Fair Trade-letters minder eerlijk dan gedacht
- Food-en-retail
- 19 nov 2013 @ 15:57
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - TussenhandelFood
- 19 nov 2013 @ 15:57
- Redactie Food en Retail
Is dan niets meer (goed)heilig? Fair Tradechocolade blijkt nu ook al minder eerlijk dan gedacht. Ze bevatten namelijk nauwelijks eerlijke chocolade. De boeren waar Fair Tradehandelaren inkopen, krijgen wel beter betaald voor hun cacaobonen, maar die bonen zijn maar een fractie van de bonen die bij de productie van chocoladeletters worden gebruikt. De analogie met ossenstaartsoep zonder ossenstaart, zoals recent in de Keuringsdienst van Waarde aangetoond dringt zich op.
Tijdens de productie worden Fair Tradebonen 'aangelengd' met reguliere bonen. 'Het eindresultaat is chocola die ongeveer één procent eerlijke bonen bevat. Daarvan worden letters en andere chocoladeproducten met fairtradekeurmerken van gemaakt', ontdekte Xandra van Gelder in Het Parool.
Windowdressing
De handel in Fair Tradeproducten is vergelijkbaar met die van groene stroom: er wordt ergens groene stroom geproduceerd, maar de groene klant ontvangt thuis hoofdzakelijk grijze stroom en draagt bij aan de productie van groene stroom. Ellie Tap van Fair Trade Original bevestigt in de krant dat eerlijke chocoladeletters gewone chocola bevatten. 'Wij geven geen één-op-éénzekerheid. Wij staan ervoor in dat onze boeren extra betaald krijgen, maar kunnen niet garanderen dat die eerlijke chocolade in onze letters terechtkomt.' Steeds vaker spelen producenten in op 'bewuste'consumenten met producten en diensten die pogen te voldoen aan de eisen van de heersende ethiek. Zo is er Max Havelaarkoffie, slaafvrije chocolade, zijn er duurzame banken, met kan zelfs door frisdrank te kopen ijsberen redden. Tony’s Chocoloney presenteert Tony´s chocolade overigens expliciet als niet-Fair Trade product: "Tony’s goes steps beyond Fair Trade on our chocolate-making, industry-changing, slavery-free chocolate mission". De vraag inzake de Fair Trade-chocola is nu wat erger is: goede intenties hebben of helemaal niks beters proberen te doen. De Nederlandse consument is er in elk geval gek op. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
- Otrium behaalt B Corp certificering15-01-2025
- Hornbach laat spijtoptanten aan het... 13-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day