Wakker Dier nomineert bedrijven voor 'Stalmelk Stiekemerd'

Wakker Dier nomineert bedrijven voor 'Stalmelk Stiekemerd'
  • Algemeen
  • 3 aug 2023 @ 07:49
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Stichting Wakker Dier, dat zich inzet tegen dierenleed, heeft de nominatie voor ‘Stalmelk Stiekemerd van 2023’ bekend gemaakt. Campina Grasboter, ERU Goudkuipje, Kaptein Echte Boter en Vergeer Gouda Jong Belegen bevatten melk van koeien die nooit buiten komen volgens de stichting.

Met de nieuwe verkiezing vraagt Wakker Dier aandacht voor koeien die nooit buiten komen. Hun melk draagt geen keurmerk en komt terecht in goedkope gemengde melkstromen, die hierdoor voor gemiddeld een kwart bestaan uit stalmelk. Alle genomineerde A-merken verwerken deze stromen in hun producten. De grootste Stalmelk Stiekemerd wordt bekend gemaakt op 22 augustus. Anne Hilhorst, directeur van Wakker Dier: ‘Ik verwacht meer van deze bekende merken. Heel teleurstellend.’

Stalboter
Campina Grasboter is volgens de verpakking ‘bereid met melk van koeien die van lente- en zomergras eten.’ En op de verpakking van Kapteins ‘Echte Boter’ staan grazende koeien. Hilhorst: ‘Geen wonder dat je dan als consument denkt dat het wel goed zit. Het laatste wat je verwacht is stalmelk.’

Eru Goudkuipje kost twee keer zo veel als huismerk-smeerkaas. Vergeer maakt ‘gewone kaas weer bijzonder’. Hilhorst: ‘Klinkt als kwaliteit, maar ondertussen gebruiken zij ook melk van koeien die hun hele leven binnen staan. Vaak op een harde vloer en in hun eigen poep.’

Het belang van weidegang
Een kwart van de Nederlandse melkkoeien mag nooit buiten grazen. Terwijl grazen belangrijk natuurlijk gedrag is én het goed is voor hun gezondheid. De zachte weide is minder belastend voor hun voeten en ze kunnen er comfortabel liggen. Dat helpt allebei tegen kreupelheid - een groot welzijnsprobleem waar ongeveer één op de vijf melkkoeien in Nederland last van heeft.  

De verkiezing
Sinds 2022 voert Wakker Dier campagne voor de melkkoe. De organisatie wil onder andere dat alle koeien de wei in mogen. Met deze verkiezing wil Wakker Dier de consument voorlichten én A-merken motiveren om hun gedrag te verbeteren. Hilhorst: ‘Stalmelk moet niet meer kunnen in Nederland. We hopen dat deze A-merken hun melkkoeien zo snel mogelijk een beter leven gunnen.’

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken