Tupperware voor Pink Ribbon: onverwacht groot succes

  • Algemeen
  • 4 apr 2014 @ 07:11
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • StichtingMerkenActies

Er was gehoopt op 10.000 euro, maar de opbrengst van de Tupperware-actie voor Pink Ribbon werd ruim 64.000 euro. Voor Pink Ribbon was dit ‘een geschenk uit de hemel’, omdat de stichting, die de strijd aangaat met borstkanker, dit jaar met een nieuwe manier van financieren is begonnen. ‘Hierdoor kunnen meer onderzoeken nog sneller starten,’ vertelt Pink Ribbon-directeur Susan Veenhoff.

De nieuwe manier van financieren houdt in dat onderzoekers een gedeelte van het benodigde onderzoeksgeld vanaf dit jaar op voorhand ontvangen. Het gaat om 50 tot 70 procent van het totale budget; het resterende bedrag wordt gedurende het lopende onderzoek opgehaald. ‘Een kinderlijk eenvoudige, maar zeer effectieve manier om meer projecten te kunnen starten en om ervoor te zorgen dat door ons toegekend onderzoeksgeld niet onnodig lang op onze bankrekening “wacht”,’ legt Veenhoff uit.

Crisisbestendig
‘Dankzij de bijzondere actie van Tupperware hebben we, in deze tijd van moeizaam fondsen werven, een grote financiële stap voorwaarts gedaan. Misschien hebben we hiermee wel een nieuwe, crisisbestendige bron voor fondsenwerving aangeboord,’ meent Veenhoff. Wat ‘de bijzondere actie van Tupperware’ inhield?

Onverwacht succes
Jessica Jongen, marketingmanager bij Tupperware, legt uit: ‘De actie van Tupperware was even simpel als doeltreffend. Een roze vensterdoos werd in de eerste week van februari aantrekkelijk in prijs verlaagd en van elk verkocht exemplaar zou 5 euro naar Pink Ribbon gaan. Verwacht werd dat er circa 10.000 euro opgehaald kon worden. Maar het werd ruim 64.000 euro! Een uniek resultaat, zeker in het licht gezien van de momenteel lastige markt voor fondsenwerving.’

Een verklaring voor het onverwachte succes kan volgens Jongen zijn ‘dat Tupperware het ondanks, of misschien wel dankzij, de crisis de laatste jaren meer dan goed doet’. ‘Eten bereiden en op een gezonde manier bewaren, past bij de tijdgeest,’ verduidelijkt Jongen. ‘Daarnaast is Tupperware als organisatie een uitkomst voor mensen die tijdelijk zonder baan zitten. Want je kunt er zo aan de slag als organisator van je eigen Tupperware-party. En je bepaalt zelf hoeveel je wilt werken, en hoeveel je verdient.’

Vrouwen en roze
Waarom juist een fondsenwervingsactie voor Pink Ribbon? Jongen vertelt: ‘Sinds de oprichting in 1944 biedt Tupperware kansen aan - voornamelijk - vrouwen wereldwijd. Maar wat kun je doen zonder je gezondheid? Pink Ribbon zet zich in om mensen - ook vooral vrouwen - weer gezond te laten worden, en gezond te laten blijven. Want als gezond bent, kun je van alles bereiken en je kansen benutten. Dat is wat ons bindt. Naast de kleur roze,’ voegt Jongen daar lachend aan toe.

Tupperware-party
Tupperware is in 1944 opgericht in Amerika. Al in 1951 besloot het bedrijf om zijn producten niet meer via winkels, maar via het ‘Home Party Plan’ (de welbekende Tupperware-parties) te verkopen. Dit bood meer kansen om een langdurige relatie met klanten op te bouwen en ze optimale persoonlijke aandacht te geven. In 1962 introduceerde Tupperware de ‘Party’ ook in Nederland.

‘Het sociale concept ervan was en is zeer succesvol: deelnemers bieden zich aan voor een party bij hen thuis, en nodigen familie en vrienden uit,’ weet Jongen. ‘Anno 2014 is de party overigens een stuk moderner dan in de jaren ’60 en geëvolueerd in de Tupperware Kookstudio. Van woonkamer naar keuken zogezegd, omdat mensen Tupperware-producten voornamelijk daar gebruiken.’



Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken