Drie vragen aan… Frieda Ulsamer de Waard

Drie vragen aan… Frieda Ulsamer de Waard
  • Bureaus
  • 28 jan 2025 @ 07:13
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Juryvoorzitter Sales promotions & Activations Melanie Koning in gesprek met juryvoorzitter Frieda Ulsamer de Waard van de categorie Media, Entertainment & Communications. ‘Iedere behaalde Esprix is echt een topprestatie.’

Is er een case waarvan jij hoopt dat die ingezonden wordt dit jaar in de categorie Media, Entertainment & Communications en waarom?

Veel inzendingen komen van bureaus en adverteerders die vaker inzenden en ook redelijk goed weten hoe dat moet. Dat is uiteraard al knap, maar er zijn natuurlijk nog meer parels in ons werk van partijen die er mogelijk niet aan denken om hun werk in te sturen. Die zou ik heel graag oproepen om daar zeker voor de Esprix echt naar te kijken. Wij hopen dat de Efteling gaat insturen met hun werk voor de nieuwe attractie Danse Macabre. Heb een deel van het werk gezien, maar hoop dat dit als totale campagne echt jaloersmakend creatief is geweest met een prachtig resultaat. Zag net ook dat deze attractie is nagebouwd in Minecraft en dan gaat mijn gaminghart nog harder kloppen ;)

Zelf ben je CEO bij The Invaders, kun je aangeven welk merk volgens jou het meest effectief geïntegreerd is in een game? 
Een al wat oudere case is die van hamburgerketen Wendy's. Wendy’s had samen met de community een actie in Fortnite en maakte gebruik van sociale media om een Twitch-livestream te promoten die door het merk zelf werd georganiseerd. Het belangrijkste doel: alle diepvriezers in burgerrestaurants in Fortnite vernietigen. Dit omdat Wendy’s geen diepvriesproducten gebruikt. Een actie die naar mijn idee is ontwikkeld vanuit een player first gedachte en een slim inzicht. Resultaat was dat veel gamers hieraan mee deden en de publisher van Fortnite heeft bij een volgende update geen vriezers meer in de game. De inzending won ook een Cannes Lions in 2019.

Het unieke van de Esprix is dat aantoonbaar resultaat net zo zwaar wordt beoordeeld als creativiteit. Kan je aangeven op basis van je ervaring als jurylid over welk deel tijdens de jurydag de meeste discussies gaan en waarom?
Onze jury is een brede afspiegeling van mensen uit ons vak, adverteerders, mediaspecialisten en bureaumensen waaronder twee creatieven. Kan dus eerlijk zeggen dat we redelijk in balans zijn tijdens de discussie, zowel als het gaat om jaloersmakende creativiteit als is dit het beste resultaat. Vanuit ieders perspectief proberen we telkens nieuwe argumenten te bediscussiëren die maken dat een case bekroond wordt of net aan afvalt. Ook daar staan we dan nog vaak extra bij stil. Misschien realiseren mensen dat niet, maar het halen van brons bij de Esprix is echt een topprestatie.

Meer informatie? Check www.esprix.nl (insturen kan tot en met 13 februari)

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken