Telefoonboekje Odido en CPNB groot succes

Telefoonboekje Odido en CPNB groot succes
  • Media
  • 19 aug 2024 @ 09:47
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het telefoonboekje, het allereerste kinderboek in de vorm van een smartphone, is populair. Inmiddels is een oplage van ruim 50.000 exemplaren bereikt.

Het gratis telefoonboekje met tekst die volledig bestaat uit chats, is geschreven door bestsellerauteur Marjon Hoffman, bekend van De regels van Floor. Basisschoolleraren waren zo enthousiast over deze nieuwe vorm van leesbevordering dat zij het massaal bestelden voor hun leerlingen.

Vanaf vandaag – 19 augustus - gaan de eerste scholen weer van start. Vanaf dan geldt er ook op alle basisscholen een telefoonverbod.

Odido en CPNB stonden in april stil bij het gebruik van telefoons op basisscholen. Omdat de aandacht van kinderen steeds meer van het boek naar de telefoon verplaatst, ontwikkelde Odido het telefoonboekje. De telecomprovider vindt het belangrijk dat kinderen wat vaker hun telefoon wegleggen en iets anders doen. Met Het telefoonboekje herontdekken kinderen de lol van lezen. Met een gemiddelde leestijd van 25 minuten was Het telefoonboekje goed voor 1.375.000 leesminuten. Daarbij overweegt 80% van de kinderen na het lezen van Het telefoonboekje ook andere boeken te gaan lezen. 72% van de ondervraagden (2425 scholieren) gaf aan meer te willen lezen in deze vorm.

Met het stijgen van de schermtijd daalt onder andere de leesvaardigheid en leestijd van kinderen. Van de zevenjarigen – beginnende lezers – leest 68% vrijwel dagelijks een boek in de vrije tijd. Aan het eind van de basisschool, op twaalfjarige leeftijd, is dat met de helft gedaald (naar 35%). 1 op de 3 vijftienjarigen scoort een onvoldoende voor leesvaardigheid (PISA-Nederland, 2022).

Met initiatieven zoals Het telefoonboekje zet Odido zich in voor het bevorderen van leesplezier en leesvaardigheid onder kinderen, en draagt zo bij aan hun algehele ontwikkeling.

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken