DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
- Algemeen
- 19 mei 2023 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingInterviewAI
- 19 mei 2023 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.
Voor artikelen op de website over onderwerpen als ‘wat is een grootboekrekening?’ gebruikt Afas al vrij standaard AI. 95 procent van die output kan integraal doorgeplaatst worden wat soms resulteert in een productie van maar liefst 50 artikelen op een enkele dag. Andere willekeurige voorbeelden waarbij AI handig van pas komt zijn de tekst-to-speech-verslagen die toegevoegd worden aan het verslag van een telefoongesprek en afwijzingsmails voor alle Engelstalige marketing automationmails die het software bedrijf dagelijks ontvangt. Ten Wolde: ‘We staan aan het begin, maar zijn wel volop met AI bezig.’
Gaat kunstmatige intelligentie marketing veranderen?
Het gaat nog belangrijker zijn om als marketeer in je teksten en andere media-uitingen unieke content te bieden, die waarde toevoegt voor de ontvanger. Als AI antwoord kan geven op de meest basale vragen, moet jij juist het verschil maken op andere gebieden en dat betekent alles uitvergroten en verbeteren wat AI niet kan en ook nooit zal gaan doen. Bij Afas zetten we al jaren in op een mix van online en offline met bijvoorbeeld events, waar de menselijke maat koning is. Die zijn net zo belangrijk in je strategie en marketingmix en kunnen alleen maar toffer worden door de toevoeging van AI, maar nooit vervangen worden!
Ben je bang voor je baan?
Bang ben ik niet vaak [lacht], al vind ik wel dat je realistisch moet zijn en goed over de ethische component moet nadenken. Ik zie AI vooral als een handig hulpmiddel. Als je het hebt over bijvoorbeeld sea, dan zie je dat advertentieteksten en -afbeeldingen voor Google Ads automatisch geschreven kunnen worden. Hier experimenteren we zelf ook al mee.
Rik ten Wolde van Afas Software: 'Ik zie AI vooral als een handig hulpmiddel'
Op deze manier kunnen we natuurlijk nog makkelijker veel meer experimenten draaien en dat gaat het werk van een SEA-marketeer natuurlijk significant veranderen. Het is vooral dat er andere kwaliteiten gevraagd gaan worden.
Kun je wat dieper ingaan op de voorbeelden van het gebruik van AI die hierboven al genoemd staan?
Met de standaardvoorbeelden wordt het meest geëxperimenteerd. We zijn dan vooral benieuwd naar wat het kan en wat we er mee kunnen. Tooling zoals ChatGPT & Midjourney zijn de basis van vele producten die daar weer op gebouwd worden.
Voor standaardteksten laten we taalmodellen al de basis schrijven, waar we dan vervolgens zelf de redactie op doen. Hier zijn betaalde en onbetaalde varianten van. We hebben bijvoorbeeld ook geëxperimenteerd met Jasper.ai als betaalde tool.
Maar ook het uitschrijven van interviews met klanten of het terugkoppelen van telefoongesprekken kan heel goed met AI. Een mooie tool hiervoor is bijvoorbeeld Good Tape, waarmee audio ontzettend goed wordt omzet in tekst. Good Tape neemt niet alles letterlijk, maar maakt er een grammaticale interpretatie van en haalt er bijvoorbeeld ook de eh’s uit. Ook worden zinnen lichtjes herschreven, zodat de spreektaal wordt omgezet naar schrijftaal.
Ook laten we code voor onze website, maar ook onze software, controleren door een aantal AI-tools, om ervoor te zorgen dat we een nog hogere kwaliteit kunnen leveren.
Als ik een beetje mijmer over de toekomst dan zie ik iets moois ontstaan voor stockfotografie. Wij gebruiken al jaren eigen medewerkers voor álle fotografie vanuit het merk. Dit is best arbeidsintensief en duur. Wat nou als je op basis van AI een database van je medewerkers kunt opzetten die je vervolgens in elke gewenste situatie kunt inzetten. Dit lijkt haalbaar, zeker als je je bedenkt dat geen enkele interieurfoto uit de catalogus van Ikea écht bestaat, maar helemaal is samengesteld uit losse meubelen en sfeerbeelden. Dit moet dan toch ook kunnen met mensen op foto’s?
Krijgen jullie budget om AI nog verder te verkennen?
Bij Afas redeneren we altijd eerst vanuit waarde en daarna pas vanuit budget. We hebben daarom alle ruimte om experimenten te draaien. Er lopen er dan ook een aantal op alle afdelingen van de organisatie. Hoe kunnen we onze Support en Productinformatie nog toegankelijker maken door AI? Kunnen we vragen van bezoekers van onze website afvangen door een chatbot die veel beter in staat is vragen van potentiële klanten te begrijpen? Over een tijdje gaan we proberen de business case te maken, maar dat is bij ons nooit het startpunt.
Hoe zie je de toekomst van AI voor marketeers?
Ik zie ons als open-minded, nieuwsgierig en early adopters. Echt de toekomst voorspellen kan ik niet op dit gebied. Aan de ene kant zie ik dit op sommige gebieden wel echt als een gamechanger en aan de andere kant was verandering toch al de enige constante voor een goede marketeer.
Als ik mag afsluiten met een tip: zorg dat je in je browser een tabblad hebt dat automatisch opstart met ChatGPT en probeer van deze tool je eerste hulplijn te maken voor dingen die je normaal zou opzoeken op Google. Daarmee leer je er mee te werken en zie je ook welke waarde het heeft. Dat kan zijn door een nette mail in een andere taal te schrijven naar een verkoper op LinkedIn - in plaats van Google Translate - of het doen van basismarktonderzoek. Controleer daarna wél wat ChatGPT heeft gestuurd, want zeker in de gratis versie is de data verouderd.
Dit artikel is onderdeel van ons Dossier AI en verscheen eerder in MarketingTribune 06, 2023.
Lees ook: DOSSIER AI Marketing uit de machine: fast food of haute cuisine?
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- “Do Tell" winnaar PIM Marketingliteratuurprijs 2024
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events