McKinsey onderzoekt rendement retail

McKinsey onderzoekt rendement retail
  • Food-en-retail
  • 21 feb 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De gemiddelde ebitda - het kasgenererend vermogen van een onderneming- in de retailsector bedroeg van 2009 tot en met 2023 7,1%. McKinsey voorspelt dat dit cijfer in de komende vijf jaar met 2,7 procentpunt kan dalen naar 4,4%.

De ebitda is daarmee dus een indicatie van de vitaliteit van het bedrijf. De afko staat voor Earnings Before Interest, Tax, Depreciation en Amortisation. Oftewel: winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen.

De marges van supermarktbedrijven staan volgens de consultants aan de Amsterdamse Amstel onder druk door een combinatie van factoren: inflatie, stijgende arbeidskosten, en de groei van discounters en private labels. De gemiddelde ebitda in de sector bedroeg van 2009 tot en met 2023 7,1%, maar McKinsey voorspelt dat dit cijfer in de komende vijf jaar met nog wel minus 2,7 kan dalen naar 4,4%. Dit komt door aanhoudende inflatie, de verminderde koopkracht van consumenten, de toenemende aantrekkingskracht van discounters, de populariteit van private labels (wat een bedreiging vormt voor retailers die hierin zwak zijn), en het groeiende marktaandeel van e-commerce.

McKinsey wijst erop dat supermarktketens die onder druk staan, oplossingen moeten vinden door te focussen op groei. Dit kan door een uitstekende uitvoering en operatie, door grootschalige transformatie, of door creatief en effectief te besparen.
(PvWK | bronnen: McKinsey, FP en WeCapital | beeld: Mathieu Stern / Unsplash)

Wie het rapport wil downloaden kan dat via FP (pdf).

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken