Bangkok is marktplaats voor magazine-licenties en digitale kiosken

  • Media
  • 18 mei 2014 @ 20:48
  • Link
  • Rob Does
    Rob Does

    directeur
    MediaTest
  • PrintOnline

Tijdens de openingsspeech van Chris Llewellyn (President FIPP) werd de wat narrige toon van het FIPP Worldwide Media Marketplace in Bangkok (WMM) gezet. Nieuw gelanceerde internationale magazine licenties worden steeds spaarzamer. Het aantal nieuwe lanceringen is fiks gedaald van 104 in 2011 tot 65 vorig jaar en FIPP voorspelt een verdere daling in 2014.

Als zelfstandig consultant tussen alle internationale uitgevers is het een fascinerende ervaring om bij elke stand een licentie aangeboden te krijgen. De Nederlandse versie van Time Out, het internationale hotelmagazine Hotelier en diverse Aziatische succestitels lagen binnen handsbereik. Maar ook de licentie op mijn favoriete magazine The Good Life (recent alweer stopgezet door Roularta) bleek hier makkelijk beschikbaar. Ambitieuze media-ondernemers, sla je slag! Als er één moment is om een internationale licentie te verkrijgen, is het nu. 

Wel zal je dan moeten nadenken over je verdienmodel en de digitale component. De sprekers op het aanvullende Digital Newsstand Forum gaven een realistische inkijk in de synergie tussen beide mediumtypen. Zeker, de digitale omzet groeit maar het blijft lastig om de productiekosten van een swingend digitaal magazine terug te verdienen. Daarnaast bleek uit divers onderzoek dat digitale lezers helemaal niet zitten te wachten op veel spannende filmpjes, bewegende infographics en andere slimmigheden. Om nou te zeggen dat pdf eigenlijk ideaal is gaat wat ver, maar verschillende sprekers gaven ‘back to basic’ als belangrijke trend. Op maat vormgegeven digitale magazines maken plaats voor gestandaardiseerde formats en software die hier slim mee omgaat. 

Ten slotte werd ook in het digitale kanaal zichtbaar dat enerzijds gratis informatie aan belang groeit en anderzijds de (super)gespecialiseerde betaalde informatie. Brede toegankelijke informatie zoals betaalde dagbladen en brede magazineformules zullen het ook digitaal steeds moelijker krijgen. Voor dit middensegment is ook digitaal op termijn geen oplossing. Freemium apps en informatie (gratis downloadable om vervolgens via gespecialiseerde informatie tot betaling te verleiden) werd hier tot standaard verklaard. 

Wat overblijft zijn de vele creatieve merkextenties. Angela Kim van Rodale International vertelde een inspirerende verhaal over de Men’s Health Personal trainer app. Een gratis app die slim verleidt tot een pro versie. Ontwikkeld in Duitsland en nu wereldwijd en taal voor taal uitgerold. Future Publising vertelde over de deal met de website Lifehacking waarbij er helemaal geen magazine meer aan te pas komt maar wel een sterk gelokaliseerde website die ook lokaal commercieel zal worden geëxploiteerd. 

Samenvattend was het een fascinerend congres. Mede door de indrukwekkende protesten van de Shutdown Bangkok beweging in een andere deel van de stad maar vooral door de zoektocht van de vele uitgevers naar gezonde nieuwe exploitatie-modellen. Het is duidelijk dat een eenvoudige merklicentie geen garantie voor succes meer is. Maar dat hebben we in Nederland helaas al ervaren… 

Rob Does is zelfstandig media consultant en oprichter/eigenaar van de internationale marktplaats GymAround.com
www.twiter.com/robdoes
www.gymaround.com

Rob Does

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken