Het is weer sauzentijd

  • Food-en-retail
  • 22 jun 2015 @ 00:01
  • Link
  • Edward Stolze
    Edward Stolze

    Strateeg
    Being There
  • CampagnesFood

Er kan, heel af en toe, eigenlijk bijna nooit, maar toch, weer gebarbecued worden. En dus mogen we ons weer verheugen in sausreclame. Ik heb precies een barbecueseizoen geleden al eens gewag gemaakt van die grootdenkende lef marketeers bij de sauzendivisie van Remia, die niemand minder dan Stallone inhuurden om hun Amerikaanse mannensauzen aan te prijzen. Dat was zeer te prijzen. Gesterkt door al die aanmoediging hebben ze besloten er zo mogelijk nog een schep bovenop te doen.

Met een uiterst onduidelijke saus, dat wel, mix saus, geen idee wat dat is, maar er moest wel een commercial voor komen. Grootser dan Sly. Helemaal niet moeilijk: als je mixsauzen moet verkopen, dan vraag je de grootste DJ uit ons land. En die eigentijdse hippert gaat iets vertrouwds in de mix gooien, dat is dan Rod Stewart geworden. Het resultaat is bevreemdend. Ingewikkeld gedoe, met lekkere muziek, een happy end en bijzonder weinig koopintentie mijnerzijds. Ik denk dan ook dat het niks wordt met de mixsauzen, maar daar bel ik niet voor.

Want er bestaan helemaal geen mixsauzen. Ik heb de commercial er nog eens op nagekeken, maar het betreft hier feitelijk de feestsauzen, met als slogan ‘The Original. In the Mix’. Wat een gedoe, kortom. En dat is nou precies het punt: wat zitten we nou toch weer moeilijk te doen met z’n allen. Reclame voor food moet mensen enthousiast krijgen voor het betreffende food. Dat kan met humor, met liefde, met grote sterren, met spectaculaire commercials, met Sylvester Stallone, als je maar ziet dat iemand met hart en ziel z’n enthousiasme voor z’n eigen product in iets moois vertaalt. Dat je voelt dat de makers het product zeer de moeite waard vinden, dat ze het product een slinger geven met hun filmpje of wat dan ook. Zo zijn er mensen die heel goed weten hoe ze hun enthousiasme voor iets simpels als een kom. soep. kunnen overbrengen. Of voor een Amerikaanse frisdrank. Of een eerste slok bier. Maar bij de mixsauzen, die eigenlijk original feestsauzen in the mix zijn, zitten geen mensen die stellig van mening zijn dat je die knoflooksaus, want daar ging het echt om, eens moet proberen.

Genoeg gezeur. Het is namelijk geheel niet de bedoeling eens even schamper om de sauzencommercial te lachen, want dat zou dit een oppervlakkig columpje maken. Het gaat mij om iets groters. Foodvertising, nee, advertising, is geen kwestie van overtuigen, niet van vermaken, niet van vertellen, niet van vergelijken en zelfs niet van verleiden. Het is een kwestie van enthousiasmeren. Tenminste, als je wilt dat ik het ga proberen. Enthousiasmeren. Onthoud dat woord. En nu weer gedreven aan het werk!

Edward Stolze
strateeg Being There

Edward Stolze

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken