Column: Albert Heijn verhoogt prijzen

  • Media
  • 11 sep 2013 @ 11:47
  • Link
  • Joost van Liemt
    Joost van Liemt

    Strategy Director
    Energize
  • Geen tag

Handig toch, zo’n zomer. Iedereen weg, niemand let op, je kunt als bedrijf iedere boodschap die je wilt ongestraft de wereld insturen. Deze had ik al even op mijn lijstje staan: Albert Heijn gaat geld in rekening brengen aan klanten die via internet hun boodschappen doorgeven en het in de winkel komen afhalen. Zo wordt toch nog weer ergens een paar euro verdiend aan verkoop via internet.

Want ja, dat bestellen via internet is dan wel handig van en vooral kostenbesparend voor onze Zaanse vrienden, maar omdat de meeste mensen toch niet echt opletten kun je er best een paar euro opgooien. Een paar euro? Dat is bij een gemiddelde bestelling al gauw een procent of vijf. Tel daarbij op minder voorraadproblemen, minder personeel, minder winkeloppervlak en het bonusvoordeel voor Albert Heijn is duidelijk. Niemand die er iets van zegt. Normaalste zaak van de wereld. Leve het internet.

Dezelfde ergernis heb ik bij vele facturen versturende bedrijven en bedrijfjes. Die zijn een tijd geleden nogal plompverloren begonnen met het ‘niet meer versturen van facturen in het belang van het milieu’. Jaja. Het milieu. Daar heeft het natuurlijk niets mee te maken. Het gaat ze om kostenbesparing. Niks mis mee, maar noem het gewoon bij de naam en verschuil je niet achter slappe, MVO-achtige teksten. Want het werkt niet. Simpelweg omdat ik een factuur in de administratie moet hebben. Aantoonbaar. Geprint. Wat dus betekent dat ik die prints moet maken. Dat ik het papier moet kopen, dat ik voor de toner in de printer opdraai. En zij dus besparen op porti, op papier en toner. Niet op enveloppen, die sturen ze toch wel. Waarom daar die factuur niet bijpast is mij een raadsel. Ofwel, die boom gaat toch wel om. Helaas.

Eigenlijk is dat gewoon misbruik van internet. Ooit was er de visie dat internet voor besparingen zou zorgen, meer snelheid en minder overhead, en dat was ook zo. Maar dat kunnen bedrijven niet aanzien. Kostenbesparing is prima, maar dan wel bij het bedrijf, niet bij de consument. Dus nu zie je dat internet het leven duurder maakt. Omdat bedrijven zich niet in kunnen houden. Omdat ze alsmaar doorgaan met het oprekken van de financiële grenzen. Zo eigenen bedrijven zich het digitale kanaal langzaam toe. Stukje voor stukje, met alle geduld van de wereld. En het gaat verder dan geld. Marketeers laten je tegenwoordig kiezen: laat je gegevens achter en je ontvangt alleen reclame waar je ‘behoefte’ aan hebt, of laat geen gegevens achter en je ontvangt allerlei reclame, om het even wat. Vreemde keuze. Chantage, natuurlijk. En wat als ik best een bijdrage in de kosten zou willen leveren, middels een abonnement bijvoorbeeld, zeker als ik dan geen reclame te zien krijg? Die optie wordt helaas niet geboden.

Hm. Wacht ‘s... Het zal toch niet zo zijn dat bedrijven zo ver vooruit denken dat het hele abonnementenprincipe op deze manier weer terug gaat komen? Dat ze ons zo bombarderen met reclame, dat we op termijn zelf kíezen om te betalen om geen reclame te zien? Onder het mom van vrije keuze? Bedrijven hoeven dan geen campagnes meer te maken, hoeven geen mediageld meer te besteden – in ieder geval een stuk minder – en hebben een vaste, betrouwbare inkomstenstroom. Want we betalen graag om geen reclame te zien. Dat is pas misbruik maken: consumenten precies laten doen wat je wilt. Of is dat hele slimme lange termijn-marketing?

Joost van Liemt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken