De zomerfavorieten van... Dennis van den Berg (Talpa Network)

De zomerfavorieten van... Dennis van den Berg (Talpa Network)
  • Media
  • 15 aug 2024 @ 09:54
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dennis van den Berg, director marketing bij Talpa Network, reist met het gezin door het avontuurlijke Costa Rica. Tussen het beachballen, het fixen van lekke banden en het drinken van een romige Paulaner Weizen door zet hij op het strand voor ons de komende marketingplannen voor de uitgebreide portfolio op een rij.

In welk land ben je op vakantie? Waarom dat land? Wat ga je doen?

We zijn met ons gezin op reis door Costa Rica. We landen in het midden van het land op San José en reizen vervolgens noordelijk, westelijk en zuidelijk naar Venecia, La Fortuna, Monteverde, Samara, Santa Teresa en sluiten af in Uvita. Rainforest, vulkanen, cloudforest en tussendoor lekker op de playa. Alsof je je op de set van de tv-serie Lost bevindt. We zijn nu in Samara en 3 lekke banden verder… Machtig mooi avontuur. Pura Vida!

Wat zijn de plannen op marketinggebied voor najaar 2024 en 2025; gaat er iets veranderen aan de marketingstrategie van het merk en waarom?

We hebben op het gebied van radio en televisie best wat merken in portfolio, dus om het zomers en luchtig te houden probeer ik het kort te houden. Bovendien moet ik nu vooral buiten spelen. Oh nee, het regent. Weer.

 Anyway, SBS6 toont de beste prestaties sinds 2011, en daar zijn we trots op. Het merk positioneert zich als verfrissend, eerlijk, authentiek en uitgesproken, en dat sluit goed aan bij de huidige tijdsgeest. Uit consumentenonderzoek (BAV) en eigen dashboards blijkt bovendien dat SBS6 echt als 'onderscheidend' wordt ervaren. In een uniform tv-landschap is ‘onderscheidend’ een USP waarop we verder bouwen met bekende programma’s en veel vernieuwing. Denk aan Lang Leve de Liefde, Vandaag Inside en De Bondgenoten, maar dit najaar brengen we ook veel nieuwe formats zoals de familieshows 30 Seconds en JA of NEE, en grote series als Gooische Vrouwen en Medisch Centrum West.

Net5 gaat vanaf dit najaar scherper aan de wind varen met een focus op meer reality en lokale content. Zo introduceren we Een Eigen Huis met René en Natasja Froger, waarin zes koppels strijden om een droomhuis op een prachtige locatie. Ook nieuw is Charmes in de Strijd met Patty Brard, waarbij twaalf aantrekkelijke singles een roadtrip door Italië maken en elkaar moeten vertrouwen, verleiden en strategisch spelen om een groot geldbedrag te winnen. Deze nadruk op lokale content en reality heeft direct effect op het karakter en profilering van het merk; dwingender en meer uitgesproken met behoud van klasse en kwaliteit. Dat geeft een goede bodem voor spraakmakende campagnes.

Veronica is en blijft voor ons dé filmzender van Nederland en garandeert ook dit najaar weer hitseries en de grootste blockbusters. Never change a winning team!

Viaplay TV, het free-to-air premium sportkanaal, gevormd door een partnership tussen Talpa Network en Viaplay Group, behoeft nog een duidelijkere propositie richting consument. Waar staat de zender voor en hoe onderscheidt het zich van het SVOD platform Viaplay? Mooie casus waarvoor we dit najaar campagne gaan voeren.

Radio 538 groeit en behoeft geen wijziging in identiteit. Een sterk merk gestoeld op energieke hitradio met een volwassen tone-of-voice. Het merk is vooral buiten radio veel zichtbaar met de ochtend- en middagshow en high-end partnerships. Ook tijdens de zomer! Zo bracht De 538 Middagshow vanuit een samenwerking met KNVB het oranjegevoel tijdens het EK over met locatie-uitzendingen vanuit Duitsland, maken we volgend weekend exclusief drie dagen lang radio vanaf de Formula 1 Dutch Grand Prix in Zandvoort en hebben we een samenwerking met de Eredivisie waarvan het seizoen net weer is gestart. Met De 538 Ochtendshow en De 538 Middagshow vanaf 19 augustus weer terug van vakantie, zijn we klaar voor het najaar!

Radio 10 heeft de propositie helder; welk moment je de zender ook aanzet, je hoort altíjd De grootste hits aller tijden. Met Lex Gaarthuis in de ochtend en het onmiskenbare geluid van Gijs Staverman in de middag introduceerden we deze zomer een nieuwe programmering. We willen onze luisteraars een positieve sfeer brengen en herkenning bieden met de grootste hits en vertrouwde dj’s en daarmee het gezelligste station van Nederland zijn. Het format staat als een huis, maar de zender moet wel groeien in bereik op het nieuwe FM-kavel en daar zetten we campagnes op in, ook gedurende de zomer en in het najaar richting de populaire Top 4000.

Sky Radio is de Non Stop Feel Good ‘zender’ met de beste mix van classics en hits en bereikt al jaren de meeste luisteraars. Waar en wanneer zij maar willen; op werk, onderweg of gewoon lekker thuis. Om in marktaandeel te groeien moeten we luisteraars wel langer vasthouden. Tactische middelen t.b.v. doorbeluistering en natuurlijk de juiste muziekmix gaan hieraan bijdragen. Maar eerst maken we ons natuurlijk op voor the most wonderful time of the year: kerst! Jaarlijks stemmen in deze periode miljoenen Nederlanders af op Sky Radio -dat vanaf eind november al wordt omgedoopt tot The Christmas Station- en ook dit jaar zullen we hen weer verrassen met feel good kerstmuziek, acties en positieve content.

Welk seizoen is het belangrijkst voor jouw merk en waarom?

Voor- en najaar, als de consument veel video en audio consumeert, zijn onze belangrijkste maanden. In die maanden zenden we onze sterkste content uit en is de competitie het sterkst. Vroeger bestond de zomer voor een groot deel uit herhalingen. Dat is niet meer zo. Consumenten zijn gewend om goede content op elk gewenst moment tot hun beschikking te hebben en daar bedienen wij ze in.

Denis’ Zomerfavorieten

Favoriete zomerdrankje?

Paulaner Weizen 500 ml. Fris en romig met een kleine bubbel.

Favoriete ijsje? Softijs van ijssalon Bemer uit Soest of bij De Punt in Westenschouwen (Zeeland)

Kamperen of hotel? Airbnb graag

Favoriete barbecuegerecht? Kippendijen met rode ui en aubergine of gewoon zalm en dan zelf roken.

Boek of badminton? Tafeltennis

Favoriete vakantieland? Ergens groen met goede wijn.

Natuur of stad? Van natuur worden wij allemaal relaxed.

Zwembad of strand? Strand. Lekker beachballen en staren naar de horizon.

Auto of vliegtuig? Auto! Vrijheid en privacy. En status ;)

Fiets of boot? Zeilen! Op het water kom je pas echt in de flow.

Favoriete zomermerk? Lancaster. Bij het openen van de fles waan je je al op de playa. Alle Jezus lekker product.

Zomer of winter? Zon, zon, zon.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken