Afrekenen met Marqt

  • Food-en-retail
  • 8 jun 2015 @ 09:43
  • Link
  • Sabine Zurel
    Sabine Zurel

    Shopping Queen
    Sabine Zurel
  • Geen tag

Sabine Zurel is 'Shopping Queen'. Als shop-expert weet zij wat winkels willen: meer traffic over de (digitale) vloer én meer klanten. Met blogs, interviews, persberichten en via social media volgt, complimenteert, helpt en bekritiseert zij deze retailontwikkelingen. Op haar journalistieke cv staan titels als MarketingTribune, Metro, Quote en haar vaste rubriek in dé wijkglossy van Amsterdam Zuid ‘De Kast Van’ in Zie Oud Zuid. Recentelijk rekende Sabine af met winkelketen Marqt. Hier haar 'reason why'.

Ook een über Amsterdam Zuid-prinses kent periodes van bezuiniging, dus toen ik me laatst voor de zoveelste keer helemaal wezenloos schrok van het eindtotaal bij buurtsuper Marqt, vroeg ik me af of het zinvol was de Zuidas te scannen op bio-betaalbare alternatieven.

Darmflora
Mijn koolhydraatarme, glutenvrije, zuivelloze leven rondom de Beethovenstraat kent vele hoogtepunten, zoals mijn perfect gecultiveerde darmflora, maar ook mindere waaronder mijn snel slinkende bankrekening.

De meest efficiënte manier om hier wat aan te doen, was snijden in de kosten en dus anders boodschappen te doen. Op de kleine bio buurtmarkt op het Minervaplein, met dertien kramen variërend van de gebraden kippetjes van Madame Poulet tot dagverse eitjes van een kaasboer uit Noord-Holland, telde ik de eerste winst uit. Bij de groentekraam kocht ik een volle plastic zak, veelal biologische groente voor nog geen tientje. Stijl achterover viel ik van het prijsverschil.

Kurkuma
Ook nu had ik rijpe avocado’s gekocht, verse gember, kurkuma, prachtige kropsla, drie soorten tomaten, en lof, en komkommer. Pinnen mócht, was niet verplicht, en de plastic tasjes waren geen €0,50, maar gratis. Van de marktkoopman, voorheen logistiek planner bij Artsen Zonder Grenzen, begreep ik dat hij zijn baan tussen de groente vooral zag als ontspanningstherapie. In plaats van iedere dag oorlogsellende was hij nu appeltjes aan het poetsen en eigen gekweekte rucola aan het verkopen. Ik zie mijn bezoek aan zijn groentestal ook als therapie, shocktherapie wel te verstaan. Omdat ik me direct realiseerde hoeveel shoptripjes naar Antwerpen ik had kunnen bekostigen van mijn veel te duur betaalde boodschappen.

Voor de zekerheid deed ik nog wat vergelijkend onderzoek en kwam er achter dat bijvoorbeeld 200 gram gojibessen op deze zuidmarkt €4,- kostte, terwijl ik bij Marqt op het Olympiaplein zakjes van 100 gram had zien staan voor €4,49. Het verschil vond ik frappant. De notenman wist mij te vertellen dat het merendeel van de Gojibessen uit China en/of Tibet komt, maar dat het verschil hem zit in de marketing en de overhead van degene die ze levert. Hij had gewoon weinig kosten met zijn marktkraam (huur, overhead, personeel) en hoefde dus minder door te berekenen aan zijn klanten.

Amandelmelk
Bij de Jumbo in godbetert Buitenveldert detecteerde ik kleine meeneemverpakkingen ongezoete amandelmelk van Alpro. Met één zo’n pakje kan ik precies drie keer mijn cappuccino opschuimen. Voorheen gooide ik altijd veel amandelmelk weg. Eén litertje biologisch kost met +/- €2,59, altijd nog ruim 2x zoveel als ‘gewone’ biologische halfvolle melk, en dikt ondanks koeling toch vaak binnen drie dagen in. Al eerder liet ik de amandelmelk in de havermout tijdens mijn ontbijt achterwege. Niet vanwege de prijs, maar omdat je er ondanks het label ‘gezond’, toch vrij dik van wordt als je er teveel van gebruikt. Terwijl havermout even geweekt in heet water ook prima smaakt. Het is een snel, simpel en voedzaam ontbijt en kost bijna niets.

Als ik geen zin had om zelf eten klaar te maken, reed ik (o horror) Zuid uit, naar de Van Woustraat, waar allerlei betaalbare, direct klare eetconcepten zitten. Voorbeelden zijn Omelegg en de Spagheteria, de één bakt geweldige eieren met groente, de ander serveert glutenvrije pasta (€9,-) met huisgemaakte tomatensaus waar ik twee dagen mee doe. Ik ben geen hele kleine eter.

Landmark
De grootste ontdekking deed ik toevallig afgelopen week, nadat ik net weer een veel te duur koud geperst kokosyoghurtje naar binnen had gewerkt met banaan en zaden voor €5,50. Bij Landmark kocht ik wat groente en fruit en moest inclusief vers sapje €3,35 afrekenen. De bon heb ik bewaard, omdat ik zeker wist dat mijn 4000 Facebookvrienden me niet op mijn woord zouden geloven. Zelf moest ik ook twee keer kijken. En ik vroeg me af of de piepjonge superlieve kassière geen fout had gemaakt. Straks zouden ze het van haar loon inhouden, had ik naar gevonden. Maar nee, het stond er echt. Drie Elstars, van een boer met naam genoemd, €0,73, een courgette die zo mee kon doen aan een groentewedstrijd, €0,99, een gele peen van het zelfde formaat, €0,54 en een biologisch sapje van de Olmenhorst, nul toevoegingen alleen fruit, €1,09. Samen €3,35.

Al snel rekende ik mezelf rijk. Zoals de een stopt met roken, berekende ik constant wat ik niet allemaal met m’n extra verdiende boodschappengeld zou kunnen doen. Nieuwe Isabel Marant sneakers, een weekendje Cote d’Azur. In mijn hoofd had ik al geboekt. En kom ik toch nog in de verleiding bij Marqt, want dichtbij, lekker en goede verse vis, dan denk ik met plezier terug aan die ene keer dat ik mezelf maar een ansichtkaart vanuit de winkel op het Olympiaplein stuurde. De bedoeling was om een bekende (normaal gesproken een vriendin of zo, maar in dit geval ikzelf) blij te maken met enkele tientallen procenten shopkorting op het totale assortiment in deze over de top geprijsde toko voor pure ingrediënten. Dat ik de kaart vervolgens vergat mee te nemen, precies op die ene dag dat de actie nog geldig was, daar kunnen zij niets aan doen.

Sabine Zurel
shop expert

(deze blog verscheen eerder op Quotenet, met dank aan Quote)


 







Sabine Zurel

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken