82.000 bezoekers voor de VriendenLoterij ZomerConcerten

82.000 bezoekers voor de VriendenLoterij ZomerConcerten
  • Sponsoring
  • 2 sep 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurMarketing

Deze zomer brachten meer dan 82.000 mensen een bezoek aan de VriendenLoterij ZomerConcerten in Het Concertgebouw. Na een zomer met meer dan 80 concerten is de reeks met het concert 'At the Movies' afgesloten.

Het doel van de zomerprogrammering om een breder publiek Het Concertgebouw te laten ontdekken met laagdrempelige concerten in een informele sfeer, noemt de organisatie 'geslaagd': '42 procent van de bezoekers kocht voor het eerst een kaart. Bij 'Videogames in concert' was maar liefst de helft van het publiek voor het eerst in Het Concertgebouw.'

De zomerprogrammering opende met Meau en het Metropole Orkest. Ook Di-rect-zanger Marcel Veenendaal, die met het Jazz Orchestra of the Concertgebouw een ode aan Chet Baker bracht en Flip Noorman die zijn grote inspiratiebron Leonard Cohen eerde, maakten indruk. Dirigent Elim Chan en het Concertgebouworkest zorgden niet alleen voor een uitverkochte Grote Zaal; ook bij de Meet&Greet na afloop was de Spiegelzaal tot de nok toe gevuld.  

Muzikale hartendieven
'Ook de jonge garde uit binnen- en buitenland – zoals het Zuid-Afrikaanse Miagi, het Turkish National Youth Symphony Orchestra, het Braziliaanse Ilumina, het Jeugdorkest Nederland en het Nationaal Jeugdorkest – veroverde met gepassioneerde en hoogwaardige optredens de harten het publiek', stelt VZC. De twee Nederlandse jeugdorkesten – voor talent van respectievelijk 14-20 en 18-26 jaar – vroegen bovendien aandacht voor de afgewezen subsidieaanvragen én bewezen met hun concerten dat zij de ideale kweekvijver zijn voor Nederlandse beroepsmusici, voegt de organisatie kritisch toe.

Na een wereldwijde tournee keerde ook Tiken Jah Fakoly terug naar Nederland voor een akoestisch optreden tijdens de VriendenLoterij ZomerConcerten.

Succesvolle samenwerking
Aan het begin van de zomer kondigden Het Concertgebouw en de VriendenLoterij aan dat de samenwerking voor de ZomerConcerten is verlengd tot en met 2027. Deelnemers van de VriendenLoterij krijgen met hun VIP-Kaart 50 procent korting op toegangskaarten voor alle concerten in deze reeks. Ook worden er exclusieve winnaarsconcerten georganiseerd voor deelnemers van de VriendenLoterij. Dit jaar was 28 procent van de bezoekers van de ZomerConcerten deelnemer van de VriendenLoterij, stelt de sponsor.
(PvWK | foto: Simon van Boxtel i.o. VZC)

foto boven: Tan Dun dirigeert Beethovens Negende symfonie in het Concertgebouw in het slotweekend.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken