Mazda zet met podcast Takumi Nederlands vakmanschap centraal

Mazda zet met podcast Takumi Nederlands vakmanschap centraal
  • Media
  • 23 aug 2024 @ 11:05
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Mazda Motor Nederland lanceert zijn eerste podcastserie ‘Takumi – De weg naar Meesterschap’. In een reeks van zes afleveringen komen verschillende Nederlandse Takumi-vakmeesters aan het woord.

De podcast is een samenwerking met marketing- en communicatiebureaus, waaronder VML en Mindshare, en sluit aan bij de merkbelofte van Mazda: ‘Crafted in Japan’. Deze belofte staat voor het vakmanschap dat je aldus Mazda, ‘terugziet in elk detail bij Mazda, gemaakt door de handen van de Takumi - vakmeesters met meer dan twintig jaar ervaring.’

Het doel van de podcast is de luisteraar te inspireren en kennis te laten maken met lokaal vakmanschap. Door middel van storytelling komen zes bijzondere Nederlandse Takumi aan het woord, die in hun werkomgeving vertellen over de expertise.

Wat is de link tussen het merk en de ‘Takumi’ in de podcast?

Judith Fuchs (zie foto hierboven), manager Marketing & Communicatie bij Mazda Motor Nederland: ‘De ontwikkeling van een Mazda is niet alleen een resultaat van jaren ontwikkeling, maar van vele generaties Japans Takumi-meesterschap. Een auto ván mensen vóór mensen, vanuit de traditionele Japanse filosofie van Monotsukuri; ‘de kunst van het maken’. Zij wijden vele jaren aan het creëren van een voorwerp, waarin ze ziel en zaligheid leggen om het detail waaraan ze werken tot leven te brengen. De link tussen deze experts in de podcasts en Mazda is precisie en vertrouwen in onberispelijke kwaliteit in elk aspect en in elk detail van het product. Mazda geeft de Nederlandse Takumi een auditief podium om het specialisme te delen met de luisteraar.’

Wat voor een bijzondere Takumi hebben jullie geïnterviewd en wat is de link met het merk?

Judith Fuchs van Mazda: ‘In een van de afleveringen komt Alex Wiersma van Roeiwerf Wiersma aan het woord. Wiersma bouwt roeiwedstrijdboten en neemt de luisteraar mee in de manier waarop hij de beste roeiboten bouwt. Het draait hierbij niet alleen om een ultiem design, maar tevens om de wetten van de aerodynamica. Een andere aflevering is gewijd aan Merlijn Snitker, een succesvolle componist van filmmuziek. Met zijn vakmanschap als componist weet hij de juiste snaar te raken. Hij maakte onder andere de muziek voor Alles is Liefde, de Marathon en Bankier van het Verzet.’

In daaropvolgende podcasts komen andere inspirerende Takumi aan het woord, waaronder Wilma Plaisier, meester-schilder in het Delftsblauwe ambacht, architect Hans van Heeswijk over zijn vakmanschap in de bouwkunst en de bekroonde gastvrouw Caroline Berends over de ultieme gastvrijheid in een sterrenrestaurant. De zesde aflevering van de podcast gaat over Nico van Vuuren, de tulpenkweker die grastovenaar werd. Van Vuuren zorgt met zijn vastberadenheid en innovatie voor de sublieme kwaliteit van de grasvelden, waar kampioenschappen op gespeeld worden. Van Wembley tot Wimbledon. 

Wat is de doelgroep en het doel voor deze podcast en waarom?

Fuchs: ‘In een industrie waarin producten steeds meer hetzelfde lijken te worden, is differentiatie key. Al helemaal voor high-involvement products als auto’s is merk bouwen dus cruciaal.

Mazda wil zich als merk nóg beter onderscheiden, door de kernbetekenis beter te benutten en de massamarkt aan te spreken.

De nieuwe merkbelofte ‘Crafted In Japan’ is de kans om in gesprek met consumenten te zijn en de relevantie van het merk Mazda te verhogen. Het doel is om de luisteraar te inspireren, de merkbelofte lading te geven en de merkbekendheid te vergroten. De merkbelofte is tastbaar in drie verschillende pilaren: precisie, human-centric en toewijding. We willen ervoor zorgen dat onze doelgroep Mazda meer gaat zien om zijn craft, details en het Kodo design dat erachter schuilgaat.’

De doelgroep die past bij het doel is volgens Fuchs tweeledig. ‘Naast dat Mazda een nieuwe doelgroep aanspreekt dient ook Mazda’s loyale fanbase de merkbelofte te omarmen. Mazda focust zich binnen de nieuwe doelgroep op de leeftijd 35-45 jaar, maar zeker ook op een jongere doelgroep van 25 tot 35 jaar, die misschien nog niet toe is aan het kopen van een auto kopen, maar waarmee het merk vast voor kan sorteren op merkvoorkeur. Binnen de loyale fanbase focust het merk op de leeftijd 35-45 jaar, als first time óf loyale klant.’

Met welke bekende creatieve bureaus is dit idee tot stand gekomen?

Fuchs: ‘De podcast is tot stand gekomen is samenwerking met verschillende marketingbureaus. Mindshare en VML Amsterdam zijn verantwoordelijk geweest voor het initiële idee, de content en de (audio)strategie. VML heeft bovendien bijgedragen aan de projectbegeleiding en merkbewaking. VisionairOrdinair nam de productie van de audio en video op zich en tot slot was Jeen Beerting Design verantwoordelijk voor de illustratie en het design van de digitale podcasttegel.’

Joep van der Laan, Content Marketing & Podcasting (Mindshare): ‘We leggen de lat voor branded podcasts hoog. Zeker wanneer het, net als bij Mazda, over vakmanschap gaat. Met deze groep specialisten is kwalitatief vanzelfsprekend. De Takumi podcast brengt hoogwaardige audioverhalen waarin hoorbaar veel aandacht in opbouw en sound design is gestoken. Audio vakmanschap.’

Edwin van Kuilenburg, Creative Lead (VML Amsterdam): ‘De titel 'Takumi' krijg je in Japan niet cadeau bij een pakje boter. Bij Mazda bijvoorbeeld mag je jezelf pas na 20 jaar bewezen vakmanschap zo noemen. Het was dan ook een waanzinnig mooie uitdaging om met VisionairOrdinair op zoek te gaan naar Nederlandse professionals die ook aan dit unieke profiel voldoen.’

Takumi – De weg naar meesterschap’ is gratis online te luisteren via de reguliere kanalen, zoals Spotify en Apple Podcast. Alle afleveringen zijn reeds gepubliceerd en tevens te vinden op: mazda.nl/podcast.

Credits

Opdrachtgever: Mazda Motor Nederland

Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Judith Fuchs

Bureaus: Mindshare, VML, Visionair Ordinair, Jeen Beerting Design

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken