[branded content] Printplaza brengt eenvoud in complex drukwerk

  • B2b
  • 17 dec 2020 @ 11:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 17 dec 2020 @ 11:00
  • Sales

Benchpool pioniert met een zakelijk bestelplatform voor complex drukwerk: Printplaza is de naam en ons land heeft de primeur. “Binnen vijf minuten kunnen bedrijven hun drukwerk bij ons bestellen.

Tekst BBP Media | Beeld Felix Matthies (Roel) en Zuiver Beeld (Wil)

Oplages van vijftienhonderd tot meer dan vijf miljoen exemplaren, van A6- tot A1-formaat en alles daartussen, in veel papiersoorten en afwerkingsvormen. Wat bij de online drukkerijen voor standaard drukwerk geldt, bieden wij nu aan voor niet gestandaardiseerd drukwerk. Printplaza wil het bestellen van complex drukwerk net zo gemakkelijk maken als het bestellen van visitekaartjes.”

Aan het woord is Roel Baaima, oprichter en managing director van Benchpool. Het bedrijf is gevestigd in Hamburg, waar de liefde hem in 1987 naartoe bracht. Baaima ging er niet meer weg. Hij is gepokt en gemazeld in de grafische industrie, voert al decennia kostenoptimalisatieprojecten uit voor onder meer uitgevers, de industrie, postorderaars en e-commerce bedrijven en hij koopt al net zo lang drukwerk voor klanten in. “Benchpool is onderdeel van MSM Media. Zoals gezegd zijn we experts in proces- en kostenoptimalisatie voor klanten met kleine tot grotere printbudgetten. Door al die jaren van analyseren, onderhandelen met drukkerijen in Europa en het inkopen van eigen volumes hebben we heel veel kennis van procurement en management van drukwerk.”

Wil Amian kan erover meepraten. Hij heeft een verleden bij onder meer Neckermann, Bon’A Parte, Bakker Hillegom en als voorzitter van de Thuiswinkel Organisatie. Hij kent de markt dus vanaf de klantzijde. Amian werkt al sinds 2006 samen met Baaima en is directeur van Benchpool in de Benelux en Scandinavië. Hoewel de tijd van de dikke postordercatalogi wel zo’n beetje achter ons ligt, blijft papier populair. Amian: “Je kunt spreken van een herontdekking. Papier is minder vluchtig dan al die digitale boodschappen.”

Ook het haptische effect ofwel de tactiele ervaring biedt onderscheid in een tijd van kliks en swipes. Er komen steeds nieuwe mogelijkheden met papier, onder andere op het gebied van personalisatie. Al dat drukwerk wordt wel steeds vaker digitaal aangeschaft; het aandeel online besteld drukwerk groeit volgens het Duitse Zipcon Consulting van 19 procent in 2019 naar 42 procent in 2025.

Duizenden inkoopcalculaties

Met Benchpool Enterprise levert het Duitse bedrijf met Nederlands management al een SaaS-platform (Software as a Service) voor het digitaal aanschaffen en managen van complex drukwerk voor klanten die jaarlijks veel geld uitgeven aan print. Baaima rekent voor dat Benchpool al meer dan één miljard euro aan drukwerk heeft geanalyseerd en ingekocht voor klanten. Daar liggen zo’n tienduizend inkoopcalculaties aan ten grondslag. “We hebben over de jaren een geavanceerd calculatiesysteem opgebouwd, gekoppeld aan een Europese database met ruim duizend drukmachines, waarvan een groot aantal bij trusted suppliers staat. De hele bandbreedte aan druk- en afwerkingsprocedés is beschikbaar en in de database staan honderden papiersoorten.”

Met Printplaza, het nieuwe bestelplatform van Benchpool naast het Enterprise-product, wordt alle opgebouwde knowhow nu laagdrempelig ontsloten. De belofte van het bestelplatform: in vijf minuten tegen scherpe prijzen drukwerk bestellen. Niet zomaar drukwerk, maar complex niet-gestandaardiseerd drukwerk, voor ieder formaat en alle omvangen van kleine tot grote volumes. Het onderscheidt Printplaza volgens Baaima van andere drukwerkplatforms waar veelal met gestandaardiseerde formaten en met prijslijsten op de achtergrond wordt gewerkt. “Wij zijn de eerste die deze service voor dit type drukwerk aanbiedt in Europa, het is het resultaat van meerdere jaren programmeren.”

Fricties wegnemen

Gebruikers van Printplaza krijgen na het invoeren van hun wensen voor bijvoorbeeld een magazine, catalogus, brochure of flyer binnen een split second onafhankelijk berekende actuele prijzen voorgeschoteld. “We werken niet met prijslijsten”, benadrukt Baaima: “Alle productcombinaties worden realtime apart gecalculeerd respectievelijk gesimuleerd. Ze kunnen precies zien wat er daarvoor op de markt te koop is. Met name op papier, wat meestal 60 tot 70 procent van de totale kosten uitmaakt, valt veel te besparen door goed te vergelijken. We werken met algoritmes waardoor het productaanbod en de aanbevelingen steeds beter aansluiten op de vraag.”

Met Printplaza komt Benchpool naar eigen zeggen tegemoet aan de ‘need for speed’ van tegenwoordig. Het platform, te gebruiken na eenmalige registratie op Printplaza.benchpool.com, claimt veel van de fricties weg te nemen die de huidige manier van bestellen kenmerken: door een niet transparante markt, gebrek aan automatisering en kennisachterstanden op drukkers weten klanten vaak niet goed wat er precies tegen welke prijs te koop is.

Er is nog een factor die de inkoop van drukwerk bemoeilijkt, zeker wanneer het gaat om complexere printproducten: de vergrijzing en de daarmee gepaard gaande exodus aan personeel met grafische vakkennis. Dit geldt niet alleen voor de inkopers van drukwerk, maar ook voor het personeel in de drukkerijen zelf. In 2019 vond in Nederland het eerste Grote Grafische Arbeidsmarktdebat plaats. Uit de cijfers die econoom en journalist Mathijs Bouman presenteerde, bleek dat de grafische sector koploper is in vergrijzing. De komende vier jaar gaat maar liefst 30 procent met pensioen. Kortom: bij zowel inkopers als verkopers van ‘print’ is steeds minder grafische vakkennis aanwezig. Dit bemoeilijkt allerlei keuzes en beoordelingen door betrokkenen bij de inkoop en verkoop van grafische producten, althans bij de huidige vastgeroeste werkwijzen.

People, Profit, Planet

Behalve met snelheid, bestelgemak en scherpe prijzen onderscheidt Printplaza zich nog op een andere manier; de CO2-impact van inkoopkeuzes komt letterlijk in beeld bij klanten. In eerste instantie die van transportwegen, later ook in combinatie met die van papier en drukmachines. De footprint-indicatie helpt drukwerkinkopers te voldoen aan de steeds strengere milieueisen. “Je kunt achteraf bomen planten ter compensatie, maar je kunt ook aan de voorkant bewustzijn creëren, daar hebben wij voor gekozen. We zijn bezig om automatisch alternatieve suggesties te doen die milieuvriendelijker zijn”, aldus Baaima. “Maar het begin is er.”

Op maandag 23 november is Printplaza van start gegaan, in ons land. Waarom hier? Amian: “Omdat de Nederlandse zakelijke markt meer affiniteit heeft met internet dan de Duitse. Ons land is altijd een goede pilot-markt geweest voor Benchpool.” Printplaza zal begin 2021 ook in Duitsland worden geïntroduceerd, andere Europese landen zullen volgen.

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Benchpool Printplaza

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken