[CBS] 'Aantal rokers aanzienlijk gedaald door overstap naar e-sigaret'

[CBS]  'Aantal rokers aanzienlijk gedaald door overstap naar e-sigaret'
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2023 @ 15:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatie

Volgens nieuwe cijfers van het CBS is het aantal volwassen rokers gedaald met 1,5% van 20,6% in 2021 naar 18,9% in 2022. De Esigbond, de brancheorganisatie van Nederlandse verkopers van elektronische sigaretten, vindt dat hier beleid op moet worden afgestemd.

De Esigbond moedigt de overheid aan om progressief beleid te voeren door minder schadelijke alternatieven voor de traditionele sigaret een rol te geven in het tabaksbeleid. 
Daarom vraagt de Esigbond de regering om af te zien van het vipe-smaakjesverbod; om de e-sigaret niet strenger te reguleren dan traditionele sigaretten en om volwassen rokers in staat te stellen om zich goed te informeren over rookvrije alternatieven in het gespecialiseerde verkoopkanaal.

Met instemming zegt de belangenclub intussen kennis te hebben genomen van de recente 'prevalentiecijfers' van het CBS inzake rookgedrag en gebruik van e-sigaretten. 'Uit de cijfers blijkt dat het aantal volwassen rokers in 2022 ten opzichte van een jaar eerder met 1,5% is gedaald, van 20,6% naar 18,9%. Tegelijkertijd is het aantal volwassen gebruikers van e-sigaretten in dezelfde periode verdubbeld van 1,4% naar 2,8%. De daling van het aantal volwassen rokers kan dan ook niet los worden gezien van de stijging in het gebruik van e-sigaretten. De overheid verwijst al langer naar wetenschappelijk onderzoek van het RIVM, waaruit blijkt dat het minder schadelijk is en er gezondheidswinst wordt geboekt wanneer rokers volledig overstapen van een tabakssigaret naar een e-sigaret', aldus de bond.

De Esigbond pleit er nu voor dat de overheid echt werk maakt van het eerdere RIVM-advies aan de overheid om volwassen rokers te informeren over minder schadelijke producten versus het doorroken van sigaretten. Het verbieden van smaakjes in e-sigaretten is daarom ook niet het slimste. Plannen om de e-sigaret strenger te reguleren dan de veel schadelijkere traditionele sigaret zijn contraproductief volgens de bond. 

Verder constateert de Esigbond dat het aantal rokers in Nederland het afgelopen jaar weliswaar is afgenomen, maar met 18,9% nog altijd veel hoger is dan in andere landen waar beleid op basis van ‘tobacco harm reduction’ wordt gevoerd, zoals Engeland (13%), Nieuw-Zeeland (8%) en Zweden (6%). 'Betere regelgeving en informatievoorziening over de e-sigaret in Nederland zal ervoor zorgen dat meer mensen de e-sigaret gebruiken als afstap van het roken.'

De bond spreekt haar zorgen uit over de toename van het gebruik van e-sigaretten onder jongeren. Leden van de Esigbond zien streng toe op de handhaving van de wettelijke leeftijdsgrens. Helaas kan hetzelfde niet worden gezegd over illegale verkoopkanalen, waaronder een groot aantal online-aanbieders en nachtwinkels. De Esigbond heeft de overheid herhaaldelijk verzocht om hierop te handhaven, recentelijk nog via dit persbericht.

Emil ’t Hart, voorzitter van de Esigbond, is blij met de groei van de e-sigaret als alternatief voor het roken van sigaretten, maar spreekt zijn zorgen uit over de komende jaren: 'We weten dankzij de wetenschap dat de e-sigaret een veel beter alternatief is met minder gezondheidscomplicaties als gevolg. Nu blijkt dat in 2022 meer rokende Nederlanders de overstap naar de e-sigaret hebben gemaakt. Die trend kan worden doorgezet, maar niet als rookvrije alternatieven strenger worden gereguleerd dan de traditionele sigaret. Wij als branchevereniging sporen de Nederlandse overheid dan ook aan om het onderzoek van RIVM als leidraad te nemen en volwassen rokers actief te informeren over de gezondheidswinst die geboekt kan wordt dankzij de e-sigaret.'
(PvWK, beeld: Stephen Hocking / Unsplash)

Over Esigbond
'De Esigbond is de brancheorganisatie van Nederlandse verkopers van elektronische sigaretten. De organisatie heeft als doel het verbeteren van de kwaliteit van elektronische sigaretten en het professionaliseren van het ondernemerschap in de elektronische sigarettenindustrie, het verbeteren van de service en informatie voor de gebruiker van de elektronische sigaret, alsmede het behartigen van de individuele en collectieve belangen van haar leden.'
(bron: EB)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken