Tony’s Chocolonely breidt zijn sourcing platform Tony’s Open Chain uit

  • Food-en-retail
  • 15 jan 2021 @ 11:56
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFoodMVO

Tony’s Chocolonely biedt chocolademakers vanaf nu de mogelijkheid ook volledig traceerbare cacaoboter via Tony’s Open Chain in te kopen.

Hiermee kan het sourcing platform gebruikt worden voor de productie van alle soorten chocolade, inclusief witte chocolade, belooft het merk. 'Tony’s Open Chain is een initiatief om samen cacao in te kopen volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes en armoede aan te pakken, de grondoorzaak van illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de cacao-industrie. Tony’s Chocolonely nodigt chocolademakers van over de hele wereld uit om zich aan te sluiten bij Tony’s Open Chain en mee te doen met Tony’s missie om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Een handige plug & play setup binnen Tony’s Open Chain maakt het mogelijk voor nieuwe missiebondgenoten om slechts in een paar maanden aan boord te zijn. Dit betekent dat zij vanaf het volgende cacaoseizoen een plek als koploper op duurzaamheid kunnen bemachtigen.'

Om nog meer partners aan te kunnen trekken, meldt Tony’s nu ook volledig traceerbare cacaoboter te hebben toegevoegd aan het Open Chain platform: het belangrijkste ingrediënt voor witte chocolade. Met deze toevoeging is de vraag naar cacaobonen in het cacaoseizoen 2020/2021 verdriedubbeld. Dit heeft direct een positieve uitwerking op cacaoboeren, want meer bonen betekent impact op boeren. Ook heeft Albert Heijn, de allereerste missiebondgenoot, nu zijn doelstelling behaald om de inkoop van cacaobonen voor de Delicate-range volledig via Tony’s Open Chain te laten verlopen.

Zoals Paul Schoenmakers, Impactus Prime (Head of Impact) bij Tony’s Chocolonely uitlegt: 'Sinds de lancering van Tony's Open Chain in 2019 hebben we precies bedacht hoe we onze grote ideeën om de chocolade-industrie te veranderen, op een grote schaal realiteit kunnen laten worden. Nu hebben we het zo makkelijk mogelijk gemaakt voor alle chocolademerken om zich bij Tony's Open Chain aan te sluiten en hun verantwoordelijkheid te nemen voor mensenrechten en duurzaamheidskwesties, zoals ontbossing in hun cacao-keten. Alle onderdelen van Tony's Open Chain zijn erop gericht om het model schaalbaar en reproduceerbaar te maken en tegelijkertijd geloofwaardig te houden. Alleen samen maken we chocolade 100% slaafvrij.'

Inkoop cacao volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes
Via Tony’s Open Chain kan elke chocolademaker zijn verantwoordelijkheid nemen en zijn keten op een open en transparante manier opzetten en misstanden aanpakken. Het platform maakt gebruik van een praktisch framework, waarmee cacao kan worden ingekocht volgens Tony’s 5 samenwerkingsprincipes: alle cacaobonen zijn 100% traceerbaar, boeren ontvangen een hogere prijs voor hun bonen, er wordt geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, boeren en coöperaties worden geholpen met professionalisering en er worden langetermijnrelaties met ze aangegaan.  

Klaar voor nieuwe missiebondgenoten
Na deze grote stappen te hebben gezet, is Tony’s Open Chain klaar om nieuwe wereldwijde missiebondgenoten te verwelkomen. Goed nieuws, begin 2021 wordt er een aantal nieuwe bondgenoten bekend gemaakt. Voor meer informatie over Tony’s Open Chain of om mee te doen met Tony’s missie om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade, ga je naar de website: www.tonysopenchain.com, adviseert Tony.   
(PvWK, foto cacaobonen via TC)

Over Tony’s Chocolonely
'Tony’s Chocolonely is een B-Corp en Fairtrade gecertificeerd impactbedrijf dat verder gaat dan certificeringen om chocolade 100% slaafvrij te maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Het bedrijf is in 2005 opgericht door drie journalisten van het Nederlandse tv-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’, nadat ze hadden ontdekt dat de grootste chocoladefabrikanten ter wereld cacao inkochten van plantages die gebruik maakten van illegale kinderarbeid en moderne slavernij. Vanaf dat moment heeft Tony’s Chocolonely zich ingespannen om mensen bewust te maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie. Ze geven het goede voorbeeld door rechtstreeks langetermijnrelaties aan te gaan met cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust, een hogere prijs te betalen en met hen samen te werken om de onderliggende oorzaken van moderne slavernij aan te pakken. Tony’s Chocolonely wil de hele chocolade-industrie inspireren om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade. Ze zijn uitgegroeid tot het grootste chocolademerk van Nederland en hun repen zijn nu vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar, met kantoren in Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Meer info Tony’s klik hierTony’s Chocolonely) en over Tony’s Open Chain klik hier.'

(bron: Tony’s Chocolonely)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken