Nieuwe Picnic Weekplanner helpt gezin met online maaltijd-swipen

Nieuwe Picnic Weekplanner helpt gezin met online maaltijd-swipen
  • Food-en-retail
  • 20 sep 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingcommunicatieFoodMarketing

Online supermarkt Picnic lanceert op 23 september 2024 de digitale Weekplanner in zijn app. Hiermee kan je dankzij AI snel bepalen welke gerechten er die week op tafel staan, deze automatisch met recept bestellen en gratis laten bezorgen met de andere boodschappen. Een innovatie die voordeel biedt boven andere thuisbezorgers, zoals maaltijdboxen.

Klanten kunnen vanaf maandag in de app hun voorkeuren aangeven, bijvoorbeeld voor hoeveel personen er wordt gekookt, of er dieetwensen zijn, of er wel of geen vlees of vis wordt gegeten, enzovoort. Wie niet van blauwe kaas houdt, krijgt dat nooit voorgesteld als ingrediënt. Terwijl Aziatische voorkeuren weer tot een wekelijks veranderenderende specifiek Oosterse selectie kan leiden uit het 1500 recepten bevattende Weekplanner-kookboek van Picnic. Een kwestie van swipen tussen vijf voorgestelde maaltijden die je per dag kan kiezen, door AI op elke klant afgestemd. Zo is de vraag 'wat eten we deze week' (vooral een prangende onder drukke jongere gezinnen, blijkt uit eigen onderzoek) voortaan eenvoudig opgelost. Zo biedt de Weekplanner extra gemak.

Zelfs de apparaten in de keuken kunnen aangegeven worden, zoals een airfryer, melden de ontwikkelaars trots. 'Per dag van de week geeft de app vervolgens in een oogwenk een aantal suggesties per dag waaruit de klant kan kiezen. De ingrediënten worden vervolgens automatisch aan het boodschappenmandje toegevoegd, waarbij de slimme software zoveel mogelijk de voordeligste verpakking kiest. Ingrediënten die al in huis zijn kunnen verwijderd worden, waardoor verspilling wordt geminimaliseerd. Als op maandag voor een recept bijvoorbeeld een halve broccoli nodig is en op woensdag ook, dan stelt de app voor om slechts één stronk te kopen. Dat scheelt verspilling en bespaart kosten.'

Klanten worstelen met gerechten
'Klanten gaven aan dat ze elke week worstelen met het bedenken van lekkere, gezonde en gevarieerde gerechten om op tafel te zetten', vertelt medeoprichter van Picnic Michiel Muller tijdens de recente presentatie op het hoofdkantoor te Overamstel. 'De Weekplanner is de perfecte oplossing omdat je hele weekmenu in één minuut is geregeld, terwijl je wel alle flexibilteit hebt om keuzes per dag te blijven maken. Bovendien komen we toch al bij onze klanten aan de deur met de gewone weekboodschappen.'

Een team van ontwikkelaars heeft meer dan een jaar aan de Weekplanner gewerkt, aldus Muller, waarbij voortdurend aan een groep klanten gevraagd werd welke functies ze handig vinden. 'Zo kunnen klanten hun eigen favoriete recepten aan de app toevoegen. Klanten krijgen in de app een goed overzicht van hoe de maaltijden er die week uitzien en hoe ze bereid moeten worden, het is een soort agenda. Het ondersteunt gezinnen met kiezen en koken, waardoor ze daar minder tijd aan kwijt zijn en toch een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten. Slim is dat Picnic met de nieuwe Weekplanner gemiddelde bestelwaarde ook flink omhoog jaagt.

De Weekplanner wordt komende week gelanceerd met een tv campagne, waarin een druk gezinsleven met stop motion animatie (kleipoppetjes) op humoristische wijze wordt verbeeld en Picnic de verlossing brengt. Ook op de nieuwe markten in Frankrijk en Duitsland wordt uitrol van de Weekplanner verwacht.

Dit bericht wordt uitgebreid vervolgd met focus op de database-marketingcomponent van Picnic in de print-editie van a.s. MarketingTribune. Mis niks meer en reserveer die hier (MT13/'24).
(tekst & foto's PvWK)

Team Picnic tijdens de j.l. presentatie van de Weekplanner in Amsterdam

Over Picnic
'Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben. In 2018 startte Picnic ook in Duitsland en in 2021 in Frankrijk. Picnic is een initiatief van ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys, Michiel Muller en Daniel Gebler.'

(bron: Picnic)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken