Fair Trade-letters minder eerlijk dan gedacht

  • Food-en-retail
  • 19 nov 2013 @ 15:57
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TussenhandelFood

Is dan niets meer (goed)heilig? Fair Tradechocolade blijkt nu ook al minder eerlijk dan gedacht. Ze bevatten namelijk nauwelijks eerlijke chocolade. De boeren waar Fair Tradehandelaren inkopen, krijgen wel beter betaald voor hun cacaobonen, maar die bonen zijn maar een fractie van de bonen die bij de productie van chocoladeletters worden gebruikt. De analogie met ossenstaartsoep zonder ossenstaart, zoals recent in de Keuringsdienst van Waarde aangetoond dringt zich op.

Tijdens de productie worden Fair Tradebonen 'aangelengd' met reguliere bonen. 'Het eindresultaat is chocola die ongeveer één procent eerlijke bonen bevat. Daarvan worden letters en andere chocoladeproducten met fairtradekeurmerken van gemaakt', ontdekte Xandra van Gelder in Het Parool.

Windowdressing
De handel in Fair Tradeproducten is vergelijkbaar met die van groene stroom: er wordt ergens groene stroom geproduceerd, maar de groene klant ontvangt thuis hoofdzakelijk grijze stroom en draagt bij aan de productie van groene stroom. Ellie Tap van Fair Trade Original bevestigt in de krant dat eerlijke chocoladeletters gewone chocola bevatten. 'Wij geven geen één-op-éénzekerheid. Wij staan ervoor in dat onze boeren extra betaald krijgen, maar kunnen niet garanderen dat die eerlijke chocolade in onze letters terechtkomt.' Steeds vaker spelen producenten in op 'bewuste'consumenten met producten en diensten die pogen te voldoen aan de eisen van de heersende ethiek. Zo is er Max Havelaarkoffie, slaafvrije chocolade, zijn er duurzame banken, met kan zelfs door frisdrank te kopen ijsberen redden. Tony’s Chocoloney presenteert Tony´s chocolade overigens expliciet als niet-Fair Trade product: "Tony’s goes steps beyond Fair Trade on our chocolate-making, industry-changing, slavery-free chocolate mission". De vraag inzake de Fair Trade-chocola is nu wat erger is: goede intenties hebben of helemaal niks beters proberen te doen. De Nederlandse consument is er in elk geval gek op. (PvWK) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken