[Branded content] Waarop letten bij het kopen van backlinks in 2020?
- B2b
- 17 feb 2020 @ 09:00
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 17 feb 2020 @ 09:00
- Sales
Linkbuilding is in 2020 nog steeds een van de meest effectieve methoden om met je website hoger in Google te komen. Tegelijkertijd kost dit complexe proces tijd, kennis en energie. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel Nederlandse bedrijven hun backlinks kopen. Overweeg jij dit ook? Dan zijn dit de 3 zaken waar je rekening mee moet houden:
Dan zijn dit de 3 zaken waar je rekening mee moet houden:
1). De kwaliteit van de backlinks
Het kwaliteitsaspect van linkbuilding weegt in 2020 zwaarder dan in voorgaande jaren. Helaas is het kopen van backlinks van goede kwaliteit eerder uitzondering dan regel. Veel aanbieders stunten met lage linkbuildingtarieven, maar bieden in ruil hiervoor backlinks die weinig effect hebben en die voor het linkprofiel van een klant zelfs schadelijk kunnen zijn.
Het is daarom zaak om alleen backlinks te kopen bij een betrouwbaar linkbuilding bureau dat bekendstaat om de hoge kwaliteit. De backlinks die dit oplevert, zijn vrijwel altijd afkomstig van websites met een minimale Page Authority van 25 en een Trust Flow van 20. Deze statistieken vormen een indicatie dat deze websites bij Google een goede reputatie hebben.
En reputatie is waar het in 2020 meer dan ooit om draait. Google neemt websites met veel autoriteit (denk aan grote blogs of landelijke nieuwssites) als graadmeter en gaat ervan uit dat deze geen concessies doen aan kwaliteit – ook niet op het gebied van uitgaande links. Koop jij backlinks op zulke websites, dan vergroot je je kansen op succes in Google sterk.
2). De context van de backlinks
Google wordt niet alleen steeds beter in het detecteren van de kwaliteit, maar ook van de context van backlinks. Daar waar het bij kwaliteit vooral draait om autoriteit, draait het bij context om relevantie. Een natuurlijk aangelegde link is vrijwel altijd relevant – de pagina gaat op zijn minst deels over het onderwerp van de website waarnaar de backlink verwijst.
In een ideale situatie zijn jouw backlinks daarom afkomstig van websites in dezelfde of een vergelijkbare branche als de jouwe. Of betreft het sites die een bredere lading dekken, maar waarvan de pagina met de backlink gaat over het onderwerp van de doelpagina. Daarom is het over het algemeen het beste om deze links in de lopende tekst te verwerken.
Natuurlijk aangelegde links zijn immers zelden – zoals bijvoorbeeld bij link directories het geval – onderdeel van een lange opsomming met andere links. Google kan eenvoudig zien op welke manier links op een pagina zijn verwerkt. Daarom is het voor een natuurlijke uitstraling aan te raden alleen backlinks te kopen die geplaatst worden in unieke en relatief lange content (minimaal 600 woorden).
3). De techniek achter de backlinks
Hoewel het verleidelijk is om je bij linkbuilding te concentreren op zaken als autoriteit en relevantie, speelt ook techniek een niet te onderschatten rol. Denk alleen al aan iets relatief eenvoudigs als een SSL-certificaat op de websites in je linkprofiel. Bij veel aanbieders van backlinks is zoiets niet vanzelfsprekend, bijvoorbeeld omdat veel van de gebruikte sites verouderd zijn.
Nog belangrijker is het eventuele onderlinge verband tussen de verschillende websites in je linkprofiel. Hebben veel ervan bijvoorbeeld hetzelfde IP-adres, dan begrijpt Google dat het om een Private Blog Network (PBN) kan gaan. De linkbuilding heeft dan geen effect of leidt (erger nog, maar minder waarschijnlijk in 2020) tot een penalty in de vorm van een daling in Google.
Bij het kopen van backlinks is het daarom zaak om dit soort zaken na te vragen. Op welke websites verschijnen de backlinks? Is er sprake van een detecteerbaar onderling verband? En voldoen de sites aan de technische eisen van Google? Het vooraf stellen van dit soort vragen, kan je op lange termijn de nodige ellende besparen.
Conclusie
In 2020 zijn de basisprincipes van hoog ranken in Google weinig veranderd. Links zijn het verbindende element tussen pagina’s en websites en spelen daarom een cruciale rol in SEO. Dit maakt dat bedrijven met het kopen van backlinks nog altijd veel successen boeken.
Veranderd zijn echter de manieren waarop Google backlinks controleert en interpreteert. De algoritmes van de zoekmachine zijn slimmer en hierdoor beter in staat om de (on)natuurlijke oorsprong van een link te herkennen.
Als je backlinks koopt, is het dan ook verstandig om hoge eisen te stellen aan de werkwijze van het linkbuilding bureau. Informeer naar de kwaliteit, context en techniek achter de aangelegde backlinks en ga in zee met een betrouwbare partij. Dan heb je van de linkbuilding tot in lengte van jaren profijt.
Auteur: Ton Heerze – CEO Webton
Branded Content is de commerciële content op MarketingTribune.nl
De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van MarketingTribune.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 44,... 01-11-2024
- Zzp’er toegesproken door toekomstige... 31-10-2024
- Nieuwe belangenvereniging... 31-10-2024
- Stevige groei OOH-markt in Q3 202430-10-2024
- KVK start audiocampagne in... 29-10-2024
- De marketingtransfers van week 43,... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing