een overvloed is aan communicatiekanalen is het bijzonder om te zien dat 95% (!) van de Nederlanders nog steeds folders leest. Een belachelijk hoog bereik eigenlijk. Mind you, dat zijn ruim 13 miljoen mensen. Gemiddeld besteden mensen 17 minuten per week aan het lezen van papieren folders en 13 minuten aan het lezen van digitale folders. In de bewegende digitale en fysieke wereld blijven mensen altijd geïnteresseerd in aanbiedingen.
Nog cooler: folder in speciale vorm of als vulproduct
Elke week ligt het folderpakket weer bij deze mensen op de deurmat. Consumenten ervaren het uitpakken hiervan – met verrassende aanbiedingen – ook als een soort van een cadeau. En met een afwijkend formaat folder ben je helemaal de koning. Dan verhoog je het respons aanzienlijk. Logisch ook, omdat je daarmee letterlijk als cadeautje het pakket uitspringt. En opvallen is aandacht krijgen. Dat kun je op verschillende manieren doen:
- Laat de folder in een speciale vorm stansen – zoals in de vorm van een fles
- Gebruik de folder als vulproduct – als papieren zak bijvoorbeeld
- Voeg een sample toe aan jouw folder – denk aan een theekzakje
Folder in een speciale vorm
De meeste bedrijven kiezen voor een standaard A4 of A5 formaat folder. En daar is niets mis mee. Maar wil je echt uit het pakket knallen en mensen naar je winkel trekken? Kies dan voor een speciale vorm die past bij jouw bedrijf. Met een creatieve uiting creëer je automatisch meer interactie en beleving. Uit onderzoek blijkt dat een folder in een afwijkende vorm 89% meer opvalt dan een gebruikelijke folder. Een gestanste folder heeft 15% meer bereik en 25% extra respons.
Zoals de pizzeria die een pizzapunt liet drukken en daarop liet zien welke nieuwe smaak hij in de actie had. Of wat dacht je van een folder in de vorm van een fles. Dit deed Maxxium Nederland voor Licor 43. Zij wilden het nieuwe product Licor 43 Orochata promoten, een actie die zij samen met de Hoogvliet deden. Producent en retailer trokken hierin samen op. Superslim. Het was de eerste keer dat ze huis-aan-huis folderverspreiding inzetten en het wat meteen raak. Het drankje werd de week na de folderverspreiding 300% meer verkocht.
Folder als vulproduct
Ook gaaf: een kartonnen uitvouwbaar bierkratje in het folderpakket. Daarmee kon je naar de winkel om het te laten vullen met bierflesjes voor een actieprijs. Of de welbekende broodzak: the brown bag. De commercial van Lidl Brown Bag met een parodie op George Baker's Little Green Bag vind ik geweldig. Het doel was communiceren dat elke Lidl-winkel nu een afbakafdeling heeft voor verse, warme broodjes. Het is simpel, grappig en to-the-point. En slim in elkaar gezet: "Ik heet dan wel Baker, maar ik bak mijn broodjes niet zelf". Inmiddels kent iedereen de commercial. Het zit ‘m vooral in de creativiteit en de aanbieding. Uiteindelijk is het gewoon een bruine zak die huis-aan-huis is verspreid. En waarmee mensen vijf broodjes voor een euro konden halen. Het succes bleek wel uit het feit dat andere supermarkten dit concept vervolgens overnamen.
Samples
Ook samples blijven het goed doen. Vooral vrouwen worden blij van een crème of parfum om uit te proberen. En het theezakje met een nieuwe smaak belandt steevast in de keuken. Zo maak je van de folder echt een cadeautje. Iets verrassend. Wedden dat de consument hier blij van wordt? En dus een bezoekje aan jouw winkel brengt? Het is een van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini: wederkerigheid. Als je mensen iets geeft, hoe klein ook, zijn ze sneller geneigd iets terug te doen. Daar kun je slim op inspelen.
Doelgerichtheid boven creativiteit
Creativiteit blijkt dus een van de pijlers voor succes. Veel campagnes zijn daar dan ook op gericht. De meest gave commercials, folders en onlinecampagnes komen vaak voorbij. Van die campagnes die mensen aan het lachen maakt. Alleen weet niemand van wie die nou ook al weer was of wat het doel was. Toch zonde. De effectiviteit is ver te zoeken.
Dus let op. Als mensen heel kort aan een advertentie worden blootgesteld, vinden ze het prettig meteen te weten waar ze aan toe zijn. Wat er van ze wordt verwacht en waar ze naartoe moeten. Deelnamebereidheid van consumenten aan offline activatievormen blijven nog altijd: prijskortingen/aanbiedingen, meer product voor dezelfde prijs en prijskortingen zelf te bepalen met prijsstickers. Je bereikt er dus meer mee als je eerst bepaalt wie en wat je wilt bereiken om de meeste traffic naar je winkel te krijgen. Je doelstelling is altijd het uitgangspunt van al jouw creativiteit. Dan ben je relevant: je weet de consument echt te bereiken, te inspireren en activeren om naar je winkel te komen. Met een speciale folder: een gaaf cadeau.
Dit is een ingezonden artikel en niet geplaatst door de redactie van Marketingtribune
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] “Merken moeten inspelen... 19-11-2024
- De marketingtransfers van week 46,... 15-11-2024
- Na hoofdprijs GPCM wint Hema ook... 15-11-2024
- Dave van den Berg van VI: ‘Met een... 11-11-2024
- De marketingtransfers van week 45,... 08-11-2024
- GLS breidt netwerk Parcel Points uit... 07-11-2024