Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
- Algemeen
- 10 feb 2023 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - InterviewMarketing
- 10 feb 2023 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Myrthe Kuipers is PhD kandidaat Marketing aan de UvA Business School. Zij heeft ruim vijf jaar gewerkt bij onlinemarketingbureau Whello. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
AFIP
Bij Whello heb ik eerst gewerkt als seo/cro-specialist en vervolgens heb ik het growth marketing-specialisme opgezet. Daarnaast heb ik in 2016 stichting Atrium Fibrilleren Innovatie Platform (AFIP) opgericht met Prof. Brundel en Prof. De Groot. De stichting fungeert als platform voor mensen met boezemfibrilleren en onderzoekers om nieuw onderzoek op te zetten naar deze hartritmestoornis door middel van co-creatie.
KENNISOVERDRACHT
Wat ik altijd moet uitleggen over wat ik doe? Dat mes snijdt aan twee kanten. De medische professionals waarmee ik werk moet ik uitleggen waarom content toegespitst moet worden op de lezer (vaak een leek) en waarom het belangrijk is om teksten seo-proof te schrijven en hoe je de juiste termen en vragen vindt om content voor te creëren. Op deze manier kunnen medische professionals en de patiënten elkaar beter vinden.
Aan de andere kant moet ik managers en decision makers van bedrijven uitleggen dat marketing niet alleen ingezet kan worden om producten en diensten te verkopen met als doel om geld te verdienen, maar ook om kennis over te dragen op een publiek om consumentengedrag positief te beïnvloeden, met als uitkomst (duurzame) voordelen voor de maatschappij.
WHAT’S NEW?
In maart 2022 heeft prof. Brundel een grote NWA-beurs binnengehaald met het project Circular, waarin stichting AFIP een centrale rol speelt. Ervaringen van mensen met boezemfibrilleren, ook wel atriumfibrilleren genoemd, staan centraal op het platform. De vijf meest genoemde triggers door de communityleden voor boezemfibrilleren zijn verzameld en gaan nu onderzocht worden met deze beurs. Dit is erg bijzonder, aangezien onderzoek regelmatig op een top down manier wordt uitgevoerd en de patiënt niet direct wordt meegenomen in het onderzoeksdesign. Samen met de UvA en onlinemarketingbureau Whello onderzoek ik hoe er meer awareness en engagement aangewakkerd kan worden bij de patiënten, familieleden, maar ook de healthcare professionals binnen Nederland. Wij hopen op deze manier de community van AFIP te vergroten. Wij doen dit met behulp van de online aanpak en expertise van Whello. Zij werken aan de hand van een zogenoemd digitaal ‘1,2,3’tje’, waarin de branding en boodschap via de juiste landingspagina’s en campagnes bij de juiste doelgroep terecht komen. Door de samenwerking met stichting AFIP en UvA wordt deze methode wetenschappelijk onderbouwd.
WETENSCHAPPELIJKE ONDERBOUWING
Zoals eerder genoemd, bestaat de marketingaanpak van Whello uit drie fases:
Fase 1: De invulling van het merkverhaal en de uitingen daarvan in online advertenties en landingspagina's doen wij aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Zo gebruiken wij concepten die al eerder zijn gevalideerd in andere studies of waar extra onderzoek naar nodig is.
Fase 2: Wij zetten vervolgens campagnes live om data te verzamelen en te analyseren welke concepten wel of niet werken op het gebied van awareness en engagement. Dit doen wij aan de hand van voorspellende modellen, gebaseerd op individual level data. Deze data en uitkomsten verzenden wij naar wetenschappelijke marketingtijdschriften en bij goedkeuring wordt ons artikel gepubliceerd.
Fase 3: Door het gebruik van wetenschappelijke methoden, kunnen wij valideren welke uitingen in de aanpak goed hebben gewerkt of juist optimalisaties nodig hebben.
MARKETINGHELD
Ik heb niet één held. Wel zijn er een aantal personen die in de buurt komen. Ik heb mega veel respect voor Dennis Karpes (co-founder van onder meer Dance4Life en JustDiggit). Na jarenlange ervaring bij commerciële partijen, zoals Levi’s, wilde hij marketing inzetten om de aarde te verbeteren. Zo heeft hij bijvoorbeeld met Justdiggit veel natuurgebieden hersteld door het overdragen van kennis bij de lokale bevolking om grond los te scheppen, zodat water weer de bodem in kon treden. Zo zijn allerlei (woestijn)gebieden opnieuw begroend om biodiversiteit te herstellen en bij te dragen aan het ‘afkoelen’ van de aarde.
Verder ben ik fan van wetenschappelijke influencers zoals Dr. Andrew Huberman, Dr. Daniel Amen en Dr. Michael Greger. Wat zij allemaal erg sterk hebben toegepast, is het vertalen van complexe medische inzichten naar consumeerbare content die het publiek wapenen met kennis om de leiding te nemen over eigen gezondheid.
ENTERTAINING
Ik vind de reclame van Monday (werk- en planningplatform), You in 1 minute, erg sterk. Het is een erg prettige commercial om naar te kijken en dit komt doordat ze op een grappige manier de exacte frustraties van projectmanagers weten aan te spreken. Als alle ads zo entertaining waren om naar te kijken, zou ik nooit meer een advertentie skippen op YouTube.
ERGERNIS
Ik erger mij heel erg aan advertenties die gericht zijn op massaconsumptie, zoals goedkope vleespakketten voor op de gourmet of de BBQ. Wie gaat bewuste, groene keuzes maken als de verleiding groot is om mee te gaan in massaconsumptie? Ik denk dat dit vooral gevoelig ligt bij consumenten met een beperkt inkomen. Bedrijven, zoals supermarkten, zouden het juiste voorbeeld moeten geven.
FAN
Ik ben vooral fan van inbound marketing. Het forceert de marketeer om echt te kijken hoe waarde gecreëerd kan worden voor de consument. Ik weet nog dat ik hierdoor gefascineerd werd tijdens mijn eerste afstudeerstage toen ik tijdens mijn marktonderzoek steeds maar weer uitkwam bij Hubspot. Zij hadden alle informatie die ik nodig had verwerkt in rapporten die ik kon downloaden door mijn mailadres achter te laten. Zo kwam ik mooi terecht in hun marketingfunnel en bleef ik geïnspireerd. Effectieve marketing die niet stoort, maar waarde toevoegt.
FRUSTRATIE
Ik kan mij ergeren aan influencers op TikTok en Instagram die massaal merken als Shein aan het promoten zijn. Een merk zoals Shein laten zij aantrekkelijk lijken, terwijl het merk alleen maar beschikt over goedkoop geproduceerde kleding, waarvan de designs ook nog eens gestolen zijn van opkomende, getalenteerde designers. En dan heb ik het nog niet eens over de impact op het milieu van dit soort fast fashion-partijen.
UITDAGING
Het inzetten van marketing op een data driven manier. Momenteel wil dat nog best lukken als je kennis hebt van data en tracking, maar dit wordt de marketeers steeds lastiger gemaakt door beperkingen vanuit grote platforms zoals Google, Meta, maar ook Apple.
NICE
Ik heb eigenlijk geen favoriet merk, maar labels zoals Miista vind ik nice. Miista heeft de meest bijzondere schoenendesigns en het merk zet zijn marketing erg goed in. De campagnes zitten creatief goed in elkaar en Miista verstopt ook wel eens kortingen of andere items in de steden waar er sample sales zijn om de engagement met de doelgroep nog meer te verhogen.
GUILTY PLEASURE
Ik consumeer vooral online media via mijn telefoon: Instagram, TikTok en Spotify (podcasts). Ik blijf het leuk vinden om naar Ted Talks te luisteren en de afgelopen tijd luister ik vaak naar de podcast Huberman Lab van neurowetenschapper Andrew Huberman. Als ik iets volg, is het vaak educatief. Hier tegenover staat dat ik soms ook hersendood naar celebrity updates kijk…
Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL
Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events